Mata karp med hundmat? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mata karp med hundmat?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mata karp med hundmat?

Har flyttat ett gäng karpar till en damm och nu tänkte vi börja mata karparna. Hade tänkt mäska/ mata dem med hundmat nån gång i veckan. Någon som har erfarenhet och kan ge några snabba tips om detta? Eller om det finns något annat att mata dem med osv. osv.
    mvh

Måste bara berätta om när jag skulle lägga mörtstuga i höstas. Glömde betet hemma (f-n, det var långt att gå). Hade fickan full av leversnittar (hundgodis alltså). Antagligen hjärnsläpp men fyllde mörtstugan med detta och hivade i sjön. Hunden såg INTE glad ut. Jag har aldrig fått så mycket mört någon gång och såvitt jag vet är väl mörten en karpfisk så testa du. Torrfoder innehåller en hel del cerealier också.

Kommentera

Annars borde det väl inte vara så svårt att få tag på pellets till koi? Borde vara en billigare lösning än hundmat tycker man.
      [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Hund mat brukar man ju mäska med, typ frolic. Dock är det inte bra om det är för mycket fett eftersom det kan göra karparna sjuka (lever problem). Speciellt när det är kallt. Om jag förstått saken rätt är den optimala fördelningen av näring i karp mat följande: kolhydrater 60-65% protein 30% och fett 5-10%. Men släng du i lite hund mat och lite partiklar typ fodermajs ect. Glöm inte att koka majsen (partiklarna) ordenligt så det inte sväller i magen på karpen. Sen finns det ju hönsmat ect också.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
        64 svar
        14 977 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg .art
        av .art