Sportfiskets betydelse av Ingemar Norling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sportfiskets betydelse av Ingemar Norling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sportfiskets betydelse av Ingemar Norling

Här kommer en länk till Ingemar Norlings rapport "Sportfiskets betydelse och samhällsnytta"

C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Den texten är grymm, bara att hoppas så många som möjligt (även se som inte fiskar) får läsa den.

Kommentera

Texten är som väntat välskriven, men den innehåller inget som man inte redan visste. Problemet med den här rapporten och alla andra som liknar den som kommit de senaste tio åren är att "fel" personer läser dem och "rätt" personer tar dem inte till sig.

Problemet är att sport(spö)fiskare är för diversifierade och oorganiserade. Vi är helt enkelt indelade i för många läger. Vi har rabiata gäddfiskare vilka heller dödar en människa än en gädda, laxfiskare som ser ner på alla andra typer av fiske och så vidare. OM sportfiskare i gemen kunde göra som yrkesfiskarna har gjort och bilda en enad lobbyistfront så kanske vi skulle kunna åstadkomma en förändring. Vi är många men dåligt organiserade!

Hur många är egentligen medlemmar i Sportfiskarna? VÅR organisation har haft ett fallande medlemstal under 90- och början av 2000 talet. Samtidigt har organisationen också tappat mark mot andra grupper i samhället. Så med risk för att bli väldigt fatalisk så ser det hela rätt mörkt ut...

Kommentera

Jag är med i Sportfiskarna och delar även dina åsikter bibl!
        Jag berör dem bla i Drömöringen.

Om vi inte kan åka i samma vagn, borde vi väl ändå kunna styra mot samma mål utan att försöka ränna krokarna i varandra längs vägen!

Har vi samma mål?
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jo, BeBest, säkerligen har vi det... Det sorgliga är bara att denna fråga likt alla andra av denna typ försvinner alltför snabbt från dagordningen. Det är bara att titta på hur det gick med denna tråd här på fiskesnack, 4 inlägg av fyra olika personer och 114 ggr är tråden läst. Ungefär samtidigt i eftermiddags (den tråden är ca25minuter äldre) lades tråden "När vaknar sutaren" upp, den har 45 inlägg och är läst 543ggr.

Vad visar räkneexemplet? Jo, inte ens på Fiskesnack där de som borde bry sig om dessa frågor finns läser man en sån här tråd och engagerar sig. Hur ska vi då kunna förvänta oss att folk engagerar sig annorstädes? Nej, tyvärr så kan jag bara konstatera att min fataliistiska syn får allt bättre empiriskt stöd...

Ett närliggande exempel här är väl TDA-kortet. Ett fiskekort som är instiftat för att gynna fiskevården. Men vad hör man med jämna mellanrum?
          Jo, att:

"Det där TDA-kortet har så konstiga regler och det är ju ändå ingen som kollar så det där kortet brukar jag inte lösa...."

Vad F-N är det för inställning? Har man råd att lägga X antal tusenlappar på fiskeutrustning och andra pryttlar varje år så borde man väl ändå kunna stödja ett hållbart fiske i framtiden genom att lösa ett TDA-kort och att gå med i Sportfiskarna. Det borde fan i mig vara obligatoriskt om man ska ha rätta att sätta sin fot in i en redskapsbod.

När vi ändå är inne på ämnet så får jag väl passa på att slå ett slag för den "fiskevårdsskatt" man funderar på att lägga på som en extra "moms" på fiskeredskap i sverige. Idéen är ju inte ny och fungerar på andra håll i världen så varför inte här?

Så bröder och systrar visa för h-vete lite engagemang!
          Senast ändrad av bibl; 2004-03-16, 00:05.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
          7 svar
          1 532 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
          Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34