Tips på ekolod... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på ekolod...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på ekolod...

Hejsan nu var det dags för en till fråga, har shoppat utrustning m.m. som en dåre den här våren.
    Nu är det dags att satsa på ett ekolod, skulle vilja ha ett billigt och bra till min lilla roddbåt.
    Har tänkt satsa på vertikalfiske det här året.

Vill gärna kunna ha ett som jag enkelt får med mig efter varje tur och som inte kostar allt för mycket. Det är väl dem enda kraven egentligen. :P

Så vad rekommenderas?

Alla lod är bättre än inget lod!

Som med de flesta andra saker vill man hela tiden ha bättre och bättre saker. Själv körde jag med ett Eagle Cuda 242 portabelt i ett par år och var riktigt nöjd med detta. Det mätte djupet och hittade fisken samtidigt som det var väldigt smidigt att få med sig då allt satt ihop i ett kitt. Jag sålde mitt precis förr 1100 kr inkl batterier och laddare så det går att komma billigt undan och ändå få ett bra lod.

Däremot är jag tveksam om jag skulle vilja att ett sämre lod, dvs lägre upplösning och mindre skärm men då jag inte testat sådana skall jag låta det vara osagt.

Bytte upp mig till ett Lowrance x125 vilket har högre uteffekt, högre upplösning och större skärm. Men detta får jag själv göra portabelt så det blir inte lika enkelt att få med sig. Det finns dock flera trådar här som handlat om just hur man gör ett lod portabelt.

Låt din ekonomi styra men generellt hade jag tittat efter följande:

Minst 240 x 240 i upplösning, helst 1500 eller mer i uteffekt samt minst 4 tums skärm. Fast iofs uppfyllde inte mitt Cuda 242 detta, men jag var ändå nöjd i ett par år.

Kommentera

Har tittat på 2st hittade dem på en sida med avbetalning och då är det bara att shoppa. :P

Dem jag tittade på är:

och

Så vad tycker ni experter, det här är mitt första ekolod så bara jag kan ser var dem små liven gömmer sig så är jag nöjd.

Kommentera

Det enda som verkar skilja är uteffekten, och den är ju högre på Fisheasy så mellan dessa två hade jag kört på den.

Att den dessutom har dubbelgivare har ingen betydelse då du inte kommer ha nytt av 83hz på en sådan modell. Men det skadar ju inte att ha möjligheten.

Om du däremot vill ha något som är mycket mycket bättre för ungefär samma pris kan du läsa tråden om hur man gör ett ekolod portabelt och sen kolla på följande lod:

Eller så kan du köpa Cuda 300 här och sen göra det portabelt själv, torde spara in några hundralappar:

Om du inte vill göra det portabelt själv så är det lite billigare här:

Tänk på att det tillkommer laddare och batterier även till de portabla så totalt sett blir det nog betyligt billigast med lodet för 995 på viking marine och sen köpa ett mc-batteri på biltema eller liknande.

Kommentera

Jag har inte ens någon aning om vad som är skillnaden på ett portabelt och vanligt, men jag antar att det är portabelt som gäller för en vanlig roddbåt?

Jag är inte så insatt i det här alls så kanske smidigare att köpa ett färdigt portabelt om det nu är det jag behöver.
          Priserna var fina men just nu tillåter ekonomin inte att betala hela kalaset på direkten.

Som sagt var så är jag ett frågetecken, allt jag vet är att jag behöver införskaffa mig ett och att det ska funka skapligt. :P

Kommentera

Jag köpte för ett tag sen ett eagle 350C som jag gjort om till portabelt. Var ute med det idag och det fungerade väldigt bra. Kolla min blogg om du vill se bilder, länken finns lite längre ner

Kommentera

Kompisen köpte ett eagle cuda 300 som vi har gjort portabelt. Vi använda en skruvdragare och dess batteri, har dock inte hunnit kontrollera hur länge den håller än men det lär väl märkas rätt snart om vi behöver MC batteri eller inte..

Kommentera

Vad är det för båt du har? Är det en träbåt är jag mycket tveksam om du kan fästa givaren med den medföljande sugproppen. På vanliga platsbåtar brukar det dock gå alldeles utmärkt.

Ett portabelt lod är ett där batterier monteras direkt i den medföljande lådan och där givaren monteras med en sugpropp. Dessa kostar en slant mer än de icke-portabla loden. Om man skall göra om ett icke-portabelt lod till ett portabelt behövs någon anordning för att fästa givaren samt ett extern batteri, typ gel Mc-batteri.

Skall du bara använda ekolodet i din egen båt kan man också göra ett semiportabelt lod genom att montera givaren på själva båten, men detta är kanske inte aktuellt.

Som du skriver, vill du göra det enkelt för dig (och du inte har en träbåt) köp ett Cuda 300 portabelt. Lägg sen till ca 400 kr så har du 8 st bra (2700 mAh) batterier och en laddare där du kan ladda alla 8 batterierna på en gång. Alternativt får du köpa engångsbatterier men det bli ganska dyrt i längden!

Kommentera

Låter som det där sista är enklast och något för mig, är en vanlig plastbåt jag har.

Tack igen för alla tips och trix.

Kommentera

http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=147305466 Välkänt märke till bra pris. Att göra det portabelt är sedan inte svårt alls.

Lycka till med karatehuggen
                    --AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen