Spö till abborrmete! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till abborrmete!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Till flötmete med löja vanligt matchspö 12-13´, som det skrevs innan ett kort spö blir oftast för snärtigt.

Kommentera

Originally posted by Stizo
      Det är skönt med ett långt och mjukt spö till abborre... Men som BeBest skrev så finns Beastmasterspöt i grövre caliber. tex 10-30g...
      Mjo, men ska du flötmeta med löja kan man nog räkna med en total vikt upp mig 30 gram.
      Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Jo visst kan vikten bli rätt hög, men man behöver ju inte ta speciellt mycket med ett sånt här spö för att kasta långt, ta ett kortare styvare spö o du tar i plus att spöet är styvare det blir ett väldigt ryck för betesfisken som inte kommer vara så pigg och kanske inte vill simma så mycket efter detta och då lockar den inte så många till hugg heller.

Vad du ska ha för spö beror helt på vad du kör med för flöte osv. hur tungt det hela blir, jag skulle själv köra väldigt lätta prylar och köra med matchspö, finlir helt enkelt. Väldigt roligt att drilla.

Jag kör iofs. alltid bottenmete med vanliga Feederspön, 0,18mm lina, krok widegape storlek 6, flera bonusfiskar som gäddor på över 6kg har jag klarat av med detta.

Kommentera

Fungerar säkerligen kanon att köra ett 10' spö klassat med kastvikter upp till 30 gram.
          Jag tycker du ska räkna med 10g flöte, 10g tyngd + eventuellt tafs och betesfiskt.
          Kan nog landa någonstanns runt 30 gram tror jag.
          Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Originally posted by Push-Up
            Jag själv kör ett tolv fots match spö för löjmetet, kortspö kastar betet för snärtigt och med det korta kastlängder mm
            Vad ska matchspöt ha för kastvikt i så fall (om det nu heter så..)? Kan man använda samma spö till gösmete med strömming?.... Med tanke på att gösen har hårdare käft behövs kanske grövre spön eller?
            Senast ändrad av natito; 2004-03-02, 18:49.

Kommentera

Köpte ett nytt spö till detta fiske i förra veckan och det blev ett kinetic ultracast 10.6 fot 8-20 gram. Asskön helaktion i det. Gav 799:-, och då var det drygt halva priset... Rekommenderas även om jag aldrig metat borre med annat än "vanliga" grejer tidigare.
              Vill ha båt!

Kommentera

upp till 30 gram e ju för styft tycker jag, tacka vet jag toppknutet 4 meters metspö med mask det är roligare. eller ett långtul spö eller matchspö skulle vara skönt

Kommentera

Jag föredrar också lite lättare kastvikter på ett spö till abborremete... Det blir så pass mycket roligare då... Lätt utrustning = roligare.

Det verkar som många fiskare glömmer bort det ibland... Men smaken är ju som baken...

Kommentera

Jag har metat såväl abborre som gädda med ett 9' spinnspö med kastvikt upp till 35g. det funkar bara inte. Kastlängderna blir tre fyra spölängder. Kontrollen över kastet saknas och krokarna rycks ur fisken vid utkastet om man försöker nå längre ut. Dessutom orkar inte spöet bära upp tacklet. Så för att lyckas borde alltså spöet vara mjukar för att inte slita krokarna ur betesfisken och styvare för att orka bära upp tacklet.
                    Spinnspö är med andra ord ingen god kompromiss.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

jag har köpt ett fox barbel special 1,5 lbs. jag ska testa det på abborre också förutom sutare och braxen. JAg kan berätta hur det går sedan...
                      Ja fiske är väl kul...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 209 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art