Färgade flätlinor! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Färgade flätlinor!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Korallrevsfiskar använder sina färger för att signalera ut sitt revir och till andra artfränder. De upptäcker varandra på stort avstånd i det klara vattnet och kan i god tid låta instinkterna få avgöra om den andre är en inkräktare som omedelbart bör jagas bort eller en lämplig partner för ett amoröst litet äventyr. De är i det läget inte sämre folk än en fiskesnackare med en lämplig dos malt i kroppen. Samma sak med ciklider och andra tropiska sötvattenfiskar. Färgerna signalerar ut det egna sinnestillståndet och ens fysiska förmåga. Fiskens ögon är för övrigt väl utrustade för att urskilja och tolka färgintryck. Om det nu finns några färger att tolka, vill säga. Det finns helt blinda arter också. En Mexikanska Grottetran är en sådan.

Nu tränger olika delar av ljusspektrat olika djupt ner i vattnet. Taget direkt ur huvet är jag inte säker på vilket ljus som når djupast men låt oss, för att ta ett exempel, säga att det är blått som når djupast. Det betyder att blått pigment syns bättre på djupare vatten och återges mera korrekt än rött eller gult. Resultatet blir att färgskalan förvrängs succesivt ju djupare man kommer. Regnbågen blir endast sju nyanser av blått för att upphöra när ljuset upphör.

Slutligen förhindrar dessutom partiklar i vattnet ljusets förmåga att tränga ner mot bottnen. Vissa färger ”sugs upp, dämpas ut” och reflekteras inte av partikelkornen. Detta meför ytterligare en förvrängning av färgskalan.

I ett humusfärgat vatten med kraftig algblomning blir det nära nog halvskymning mitt på dan, de dagar då ljuset har sämst möjligheter att tränga ner i vattnet. Under sådana förhållanden syns nästan bara fluofärger men ändå inte särkilt väl och endast på nära håll, eftersom även deras återsken dämpas ut.

Jag tror att fisken uppfattar linan men saknar förmåga att förstå innebörden av den (och tafsen och leket och beteshaken och krokarna och wobblerskeden och en hel del annat lurigt som betet är utrustat med.) Men så länge vi själva inte tror på linan (och tafsen och leket och beteshaken ... är utrustat med.), så länge kommer vi att fiska okoncentrerat med en oroande tanke malande bak i huvet om att det kommer inte att gå vägen ändå eftersom det är fel lina (och tafsen och leket ... är utrustat med.)

Frågan kanske mera handlar om vad jag som fiskare tror på, än vad fisken tror om det som jag tror på.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Originally posted by benji
      har du gul power pro oscar? dom som säger att fisken inte vet vad en lina är, nej exakt den vet inte vad det är och just därför kanske den väljer att hålla sig undan? bara en teori men jag tror inte att färge spelar någon roll.
      japp benji jag köpte gul Power Pro dom hade ingen mossgrön, bara typ i 0.23 och jag tror inte en sekund på att fisken ser den eller skulle skygga för att den e gul

Kommentera

och varför har man då olika färger på sina drag =)

><(((*>

Kommentera

el crapone: jag skrev inte att dom inte ser färger, jag skrev att jag inte trodde dom blev rädda om linan var gul!

Kommentera

Bebest har nog ännu en gång slagit huvudet på spiken!
            Och jag väljer hellre en lina som har "neutral" färg än en fluofärg om möjligheten till val finns. Detta utav just den anledningen som bebest skriver att om jag nu fiskar med fluofärg och bommar en dag så kommer jag att tänka lite på om det kan ha varit linan de skyggat för, och iochmed att jag undviker fluo har jag en sak att utesluta om jag går bomm. Fast då blir det att man tänker om krokarna varit förstora och så vidare men detta gör ju att min utveckling går frammåt.

Men en fråga som jag ser som obesvarad är vad som talar för att man skall använda fluofärg på linan.

Kommentera

Originally posted by Orre
              japp benji jag köpte gul Power Pro dom hade ingen mossgrön, bara typ i 0.23 och jag tror inte en sekund på att fisken ser den eller skulle skygga för att den e gul
              jag tror absolut att dom ser den. Om en marmorata öring skyckar för vanlig nylon och fluocarbon 0.12 är ett måste skulle då inte en gädda se en för fluogul 0.30 lina? Jag kör inte med fluo färger på mina linor bara dova och mörka för att utesluta den risken att det skulle påverka mitt fiske. Det finns flera fiskare som målar sina sista metrar på sina fluofärgade linor svart med vattenfast penna. Det är ju annars en smart lösning om man ändå vill ha fluo färgade linor.
              Deluxe lures thats my work.

Kommentera

En av de första linorna med fluofärg var Stren. En mjuk smidig och mycket elastisk lina som var synnerligen populär för ca 25 år sen och fram till Corastrong revolutionerade linmarknaden. Stren hade den fördelen att synas väl i skumt ljus. Det gjorde det lätt att styra linan runt hinder och man såg ögonblickligen var kompisen hade sitt bete på väg in mot båten. DuPont som tillverkar Stren menar att den fluoriscerande effekten avtar eller försvinner helt under vattnet pga diverse ljusbrytningsfenomen. Linan skulle alltså inte vara mera synlig under vattnet än en tradiotionell lina.
                Att jag sedermera bytte till den traditionella linan Ablulon Extra berodde på att den var mindre gummisnoddig och hade högre dragkraft vid varje diameter men den var kanske inte fullt ut lika smidig som Stren. Vid den tiden hade jag också insett att fisket gav mera om man var solo i båten än om man tvangs kompromissa om fiskeplatserna, så den fördelen hos fluolinan var inte lika viktig längre.
                I dag fiskar jag med en mörk Fusion-lina. Den är med all sannolikhet mera lättupptäckt för fisken. Men inte tycker jag mig märka färre hugg av just detta skäl.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag tror att de grälla färgerna fångar fiskarens ögon dvs. att det är ett försäljningsknep då många tycker det är "flächigt" med en snorgrön lina istället för en "tråkigt grå".

Kommentera

Fisken kan inte se linan bara dess skugga.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 014 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art