C&R och tjurfäktning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R och tjurfäktning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Men vafan ... när man fiskar tar man ju inte upp fisken och stoppar vassa spett i fisken ... ett efter ett ... sedan är det en viss skillnad mellan en tjur och en firre med.

Om matatdoren sprungit efter tjuren med ett lasso och fångat den, hållt upp den, fotat och sedan släpp loss den så hade kanske varit jämförbart med det vi pysslar med.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Jag sitter och undrar över begreppet ”åsiktsfarsist”.

Precis som mitt ”filosofiskare” är det ett hopkok av diverse ord, vilka tagna var för sig har en seriös betydelse men tillsammans blir ett skämt. Mitt ”filosofiskare” är en hopskrivning av ”filosof” och ”fiskare” eller möjligen en konstlad och i grunden omöjlig komparativform av ”filosofisk”.

Men hur är det med ”åsiktsfarsist”?

”Åsikt” och genetivformen ”åsikts” går ju lätt att förstå. Bokstaven ”s” kan även tänkas vara ett inskjutet ljud för att underlätta uttalet av ordkombinationen.

”Farsist” är lite knepigare. Här finns flera alternativa analysvägar och tolkningar.
      Först finns ju substantivet ”far” eller presensformen eller imperativformen ”far” av verbet ”fara” och de följs av adjektivet ”sist”. Alltså ett konstaterande om att någon är eller blev ”far sist” eller en uppmaning att fara sist. Det första konstaterandet kräver en omfattande kontext och kanske därför kan ses som mer långsökt än uppmaningen ”far sist”!

Men det finns flera analysmöjligheter och kanske bättre tolkningar. Beteckningen ”farsist” kan delas upp i ”fars” och ”ist”. Fars är ett gyckelspel eller komiskt lustspel. Fars är i och för sig genetivformen av far men jag hävdar fortfarande att det är en mindre trolig tolkning.

Ist är inget svenskt ord men används som ändelse för att beteckna en person, vilken omfattar en viss tro eller politisk övertygelse. tex fascism -> fascist, rasism -> rasist och i en mer överförd form finns beteckningen prosaist för någon som skriver på prosa, essäist är en som skriver essäer, det vill säga längre populärvetenskapliga artiklar av god litterär kvalitet.

”Farsist” skulle i så fall kunna tolkas som en vilken ägnar sig åt gyckelspel, en som genom komiska lustspel driver gäck med omvärlden.

Av ovan anförda analys skulle ordkombinationen ”åsiktsfarsist” kunna upplösas i ”åsikt”, ett inskjutet ”s” och ”farsist”. Det vill säga en som med sina åsikter driver gäck med omvärlden.

Hur seriöst man nu vill ta eller släppa det!
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Originally posted by bålgetingen
        Ber om förlåtelse för att jag öppnade ny tråd med min åsikt
        ang. C&R
        Trodde ni ville det, för vissa öste sin galla över att C&R diskuterades under tråden "Hur smakar storabborre."
        Men det kanske är endast positiva åsikter ang C&R som är tillåtna
        Diskutera gärna vad jag skriv inte hur många tidigare trådar som finns.
        Om det är några tekniska problem med att ha många C&R trådar
        för ni säga till.
        Självklart får du skriva vad du tycker. Ville bara visa på att det avhandlats en del i frågan tidigare på forumet och just din tes har dykt upp fler än en gång. Jämförelsen var lika konstig då som nu.
        BJ@

Kommentera

que vivan los toros!

Kommentera

Jämförelsen mellan tjurfäktning och fiske är ju nästan lika bra som "hur skulle du tycka att de va om en jätte kom och fiskade upp dig med jättekrok och ba hissa upp dig i himlen liksom, vad skulle du tycka om det????"
            Sen kan det kanske fungera som provokation men det gör ju inte jämförelsen mindre dum.
            Jag tycker nog att åsiktsfarsisten skulle prova att fiska ihop med någon som är erfaren på C&R-fiske. Tror nog att han då skulle märka att fisken sällan är halvskadad och saknar ögon...Jag tycker fortfarande att åsiktsfarsisten INTE ska syssla med fiske. Jag skulle åtminstone inte hålla på med något som jag tyckte var djurplågeri...

Kommentera

Originally posted by Bergman
              Men vafan ... när man fiskar tar man ju inte upp fisken och stoppar vassa spett i fisken ... ett efter ett ... sedan är det en viss skillnad mellan en tjur och en firre med.

Om matatdoren sprungit efter tjuren med ett lasso och fångat den, hållt upp den, fotat och sedan släpp loss den så hade kanske varit jämförbart med det vi pysslar med.
              Krokarna sitter i djurkroppen i båda fallen och den är en människa
              som har placerat dom där med vilje.

vill gärna visa en länk som finns på denna hemsida som på ett
              bra sätt visar vad C&R är, och hur fiskaren jämför fiskekrokar
              med abborrfenor fiskaren vet även att man kan dra ut matstupen
              ur fisken för den rullar ju tillbaka så bra. läs all text under bilden

Sponsor: tigern

Kommentera

Tyvärr var det ingen text med till bilden i mitt förra inlägg
                men gå in i fotoalbumet under gösar sida 8 så hittar ni både bild o text.

Kommentera

Originally posted by KG?
                  Jämförelsen mellan tjurfäktning och fiske är ju nästan lika bra som "hur skulle du tycka att de va om en jätte kom och fiskade upp dig med jättekrok och ba hissa upp dig i himlen liksom, vad skulle du tycka om det????"
                  Sen kan det kanske fungera som provokation men det gör ju inte jämförelsen mindre dum.
                  Jag tycker nog att åsiktsfarsisten skulle prova att fiska ihop med någon som är erfaren på C&R-fiske. Tror nog att han då skulle märka att fisken sällan är halvskadad och saknar ögon...Jag tycker fortfarande att åsiktsfarsisten INTE ska syssla med fiske. Jag skulle åtminstone inte hålla på med något som jag tyckte var djurplågeri...
                  Har jag missat något, används inte krokar vid C&R.

Kommentera

Originally posted by cico
                    Självklart får du skriva vad du tycker. Ville bara visa på att det avhandlats en del i frågan tidigare på forumet och just din tes har dykt upp fler än en gång. Jämförelsen var lika konstig då som nu.
                    Detta är väl ett mycket viktigare ämne att dislutera än "vad lyssnar ni på för låt just nu" eller "vilken flyr overall använder du" eller "vilken malt ska ska du prova ikväll".
                    Har ni svårt att acceptera att det gör ont på djuret även vid C&R.

Kommentera

Originally posted by BeBest
                      Jag sitter och undrar över begreppet ”åsiktsfarsist”.

Precis som mitt ”filosofiskare” är det ett hopkok av diverse ord, vilka tagna var för sig har en seriös betydelse men tillsammans blir ett skämt. Mitt ”filosofiskare” är en hopskrivning av ”filosof” och ”fiskare” eller möjligen en konstlad och i grunden omöjlig komparativform av ”filosofisk”.

Men hur är det med ”åsiktsfarsist”?

”Åsikt” och genetivformen ”åsikts” går ju lätt att förstå. Bokstaven ”s” kan även tänkas vara ett inskjutet ljud för att underlätta uttalet av ordkombinationen.

”Farsist” är lite knepigare. Här finns flera alternativa analysvägar och tolkningar.
                      Först finns ju substantivet ”far” eller presensformen eller imperativformen ”far” av verbet ”fara” och de följs av adjektivet ”sist”. Alltså ett konstaterande om att någon är eller blev ”far sist” eller en uppmaning att fara sist. Det första konstaterandet kräver en omfattande kontext och kanske därför kan ses som mer långsökt än uppmaningen ”far sist”!

Men det finns flera analysmöjligheter och kanske bättre tolkningar. Beteckningen ”farsist” kan delas upp i ”fars” och ”ist”. Fars är ett gyckelspel eller komiskt lustspel. Fars är i och för sig genetivformen av far men jag hävdar fortfarande att det är en mindre trolig tolkning.

Ist är inget svenskt ord men används som ändelse för att beteckna en person, vilken omfattar en viss tro eller politisk övertygelse. tex fascism -> fascist, rasism -> rasist och i en mer överförd form finns beteckningen prosaist för någon som skriver på prosa, essäist är en som skriver essäer, det vill säga längre populärvetenskapliga artiklar av god litterär kvalitet.

”Farsist” skulle i så fall kunna tolkas som en vilken ägnar sig åt gyckelspel, en som genom komiska lustspel driver gäck med omvärlden.

Av ovan anförda analys skulle ordkombinationen ”åsiktsfarsist” kunna upplösas i ”åsikt”, ett inskjutet ”s” och ”farsist”. Det vill säga en som med sina åsikter driver gäck med omvärlden.

Hur seriöst man nu vill ta eller släppa det!
                      Kul, Blir det BNP av detta långa inlägg?
                      Varför du kallar dig BeBest förstår jag efter att läst några
                      av dina inlägg för du är duktig men att tala om det, Nej
                      För du kallar dig inte BeBest för att du "can be a Best" om jag tycker att C&R är djurplågeri.
                      PS. skicka gärna ett PM om du har några åskter om mitt försök till engelska. (stavade jag åsikt rätt?)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 065 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art