Favoritmetod för sutare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Favoritmetod för sutare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Favoritmetod för sutare?

Nu närmar sig sutarpremiären med stormsteg!
    Vad har ni för favoritmetoder och beten?
    Själv är jag för tillfället mest inne på den enklare metoden med bottenflötmete med majs från uppankrad båt. Gav väldigt bra fångster förra sommaren, men det är ju alltid kul att prova på andra metoder och beten!

Ska inleda min "mete karriär" detta år å när ja ska fiska sutare då är de flötmete och bottenmete med flöte som ja tänker satsa på!!

Kommentera

själv började jag min "sutarkarriär" med att låna en polares karpspön, rodpod, nappalarm osv, men körde sedan vanligt feedermete. när jag sen "upptäckte" bottenflötmetet tyckte jag det var sjukt mycket mer spännande och roligt! tycker också att fajterna blir grymt mycket roligare med lättare utrustning från båt än vad det är med feta karpgrejer från land.

Kommentera

Vad är bottenflötmete?

Jag flötmetar sutare främst med lyftmetoden (nappen syns på att flötet lyfts).

Ibland, om jag vill att betet inte ska ligga på botten utan lite ovanför, så fiskar jag "klassiskt" med ett litet mycket lätt flöte kring 1,0 gram (nappen syns genom att flötet dyker eller lyfts - man ser alla attacker på betet tydligt).

Feederfiske (bottenmete med feederspö) kan vara effektivt men jag föredrar flötmete. Behöver jag fiska extremt långt ut, vilket sällan behövs, så åker feederspöt fram.

Larmmete (bottenmete) efter sutare är den tråkigaste metoden i mitt tycke.

Tips: det finns fullt med sutartrådar på Fiskesnack. Använd sökfunktionen och sök på: lyftmetoden, sutarbeten etc. Det finns en massa matnyttigt att läsa!

Snart kommer väl jag också ut på ett pass
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2010-04-21, 17:03.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

med bottenflötmete menar jag precis vad det låter som, dvs "lyftmetoden"
          vad kör du med för agn då? har hört att många får bra på bla räka och mask, men har man fått bra på en typ av bete fastnar man ju gärna med det...

Kommentera

Flötmete efter sutare är nog ta mig f-n det roligaste som finns!
            Sitta i en skärgårdsmar och se alla bubblor runt flötet......

Kommentera

Ursprungligen postat av JohnnyBalle Visa inlägg
              med bottenflötmete menar jag precis vad det låter som, dvs "lyftmetoden"
              vad kör du med för agn då? har hört att många får bra på bla räka och mask, men har man fått bra på en typ av bete fastnar man ju gärna med det...
              Jag har fått sutare på det mesta. Majs (i olika smaker - mest naturell), mask, burkskinka, maggotknippe (riktiga maggots och Berkleys Power Bait Maggots), brödskalk, syrsa, kikärta...

Oftast så fiskar jag enligt principen - fiska med det du mäskar med (lose feeding). Andra gånger fiskar jag med något exotiskt som inte finns i mäskblandningen. Syrsan är väl det mest udda inslaget.

Ganska ofta blir det en mix av båda taktikerna. Mäska med majs - fiska med majs+maggot (eller t ex en liten räkbit).
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Falukorv funkar, det är ett ypperligt allroundbete för många fiskarter

Kommentera

Tycker flötmete med mask majs är sjukt spännande. När sedan bubblorna kommer allt närmare och flötet dyker under sakta men säkert känns det magiskt.

Använder mig främst av b-mete (alarm) men när det funkar lika bra med f-mete slängs det i istället.

Beten: Finns massvis med fina beten, använder mig främst av boilies, mask och majs.

Antar att sutarfisket dras igång vilken vecka som helst nu och jag väntar med spända nerver..
                  ...går under namnet "Fiskarn"

Kommentera

Jag själv lär nog köra första passet nån av de två första veckorna i maj! Det mest udda jag själv fått sutare på är nog en sån där liten gul "smurfgodis", ni vet dom där små sega gula/röda/gröna pluttarna man kan köpa i lösvikt. Det är ju iofs ganska likt ett fett majskorn, men känns ändå lite ballt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 029 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art