Mitt tips är att om möjligt, hitta en djupkant på kanten till lekvikarna... Då kan du fiska både djupt å grunt...Fiske jerks så långsamt du kan.. Phantom tail brukar kunna locka gäddorna till hugg... Ett busterjerk eller en pig är oxå bra val! Här uppe funkar gäddfärgade jerksen bra såhär på våren... Mitt tips: Buster Jerk C30 "Pike", den har gett mig en massa vårgäddor på 5-8kg och några enstaka större exemplar... Lycka till!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddfiske problem !!!!! HJÄLP!!!!
Collapse
X
-
Läs Leif Engströms fisketips . Vanliga fel man gör på våren är att man fiskar mitt på dan , man fiskar för grunt å fiskar för fort .Ursprungligen postat av gös-ta Visa inläggTack så mycket för alla svar !!
Men är alla vikar "lekvikar" eller är det bara vissa, isåfall hur vet man vilka som ee lekvikar ?
Ut i djupbranten utanför lekviken på med sjunkande Zalt 19 cm eller swim wizz 500 . Kasta ut låt betet sjunka till botten bra grej är att ställa i från dig spöt så den får sjunka ordenligt .
Sen vevar du hem så sakta du bara kan å då vevar du säkert för fort göra långa pauser då kan även svävande Zalt va grym , byt till lättare krokar bara .
/Fredrik
Kommentera
-
Ett vanligt atomdrag ska inte föringas.Ursprungligen postat av gös-ta Visa inläggHej !
Jag har varit ute och fiskat tre gånger i år och jag har inte fått en enda fisk
inte ens bottennapp, jag har fiskat med jerkbait, stora jiggar och wobbler längs med vasser.<(stavning)
Jag har några frågor:
Var någonstans finns gäddorna på våren ?
Hur ska man fiska ?
Vilken tid ?
Vad för drag ?
Tacksam för svar !!
Färg beror lite på vattenfärg och ljusförhållande.
I Ringsjöns mörka vatten brukar i 90% av fallen koppar vara det utslagsgivande,
men ibland funkar även skarpa flourocerande färger.
Det viktigaste är egentligen att du fiskar nära botten och riktigt sakta, särskilt i det iskalla vattnet.
Gäddorna står gärna stilla på botten så här tidigt på året, det ser du på att det ofta sitter larver och andra bottenlevande parasiter på fisken.
Mina erfarenheter är att gäddan sällan hänger på ett för snabbt inspunnet drag i låga vattentemperaturer.
Oftast hittar jag dem väldigt grunt, jag lägger båten på 3m och kastar ända in till vasslinjen.
Fiska hela vägen hem. inte helt sällan hugger de ända inne vid båten.
Kämpa på, det ska funka och "plötsligt händer det"!!!!!!
Team Vraken
http://team-vraken.zoomin.se/Senast ändrad av Team-Vraken; 2010-04-07, 20:44.[FONT="Comic Sans MS"]Team Vraken
http://www.team-vraken.blogspot.com/[/FONT]
Kommentera
-
Ut och nöt vidare! - Testa olika metoder!
Snabbt, långsamt, ryckigt.
Olika färger och beten.
Platser och djup.
Försök att tänka vart du skulle stå om du var fisk!
/MMina Placeringar:
2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
|
7 svar
1 532 visningar