Modda Zam Z Tail 22? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Modda Zam Z Tail 22?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Modda Zam Z Tail 22?

Tja alla, nu när isarna mer eller mindre har släppt helt så är det såklart dax för lite vårjerk. Köpte igår två Zam Z Tails, hade läst att dom skulle vara grymma.

Dock hade butiken jag var på enbart medium modellen som ska vara en "svävare"? Tänkte därför fråga om hur man eventuellt skulle modda dessa för att få de sjunkande? Ett sänke på fjäderringen under kroppen eller räcker det med dubbla ringar och/eller lite större krokar? //Skitfiske mvh Kenta
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Ursprungligen postat av kenta_85 Visa inlägg
    Tja alla, nu när isarna mer eller mindre har släppt helt så är det såklart dax för lite vårjerk. Köpte igår två Zam Z Tails, hade läst att dom skulle vara grymma.

Dock hade butiken jag var på enbart medium modellen som ska vara en "svävare"? Tänkte därför fråga om hur man eventuellt skulle modda dessa för att få de sjunkande? Ett sänke på fjäderringen under kroppen eller räcker det med dubbla ringar och/eller lite större krokar? //Skitfiske mvh Kenta
    Har du testat och tycker dom sjunker för långsamt eller är du orolig att dom ska flyta ?
    Medium sjunker sakta och jag brukar, när vattnet blir varmare, sätta på lite bly på kroken.
    Dels för att den ska sjunka snabbare och dels för att den då tål lite mer fart utan att välta.

Kommentera

Har inte hunnit testa dom ännu, Blir fiske torsdag-söndag så det är mest att jag är rädd för att dom ska gå lite för ytligt, läste att endel tyckte dom sjönk alldeles för sakta. Hur djupt fiskar medium modellen utan blyning då?
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Ursprungligen postat av kenta_85 Visa inlägg
        Hur djupt fiskar medium modellen utan blyning då?
        Faktum är att jag har någon sinking som går grundare än vissa medium....go figure....
        Annars funkar den väl ner till ca. 0,5m.
        Även om man kan låta den sjunka djupare än 0,5 meter så är den snart tillbaka strax under ytan om du inte vevar extremt långsamt.
        Ett suveränt bete i grunda lekvikar med andra ord....
        Finns andra modeller som lämpar sig bättre för djupare fiske.
        Hell Tail, Svartzonker Tail, Zam "Fast sinking" m.fl.

Kommentera

Päronsänke

Köp med dej en låda päronsänken i varierande storlekar och prova dej fram, själv kör jag oblyat på våren så jag kan göra 3-8 sek långa vevstopp utan att fastna och fiskar oftast extremt långsamt då är det bara bra om den sjunker riktigt sakta.
          pripps blå -en klass för sej

Kommentera

Ursprungligen postat av pripps blå Visa inlägg
            Köp med dej en låda päronsänken i varierande storlekar och prova dej fram,
            Funkar, men sänket har en förmåga att flyga sin väg när gäddan skakar på huvudet.
            Kan bli dyrt i längden.
            Själv kör jag mest med rullbly (klippbara blyplattor) som jag lindar runt krokskaftet.

Kommentera

Ok låter bra, ja jag köpte dessa beten främst för fisket på 0-5-2m djupet med vass och skit på botten så det blir perfa med 0.5m fiskedjup. Vill jag köra djupare funkar ju i pincip allt annat man har i lådan så. Men tänkte på päronsänke och att du säger att de flyger all världens väg, om man sätter ett litet päronsänke på 5-10g på den undre kroken och drar på den på fjäderringen så att säga, då måste den väl sitta extremt bra eller hur menar du att haka på ett päronsänke?

Kommentera

Grejen är att bly är mjukt och det lekande som sitter i själva päronsänket sitter ofta dåligt.
                Det funkar som sänke, men inte när en gädda tail-dansar....
                Jag har försökt klämma fast lekandet lite extra, men minns inte att det blev bättre för det.
                Jag kör som sagt rullbly nu pga detta.
                En annan sak är att päronsänket kan inverka negativt på krokningen.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 217 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art