Gösfiske PROBLEM !!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösfiske PROBLEM !!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag kan vara ärlig och berätta vilka vatten jag fiskar gös i. Det är i Dreviken och Magelungen.
    Bästa fisket räknat över gös säsongen är när solen går upp och fram till runt 10 på morgonen.
    Och det är efter att gösen lekt och börjar röra sig ut på frivattnet.
    Kvällsfisket ger inte alls lika bra huggfrekvens eller fångst.
    Det skiljer ju antagligen sig helt olika över landet. Och nu skriver jag om trolling där man har två spön ute och ror. Beror på att man inte får trolla med motor i nån av sjöarna. Inte ens elmotor.
    Dom klassiska vobbler som fungerar bäst är Cotton Cordell Deep Red Fin och även Manns 25 + är giftiga.
    Sen finns det massor av andra bra vobbler också att välja på. Och andra metoder som jigga, flötmeta. bottenmeta, och vertikaljiggning.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Jag skulle lägga några timmar vid 5.5 meters grundet vid Hemingstorp på morgonen och några timmar på kvällen.

Alternativ 2: mellan Storön och de mindre öarna ( Mellön å Månstorpsön ) väster om.
      Jag tycker, alltså finns jag.
      Jag fiskar, alltså lever jag.

Kommentera

Tack så mycket för bra tips !!

Kommentera

Ursprungligen postat av gös-ta Visa inlägg
          Hej

Jag fattar inte vad gör för fel när jag fiskar gös,
          jag fiskar med jiggar och nils master gösambulansen.
          Jag får inte många och inte stora gösar, jag har läst i
          andra trådar när folk skriver:- Jag fick bara 5 gösar största på 3,5kg)
          Jag ska bli överlycklig om jag fick en gös på 3,5kg.
          Mina frågor är:
          -Vad ska man ha för drag ?
          -Vilken tid ska man fiska ?
          -Hur vet man var i sjön man ska fiska? (har ej ekolod)

Hej Gösta;
          Att jigga Gös är som mest framgångsrikt när Gösen leker under slutet av april till mitten av juni runt friliggande grund och rotbottnar. Själva metoden eller grundtekniken vid Gösfiske med jig är att fiska "lååångsamt" med jiggen dunkande mot botten efter varje lyft. Kanske kan du använda några av mina gamla Göstips nedan som tips på vägen till ett framgångsrikare Gösfiske?

Ur: Gösfiske är som att lägga pussel !

Old Firehand Göstips Nr 1:35. BETET SKA VARA PÅ SAMMA DJUP SOM GÖSEN. Många säger att den enda svårigheten en Gösfiskare ställs inför är att hitta stimmen. Att iaktta vattentemperaturen, bottentopografin, Gösens dygnsrytm och vertikala förflyttningar i en sjö är också betydelsefullt för en ständigt framgångsrik Gösfiskare. Gösen har sina speciella stråk och platser där den uppträder och jagar. Gösen tycks dessutom alltid vara hungrig och kan provsmaka om något matnyttigt kommer inom lagom, horisontellt räckhåll. Men den rusar aldrig efter en wobbler eller något annat bete och Gösen gör inga snabba, vertikala förflyttningar för att gå upp eller ner och hugga ett bete. En wobbler eller något annat bete måste därför presenteras på samma djup och helst rakt framför ögonen på Gösen. Det betyder att fiskedjupet är oerhört viktigt!
          Trollar man med wobbler en meter över eller en meter under Gösen, då lär ingen Gös hugga på wobblern. En wobbler, i tilltalande färg och modell, som emellanåt skrapar och studsar i botten fångar nästan alltid Gös. En wobbler som presenteras en meter ovanför botten blir oftast utan hugg när Gösen står stilla eller går på sin typiska smygjakt nere vid botten.

Old Firehand Göstips Nr 2:35. GÖSEN LEKER FRÅN APRIL TILL MITTEN AV JUNI. Gösen börjar sin lek vid cirka +12 gr. C. Lektiden är från slutet av april till mitten av juni. Vid leken klibbas rommen fast på växtrötter, stenar och andra föremål i gropar på sandbotten och gärna intill friliggande, skyddande stengrund. Leken sker parvis. Både hannen och honan vaktar rommen. Göshonan stannar dock inte kvar vid lekplatsen mer än ett dygn. Sedan försvinner hon ut i sjön igen. Göshannen, som är enormt aggressiv och anfaller allt som kommer i närheten, brukar stanna kvar och vakta rommen 8 10 dagar ända tills de små ynglen börjar kläckas. Det brukar också vara betydligt fler Göshannar än honor runt lekplatsen och närliggande grynnor. Hannen, som är mycket mindre, känner du också igen på den konkava ryggprofilen mellan huvud och ryggfena. Den större honan har en konvex, dvs utåtbuktad linje mellan huvud och ryggfena.

Old Firehand Göstips Nr 3:35. JIGFISKA MED WOBBLER OCH JIG PÅ VÅREN.
          Direkt över lekplatsen bör man av etiska skäl kanske inte fiska, men det finns alltid många huggvilliga Gösar i närheten som glatt och villigt suger i sig en jig eller en utefter botten och branterna långsamt jiggad, sjunkande wobbler. De små, aggressiva Göshannarna hugger helst på en liten gul eller vit marabou-, shad- eller grubjig som under inspinningen upprepade gånger får studsa och skrapa i botten. För att öka effekten kan jiggen kombineras med en jigspinnare! De stora, hungriga Göshonorna, vill hellre ha något mera rejält att sätta tänderna i! De tar gärna en fet wobbler som sakta kryper och emellanåt dunsar i botten! Min favoritwobbler för Gösfiske på våren är en långsamt sjunkande Swim Whizz Nr 5 i klargula, orangegula och gröngula fluorfärger. Wobblern ska inte spinnas in utan svepas långsamt med spötoppen i drygt halvmeterlånga, mjuka sidledsrörelser varierade med pauser på fem till femton sekunder. Swim Whizzen ska svepas mjukt ner i branterna på Gösgrynnorna och sedan krypa tätt utefter botten vid nedre brytlinjen med långa, långsamma dragningar varvade med långa pauser. Man bör kunna förnimma wobblerns mjuka, wobblande gång när man sveper spötoppen åt sidan! Det är nästan helt omöjligt att jigfiska effektivt utmed botten med en wobbler från en drivande båt! Speciellt gäller detta en blåsig dag! Bäst är att ankra båten inom lagom kasthåll från grundtoppen och fiska utifrån djupet, genom att låta wobblern smyga och försiktigt studsa från grundtoppen ner genom branten mot djupare vatten och de hungriga Gösarna.

Old Firehand Göstips Nr 4:35. JIGTEKNIK FÖR VÅRGÖSEN. Vid vissa sandbankar och grynnor kan Gös påträffas i sådana mängder under april och maj att det verkligen lönar sig att kasta av dem ordentligt. Det går att ankra båten på toppen av en grynna och kasta utåt mot djupare vatten, men det fungerar mycket bättre att ankra båten på lagom kasthåll från grynnan och fiska utifrån djupet, genom att låta jiggen studsa från grundtoppen och ner genom branten mot slätbotten. En fångstsäker metod är att svepa jiggen i korta, långsamma etapper över de jämnare delarna av grynnan och låta jiggen studsa ner genom branterna.

Så här kan det gå till: Kasta jiggen över grundtoppen och låt den sakta sjunka ända ner till botten. Håll spöt pekande i linans riktning med spötoppen alldeles ovanför vattenytan och veva in all slaklina. Lyft spötoppen med en kort, snärtig handledsrörelse, så att jiggen hoppar upp någon decimeter från botten. Fortsätt rörelsen, genom att långsamt svepa spöt åt höger i en vid, horisontell båge. Veva in slaklinan och låt jiggen vila 5 -15 sekunder på botten. Knyck sedan upp jiggen från botten med en ny, snärtig handledsrörelse och svep långsamt iväg jiggen omkring en meter över botten på nytt, men vrid spöt åt vänster denna gång. Upprepa proceduren fyra, fem gånger genom att växelvis långsamt svepa spöt till höger och vänster. Låt sedan jiggen vila på botten omkring en halv minut. Det är inte sällsynt att en efterföljande Gös plockar upp en jig som ligger på botten. Efter en tids träning kan man manövrera jiggen, så att den fås att simmande och hoppande förflytta sig exakt så långsamt, högt och långt som man för tillfället önskar. Kom ihåg att variera tempot under hela hemtagningen. En långsam och oregelbunden inspinning ger alltid bättre fångstresultat än den som är snabb, monoton och fantasilös. Meningen är ju, att jiggen ska efterlikna en levande, liten fisk, som strövar utefter botten och här och där stannar till, för att plocka upp något matnyttigt.

När man märker att jiggen börjar komma ner i djupbranten, då byter man inspinningstaktik. Lyft spöt högre än tidigare och gör bara korta, uppåtriktade sidsvep på 2 3 dm. Låt jiggen dala fritt ner i branten efter varje ryck. Detta verkar mycket upeggande på Gösen, som brukar smyga fram och nafsa i sig jiggen när den faller mot botten.

Det allra viktigaste vid jiggfiske efter Gös är att man koncentrerar sig totalt på varje kast! Man måste varje ögonblick kunna föreställa sig vad som händer med jiggen där nere i djupet. En liten darrning eller en plötslig, nästan omärkbar slackning av linan betyder ofta att en Gös har tagit jiggen i munnen. En blixtsnabb handledskrokning är det enda som kan ge svaret om hur det förhåller sig. Glöm aldrig bort att det är man själv som bestämmer varenda liten rörelse jiggen gör där nere på djupet. En gul eller vit maraboujig har ju inget eget inbyggt rörelseschema som en snurrande spinnare, ett slingrande skeddrag eller en vickande wobbler. Det är man själv som ska skapa den fiskliknande, slingrande, krypande, hoppande eller vibrerande gången hos jiggen. Det gäller att lära sig hur jiggen ska framföras, för att den ska locka Gösen till hugg vid varje enskilt fisketillfälle. Först när man behärskar detta, kan man börja hoppas på verkligt goda resultat som jigfiskare!

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand
          www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
          Senast ändrad av Old Firehand; 2010-04-16, 20:02.

Kommentera

Bra Old F. att du la upp dina säkra tips. Där finns det massor av matnyttigt att ta efter.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
              Bra Old F. att du la upp dina säkra tips. Där finns det massor av matnyttigt att ta efter.
              Tack Snurra-Gurra för att du lockade in mig som läsare här på FiskeSnack! Jag lägger in lite försommartips om Gösfiske lite längre fram... när Gösen lämnat lekgrynnorna. Alltid finns det någon som hittar några korn. Hinner du med ut på någon Göstur i år tror du? De två senaste trollingsomrarna på Norrra Björken runt Sparin påminner om när Eric Esping och jag trollade Gös från hans gamla, ruffade eksnipa med tändkulemotor på 1950- och 1960-talen. Då kunde vi under ljusa sommarnätter följa Gösarnas jaktstråk.... på Brofjärden, Lambarfjärden och Lövstafjärden.
              Go for the Big Walleyes!

Old Firehand
              www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Ps. De här 1200 i Blå/Silver och Clown http://www.trumman.com/smithwick/super_rogue.htm slår Cordells Deep Red Fin´ CD9 med hästlängder vid Göstrolling. Ds.

Kommentera

Tack för super tips !!
                Nu kommer förhoppningsvis mitt gösfiske gå bättre
                Får gärna lämna fler tips om ni orkar

Kommentera

Old Firehand, he he det blir väl som vanligt. Fulltecknat med fiske den tid det inte ösregnar eller blåser av bara fan.
                  Ska satsa stenhårt på att utveckla mig på abborrtrolling i år med.
                  Har köpt lite nya giftiga vobbler för ändamålet. Som jag är säker kommer att ge bra fångster både på abborre och gös.

Kommentera

Ditt problem kanske är att isen inte gått på sjön du fiskar på. När du kastar ut betet lägger det sig på isen, de kommer inte ner i vattnet!?

Kommentera

Nej, det är inte is på den sjön.
                      Men jag har inte börjat fiska på den sjön än
                      jag bara frågar efter bra tips så jag vet när jag
                      ska börja fiska där.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27