Gösfiske PROBLEM !!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösfiske PROBLEM !!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gösfiske PROBLEM !!!!

Hej

Jag fattar inte vad gör för fel när jag fiskar gös,
    jag fiskar med jiggar och nils master gösambulansen.
    Jag får inte många och inte stora gösar, jag har läst i
    andra trådar när folk skriver:- Jag fick bara 5 gösar största på 3,5kg)
    Jag ska bli överlycklig om jag fick en gös på 3,5kg.
    Mina frågor är:
    -Vad ska man ha för drag ?
    -Vilken tid ska man fiska ?
    -Hur vet man var i sjön man ska fiska? (har ej ekolod)

Svårt att svara på när du inte nämner storlek på sjön och djup.
    Och om det överhuvudtaget finns gös i sjön. Ej heller vilken typ av vattentyp som du har.
    Får precisera dig lite mer.
    Är helt enkelt omöjligt att ge nåt råd annars.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Där jag mest fiskar Gös är 3,5 kg bra gös. Däremot ta 10-20 st på en pass men mycket smått.
      Vi vet det, sjön producerar inte mycket stor gös så enkelt är det. Är övertygad om att det är olika från sjö till sjö.
      Själv kör jag uteslutande på Vertical Jigg till gösfisket och då krävs nästa ekolod om du inte kan sjön VÄLDIGT bra.

Kommentera

hej

när du fiskar gös överhuvudtaget är ekolod i princip ett måste eftersom gösen står ofta nere i djuphålor. djupkarta är bra med för du måste veta var hålorna är.
        kallt vatten - långsamt fiske/långsamma rörelser med jiggen.| varmt vatten - högre tempo på ditt fiske.
        lyckat ill
        Limit your catch, don´t catch your limit!

Kommentera

Jag fiskar i ylen.
          Ylen är ca: 1,5km bred och 3km lång
          Djupaste stället är 32 meter
          Ganska mörkt vatten.
          Det finns gös.

Kommentera

Det är väldigt olika när det gäller antal fångade gösar från sjö till sjö. Stirra dig inte blind på andras fångstrapporter så länge det inte handlar om samma vatten du själv fiskar i.
            Fortsätt och kämpa på, till slut sitter den där.
            Trolling i frivattnet på olika djup, olika färger på wobblerna och köra i lite olika fart är väl annars generella tips. I mina egna första försök lossnade inte gösfisket förrän jag började använda spöparavaner. Gösarna skyggade för båten helt enkelt.
            Mvh Micke

Kommentera

regel nr ett för gös trolling:
              kör endast med elmotor eller ro, ju saktare det går ju bättre är det.
              regel nr två:
              fiska på olika djup om du inte har ekolod för att ta reda på vart fisken går. Ett bottentackel på paravan är att rekomendera, pröva även att blya din nilsmaster då den bara går på ca 3,5 meter. Det är heller inte så ovanligt att gösen går upp och jagar ytligare mitt på dagen.
              regel nr tre:
              skippa den där myten med att gösen fiskas på natten och kör istället på eftermiddagen och kvällen.
              regel nr fyra:
              kör oregelbundet t.ex. i ett så kallat s, Pröva också att gasa på lite då och då. Detta är för att gösen följer ofta efter betet och då kan det utlösa huggreflexen om det händer något oregelbundet med betet.
              regel nr fem:
              följ dessa visa ord som Jörgen larsson en gång sa: skillnaden mellan en svenssonfiskare och en sportfiskare är att en svensson sitter och funderar på om han ska byta bete medans en riktigt sportfiskare gör det....Skitfiske på dig!!
              [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Försök få tag i dvd göstrolling med jörgen larsson från tidningen fiskefeber. i den finns allt.
                sigpic
                http://jerkskadad.blogspot.com

Kommentera

Länk till djupkarta:

Utan att veta ett dugg om Ylen så skulle jag börja med trolling i de djupaste delarna av sjön.

I "mina" sjöar fungerar djupgående Bomber mycket bra, min favoritfärg är
                  xm7 tror jag den heter men det säger inte att den fungerar i ditt vatten, man får helt enkelt prova sig fram.

Fäst ett päronbly med gummisnodd ca en spölängd upp på linan så du får ner draget djupt.
                  Det går också bra att fästa en linsnutt på en meter en spölängd upp på linan i den fäster du ett sänke.
                  Använd en klenare nylonlina så att den går av om sänket fastnar i botten. Släpp ut så mycket lina så att sänket går i botten och draget följer en bit efter.

Mina erfarenheter säger att gösen generellt går djupt dagtid och stiger ju senare det blir. Har du ekolod, i mina ögon är det nästan ett krav.

Trolla långsamt, ej över en knop och sök av sjön tills du lär dig den.

När jag började fiska gös tog det mig ca tre säsonger innan jag "knäckte koden" i det vatten jag fiskar mest gös, trots detta har jag bomturer ibland.

Som någon annan skrev så är ett knep att zickzacka och köra lite olika hastigheter. Om du kör med fler spön så varierar du hastigheten på ytter och innerbetena när du svänger. Bäst går det för mig när min sambo är med och håller i ratten för hon är så ofokuserad och vinglar hit och dit så att betena verkligen får en oregelbunden gång, i ena sekunden står de stilla för att i nästa dra iväg ordentligt när de hamnar i ytterkurva :-)

Jag kör alltid med minst fyra spön och jag börjar med olika färger och beten som går på olika djup. Jag varierar beten ofta tills jag hittar det de vill ha för dagen då blir det liknande eller samma beten på alla spön. Det kan fungera ett tag men ofta måste man köra samma procedur igen för helt plötsligt har de ändrat uppfattning.

Gösen är nyckfull och det är många fiskare som blivit frustrerade över dess "mystik"

Jag minns en gång när en kompis och jag var ute, vi satt i båten och halvsov tills solen började gå upp en junimorgon. det vakade av småfisk över hela sjön, vi satte igång och trollade med ytgående bomber och tog 36! gös på ca tre timmar. Ingen var av någon direkt storlek men det var kul. Två dagar senare var vi på plats igen, samma vindriktning, samma temp det var i princip exakt likadana förhållanden och småfisk vakade överallt. Vi gjorde oss redo för en gösbonanza men vi fick...... ingenting.
                  Gösen var som borttrollad trots exakt samma förhållanden som sist så var de inte på humör....

Det finns många duktiga gösfiskare här på forumet så det kommer säkert fler tips.
                  Uppfattningarna är nog lika många som det finns fiskare och man måste hitta sina egna sanningar som man tror på, det som gäller är tid ute på vattnet tills man lär sig det.

Lycka till!

//C
                  http://sportfisher.se

Kommentera

Tack så hemskt mycket för alla bra tips !
                    Ni får gärna ge fler tips om ni orkar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 029 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art