C&R och tjurfäktning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R och tjurfäktning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

C&R-fiske går ju ut på att skada fisken så lite som möjligt ... tjurfäktning går ut på att plåga tjuren till döds. Nog om detta för min del.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Huruvida BNP påverkas av mitt sätt att tillämpa eller inte tillämpa C&R, är jag inte man att bedöma.
      Mina inlägg är ofta lika långa som tråkiga, samt innehåller såväl stavfel som grammatiska fel.
      De som ändå orkat ta dem till sig har vanligtvis fått något att ta ställning till eller lärt sig något längs vägen.
      Min inställning till C&R torde framgå av en mängd tidigare inlägg.
      Stundtals försöker jag göra mig lustig också.
      Senast ändrad av BeBest; 2004-03-21, 08:53.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Originally posted by Bergman
        C&R-fiske går ju ut på att skada fisken så lite som möjligt ... tjurfäktning går ut på att plåga tjuren till döds. Nog om detta för min del.
        Jag tycker detta är en av dom bästa hemsidor som finns, men BERGMAN du har fel
        Spanjoren applåderar den skicklige matadoren
        Vid både C&R o tjurfäktningen försöker utövaren ploga djuret som lite som möjligt

PS: BeBäst lägg inte ner tid på att söka grammatiska fel i mitt inlägg.
        Om du ändå känner att du måste, ring gärna 0706737 820 och lär mig.
        Sponsor: tigern

Kommentera

Originally posted by KG?
          Jämförelsen mellan tjurfäktning och fiske är ju nästan lika bra som "hur skulle du tycka att de va om en jätte kom och fiskade upp dig med jättekrok och ba hissa upp dig i himlen liksom, vad skulle du tycka om det????"
          Sen kan det kanske fungera som provokation men det gör ju inte jämförelsen mindre dum.
          Jag tycker nog att åsiktsfarsisten skulle prova att fiska ihop med någon som är erfaren på C&R-fiske. Tror nog att han då skulle märka att fisken sällan är halvskadad och saknar ögon...Jag tycker fortfarande att åsiktsfarsisten INTE ska syssla med fiske. Jag skulle åtminstone inte hålla på med något som jag tyckte var djurplågeri...
          har aldrig sagt saknar ögon,
          därimot "ofta blind på ett öga"

men om det stillar C&R fiskaren samvete kan jag gå med på
          att ni är duktiga fiskare utan krok på betet och som bara tänker på naturupplevelsen
          Sponsor: tigern

Kommentera

Jag har aldrig förstått hur man kan vara för sportfiske men emot C&R.

Som jag ser det så fiskar ALLA sportfiskare för att det är kul/spännande/nåt annat och inte enbart för att få mat på bordet.

Då undrar jag varför det är bättre att fiska för att det är kul och sen döda sin fångst, än att fiska för att det är kul och sedan släppa tillbaka den fisk man inte känner för att ta hem.

Kommentera

Originally posted by bålgetingen
              Har ni svårt att acceptera att det gör ont på djuret även vid C&R.
              Angående C&R, som tjurfäktning fast värre.

Nej det är just det som är grejen. Jag vet att du vill röra om lite och ingen apploderar det mer än jag, eftersom det är kul att läsa reaktionerna.

Fiske för mig är en extremt självisk sysselsättning. Det är jävligt kul och jag gör det för mitt eget nöjes skull. Betesfisk och bytesfisk eventuella lidelser må så va.

Du verkar ju också fiska, vore det inte bättre att dyka ner och ge din bytesfisk en "instant death" med elchock eller spruta så att han/hon slipper genomlida drillen. Fast nu kommer jag in på en gradering av lidande, som den typ av inlägg du gjort brukar sluta i. För att inte tala om nätfiske där fisken panikartat kämpar för sitt liv och ibland kanske slipper loss (med men för livet?) och ibland hamnar på däck. Bästa att förbjuda all fiske så att ingen kommer till skada..ok, inte samma sak, eftersom det fisket bedrivs för att säkra födotillgången och inte syftar till nöjesförhöjande.

Men om det bara är födan man är ute efter, vad händer då med glädjen? Menar du att man inte ska finna något nöje i sitt fiske, utan enbart vara ute efter att fylla frysens tomrum? Det måste ju finnas effektivare sätt för en att ha död på fisken så att den slipper lida. Man är ju inte ute efter att ha kul ändå, eller?

Att ha ihjäl fisken på snabbaste, effektivaste sättet borde vara det ultimata för att minimera lidande. Alla andra sätt borde förbjudas eftersom de ter sig onödigt bestialiska när man jämför med det bästa sättet (map lidande).

Ditt synsätt graderar lidandet efter en högst personlig skala. Om c&r är värre än tjurfäktning borde alltså ditt fiske vara på ungefär samma nivå (grad av lidelse) som tjurfäktning, men är ok trots att det finns skonsammare sätt att fånga och få död på fisk?

Varför spöfiska överhuvudtaget? Det innebär ju lidande och är ytterst själviskt.

Slutsats : Att spöfiska är aldrig att värna om den enskilda fisken, det är att ha roligt.
              Senast ändrad av cico; 2004-03-21, 06:05.
              BJ@

Kommentera

Sportfiskare idag fiskar juh för att de är en" ROLIG UPLEVELSE"
                Ungefär samma sak som för dem som gör ngt De tycker e Roligt... med andra ord en HOBBY!!!!!!!!! ( inte för att få mat) (vissa gör dock men inte alla)
                Tycker att de är ruskigt onödigt att diskutera C&R för att de är alltid de som förespråkar C&R som vinner och de som är emot Kommer med RUSKIGT Jäv*** dåliga argument.
                "Blindar fisken!"

Over AND out !
                Fish hard Go PRO

Kommentera

Originally posted by raniceps
                  Jag har aldrig förstått hur man kan vara för sportfiske men emot C&R.

Som jag ser det så fiskar ALLA sportfiskare för att det är kul/spännande/nåt annat och inte enbart för att få mat på bordet.

Då undrar jag varför det är bättre att fiska för att det är kul och sen döda sin fångst, än att fiska för att det är kul och sedan släppa tillbaka den fisk man inte känner för att ta hem.
                  Om du inte dödar din fångst utan släpper tillbaka den. måste du döda ett annat djur för att bli mätt i magen
                  C&R hit ... C&R dit ..... egentligen mest ett storstadsfenomen.

Kommentera

Originally posted by BeBest
                    Huruvida BNP påverkas av mitt sätt att tillämpa eller inte tillämpa C&R, är jag inte man att bedöma.
                    Mina inlägg är ofta lika långa som tråkiga, samt innehåller såväl stavfel som grammatiska fel.
                    De som ändå orkat ta dem till sig har vanligtvis fått något att ta ställning till eller lärt sig något längs vägen.
                    Min inställning till C&R torde framgå av en mängd tidigare inlägg.
                    Stundtals försöker jag göra mig lustig också.
                    Efter en snabbkoll kan jag se att du är en av dom flitigaste skribentena på denna sida. det jag tycker är synd är att väldigt
                    ofta har trådarna slutat efter att du har messersmittat oss andra.

PS. har samma tel. nummer som bålgetingen om du hittar något
                    stavfel
                    C&R hit ... C&R dit ..... egentligen mest ett storstadsfenomen.

Kommentera

[QUOTE]Originally posted by Roland Mohlin
                      Om du inte dödar din fångst utan släpper tillbaka den. måste du döda ett annat djur för att bli mätt i magen [/QU

Ser att bålgetingen tagit hjälp av pappa bålgeting. Argumenten blir ju inte så mycket bättre bara för att de upprepas under annat namn.

Vill ni ta upp all fisk så gör det, det är upp till er. Det verkar ju inte bli några större mängder så det inverkar nog inte på några bestånd.
                      Jag vill inte äta fisk varje dag, tog jag rätt på all fisk så skulle jag nog bli tvungen till det. Jag fiskar mycket och gör det främst av rekreationsskäl. De gånger fisket går bra så får man mer än vad som är rimligt att äta upp.
                      C&R är om det utförs rätt ett bra sätt att kunna fiska mer än vad beståndet egentligen klarar.
                      Nu på vintern tar jag mina matabborrar i 3-6 hekto intervallet och släpper tillbaks större och mindre fiskar.
                      På vintern är jag 100% säker på att fisken klarar återutsättningen utmärkt så länge man inte fiskar på för stora djup eller vid extrem kyla.
                      På sommaren gäller det se till att inte fisken är för uttröttad eller skadad på något vis.
                      Är det så att jag misstänker att en fisk inte klarar återutsättning så får den äran att bli matfisk för dagen.

Så fiskar jag och jag är övertygad om att fisken inte plågas av detta. Trodde jag det så skulle jag inte fiska.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 065 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art