Flugfiskehjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiskehjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiskehjälp

Hallåj, jag är ny här på sidan. Är här för att försöka skaffa mig lite information om flugfiskeutrustning innan jag inhandlar det. Skulle vilja veta lite vad man ska ha, vill ju inte lägga alldeles för mycket pengar som nybörjare!

Vad ska man ha för rulle? storlek? vilken modell?
    Vad är bra angående spön? ska det vara 2delat, 3delat eller mer?
    Vad för sorts lina ska man ha till vilket sorts fiske? längd, tjocklek osv?

Finns massvis när man är nybörjare att fråga om men detta är väl basics iaf, hoppas att någon vänlig själ har lust att hjälpa mig!

Hej!

Skaffa dig ett komplett kit. Då får du spö, rulle, lina och backing lina i samma paket.

Tycker Bäcksländan XPC klass 5/6 är ett bra kit som duger att växa i ett tag även, sedan du lämnat nybörjar stadiet.

Olssons Fiske är 400:- billigare än de andra nät handlarna på det. Olssons, tar 1099:- för kitet.

Gädda och Havsöring på kusten, kräver helt andra och stadigare grejor....Dyrare blir det också med runt 1000:- - 1500 :- med.

3 delat, är mest förlåtande. Ju fler delar till ett spö du adderar? Ju långsammare kommer det att bli. Klass 5 eller 5/6 är mest all around för Put & take, Harr, Röding och Öring fisket. 9 fot, är en bra spö längd.

Förutom det? Behöver du några tafsar med spets 0.20 och 0.18. Jag ponerar att dett är Put and Take fisket och andra, av de litet mindre ädelfiskarna du ska fiska mest efter? Olssons, har Pool 12 taperade flug tafsar som är hyfsat billiga och bra.

Skaffa även ett par 25 m eller 50m spolar med nylon, så du kan reparera eller förlänga tafs en vid behov.

Du använder Kirurg knuten, till att skarva nylon med. Tänk på att fukta nylonet innan du drar åt. Annars "bränner nylonen igenom" av friktionen.

En s.k. nagel tång är bra att knipsa nylon med. Finns på Apoteket för ca 25:-

Litet olika flugor förståss. Spana på forumets flug fiske sektion om vilka flugor du bör ha.

Flugor.se har många olika flug mönster och typer att välja emellan.

En peang att lossa flugor ur fisk munnar, och en eller 2 flug askar. En av askarna bör vara för torr flugor med små fack så du inte bryter de tupp fjäder strån torrflugan står på, på ytspänningen. Och en kort skaftad håv. En vettig fiske väst, är en bra grej att skaffa så snart du kan? Runt 500:- - 750:- får du betala för en bra väst. Guideline, Vision, Broman O Dell, har en del bra västar att välja på.

Då har du iaf grund grejorna så du kan starta upp din flugfiske karriär.

Hör gärna av dig om och när du har fler frågor?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-04, 20:32.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Scotten fick med det mesta där.

Annars finns det många väldigt bra trådar om du tex söker "flugfiske" Nybörjare flugfiske" osv.

Akta dig för att gå för långt in i flugfisketräsket bara. Kan bli dyrt. . . . . .
      http://www.silverbums.com

Kommentera

Tack så mycket för hjälpen! Nu har jag lite att gå efter och kan söka vidare!
        Ska söka lite i forumet här också, och kolla runt lite

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
        7 svar
        1 528 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sir Fish-a-lot