Respekt ??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Respekt ???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Respekt ???

Har det gått så långt att man kan från en bil hoppa ut och näst intill på 100m håll börja ropa glopord??

Var nere och metade gädda så som jag gjort dom senaste 10 åren, i samma å, på samma ställe ungefär vid samma tid på året.

Det som hände förra året var att fiskpinnen tog över arrendet på övrresträckan på denna å. (de i kalmar regionen vet vilken å jag menar).

Innebär att enbart folk med tillstånd får fiska en viss sträcka och sträckan nedom gränsen till kusten är fri för all om man brukar C&R på gädda abbore och id.
    Vilket jag tycker är super bra, men detta skall väl inte innebära att:

Jag åkte o fiskade med en ungdom från jobbet och när vi runt 8:de gäddan får en maddam som sväljer sarven hel utan att tugga och drag iväg nedströms. Lyckas landa henne med omsorg matta m.m.

Så när jag står och skall föröka kroka loss krokarna så tvärbromsar en bil vid vägen.

En rödbil och en yngling studsar ut iförd en rutig hiphop keps.
    Börjar skrika till oss,
    1. Ni skall väl inte döda gäddan.
    2. Ni har väl läs skylltarna.
    3. Ni använder väl hullingslöst.
    4. Försöker därefter ståendes bakom bilen i samma norchalanta och bitska ton berätta hur man skall göra...

Jag blev ganska irriterad av detta uppförandet.

Ropar tillbaka: Jag vet vad jag gör.....

Han hoppar därefter in i bilen och åker vidare, istället för att hoppa över staketet skita ner sina *min tanke* vit nya vår skor...

Tog ytterligare 10 gäddor på mina 2 timmars fiske under arbetstid.

Alla simmar vidare och äro oskaddade...

Är detta ett ok betende att uppvissa mot andra fiskare, tänk om det hade varit en annabola pumpad kille han skrek mot, undra vad som hänt, det var kanske därför han tog skydd bakom sin bil och inte vågade komma ner och prata som normala mäniskor brukligt gör..

Som jag gör när jag gör mina rundor som tillsyningsman....

Jag började nog fiska innan denne lille kile inte äns var torr bakom öronen.
    www.monarch-dok.se

http://game2.khanwars.se/sig_img.php

Tyvärr ett inte helt ovanligt beteende. Många unga fiskare idag är mer eller mindre fanatiska när det gäller C&R utan att egentligen veta varför. De verkar tro att en död gädda är samma sak som att utrota fiskbeståndet.
    Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Detta beteende har de lärt sig på FS
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Mycket tragiskt med denna fanatism. Det är riktigt galet någonstans när fiskare inte längre kan ta upp en fisk. Om man nu är så extremt beskyddande av fiskar, varför fiskar man då själv?

Men vem vet han kanske torkar bakom öronen en dag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
          Detta beteende har de lärt sig på FS
          Ligger en del i det faktiskt

Kommentera

Ursprungligen postat av robertn Visa inlägg
            Mycket tragiskt med denna fanatism. Det är riktigt galet någonstans när fiskare inte längre kan ta upp en fisk. Om man nu är så extremt beskyddande av fiskar, varför fiskar man då själv?

Men vem vet han kanske torkar bakom öronen en dag.
            Dagens sanning!

Allt fiske är djurplågeri, är man så överbeskyddande kan man lika gärna sitta hemma och virka.

Det jag gillar minst med fanatismen är de som tycker att det är bättre att köpa t.ex. odlad lax från Norge än att plocka upp egen fisk. De tror ju tydligen att den blir stor av att äta vatten, de har som ingen aning om att det går 5 kg annan fisk för att mata upp laxen 1 kg.
            Men det är en annan historia.....
            Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Undrar om alla dessa fanatiska C&R människor är lika rädda om alla djuren i naturen.. eller gäller det bara gäddan??

Som sagt.. sitt hemma och virka och tryck i er veganmat.. För jag hoppas verkligen att ni inte är köttätare...

Kommentera

Ursprungligen postat av Madz Visa inlägg
                Undrar om alla dessa fanatiska C&R människor är lika rädda om alla djuren i naturen.. eller gäller det bara gäddan??

Som sagt.. sitt hemma och virka och tryck i er veganmat.. För jag hoppas verkligen att ni inte är köttätare...
                Med tanke på att många av dem fiskar gädda med levande bete så blir man ju bara uppgiven. Kan logiken halta värre?

Kommentera

Det possitiva är iaf att ngn bryr sig och törs tycka till. Annars är vi kända för att vara för mesiga och godtrogna. Men visst för stunden känns det nog kränkande och han hade ju kunnat varit smidigare.
                  Jag har själv tagit folk på bar gärning som betett sig som svin. Ifjol tog jag 2st som stog och ljustra gädda som skall stiga i en kanal till ett lekområde. De blev av med sina saker och en erfarenhet rikare. Kompisen tog en gubbe på bar gärning för 2 år sedan som håvade enorma mängder gädda på samma ställe. Största va på 16kg. Det jäkliga va att gubben börja hota och kaxa då han blev tillsagd. Men han hotade fel kille och nu är han aldrig mer där. Har även tagit några moppedister som körde krokning av gädda där , men gav de en chans och berättade varför det är förbjudet att kroka fisk mm.
                  Så om ingen bryr sig kan det gå åt helvette med framtida fisket.
                  Senast ändrad av pasi75; 2010-05-01, 18:58.

Kommentera

Det jag inte fattar är varför man bara trycker så hårt på C&R av gädda men att slänga upp ett par havsöringar är helt ok. kör C&R 99,9% av allt jag fiskar.

Behandla andra som du vill bli behandlad själv, ganska enkel matte..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 181 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art