slirbroms - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

slirbroms

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• slirbroms

hej. jag köppte en ny ambassadeur rulle på båtmässan förra året avsädd för jerkfiske. men slirbrommsen är det lite vajjsing på. den går bara att dra åtn ett par centimeter och när jag dragit åt så hårt de går så kan man endå dra ut lite från rullen om man tar i. en så länge så har jag bara fått fisk under 5 kilo så det har gått bra endå men om det skulle hänga på en bamsing så vet i fan va man ska göra. är det rullen som e trasig och är det så man kan göra något åt de själv . jag har provat att olja utan resultat.

Ursprungligen postat av jocke jerk Visa inlägg
    hej. jag köppte en ny ambassadeur rulle på båtmässan förra året avsädd för jerkfiske. men slirbrommsen är det lite vajjsing på. den går bara att dra åtn ett par centimeter och när jag dragit åt så hårt de går så kan man endå dra ut lite från rullen om man tar i. en så länge så har jag bara fått fisk under 5 kilo så det har gått bra endå men om det skulle hänga på en bamsing så vet i fan va man ska göra. är det rullen som e trasig och är det så man kan göra något åt de själv . jag har provat att olja utan resultat.
    Hej Joakim Hällström;

Börja med att nollställa slirbromsen genom att vrida ratten moturs på din Ambassadeurrulle. Dra därefter ut lina och känn om den löper ut lätt. Sedan kan du försiktigt vrida slirbromsratten en aning medurs och känna hur bromsverkan succesivt ökar.

När du lägger ifrån dig din ABU Ambassadeur multirulle efter avslutat fiske nollställ då slirbromsen genom att vrida ratten moturs. I viloläge ska alltid slirbromsen vara nollställd för att inte bromsbrickorna ska ligga ihoppressade.

Vill du nu vara vänlig och läsa på din rulle vilken modell du har och jag ska sedan steg för steg försöka hjälpa dig att bli kompis med din Ambassadeur multirulle.
    Nobody & Nothing is for ever!

Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Tror det är olja i skiten, helt klart...!

/M
      Mina Placeringar:
      2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
      2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

men olja gör väll inte rullen sämmre snarare tvärt om

Kommentera

men olja gör väll inte rullen sämmre snarare tvärt om
          Oljan är ju inte bra att ha i slirbromsen Då blir det ju ingen effekt alls...ett tips är att om du inte kan så mycket om rullar så gå till din lokala fiskebutik och se om de kan något om dem så kanske de kan hjälpa dig annars har du antagligen service på rullen som du kan få.

/M
          Mina Placeringar:

Kommentera

nej de låter i och försig klokt men de verkar konstigt om den ska vara så när den är ny. för när jag drar åt på min hasspelrulle så kan man ju inte dra ut en millimeter men de kanske inte ska gå o sätta så hårt på mulltirullar va vet jag . sen undrar jag om man kan få sen att klicka eller låta eller va ska ska säga när man drar ut lina. vet inte om de e en dum fråga men ja vet inte hur man gör

Kommentera

nej de låter i och försig klokt men de verkar konstigt om den ska vara så när den är ny. för när jag drar åt på min hasspelrulle så kan man ju inte dra ut en millimeter men de kanske inte ska gå o sätta så hårt på mulltirullar va vet jag . sen undrar jag om man kan få sen att klicka eller låta eller va ska ska säga när man drar ut lina. vet inte om de e en dum fråga men ja vet inte hur man gör
              Jag har samma problem på en utav mina rullar en Predator... den ger med sig lina fastän slirbromsen är dragen i botten... och har på känn att det är olja för kan inte vara något annat känns det som. - Detta hände när den var ny.

Jag vet inte vilken modell du har på din rulle men antagligen har den inte någon knarr eller clickbroms. - De är inte så vanligt längre på nya rullar vet dock att C6an har knarr.

Man kan installera click click click för ca 530 kr via UT ... och då får man den gamla goda känslan som fanns förr.

Som jag sa , gå till din närmaste lokala butik och hör med dem - Bor du i närheten av Sundbyberg så kan du komma in på Sundbybergs Sportfiske men ta med dig garantibevis etc då oxå.

/M
              Mina Placeringar:

Kommentera

okey de låter det kan vara det. jag har en ny rulle från förra året så de kanske inte går med de känns helskummt uta knarret jag får ta med den till en fiskebutik tack för hjälpen

Kommentera

Jag bromsar med tummen.lägg tummen på spolen och du har inga problem att bromsa, enkelt och effektivt lax eller gädda no problems och en härlig känsla med närkontakt.
                  Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
                    Jag bromsar med tummen.lägg tummen på spolen och du har inga problem att bromsa, enkelt och effektivt lax eller gädda no problems och en härlig känsla med närkontakt.
                    Hej Lars "LazziLax" Vik; Att försöka bromsa en Stor Lax med tummen på spolen är något jag avråder dig från att försöka!

Jag har trollat efter Lax och Öring i norra Norges fjordar (Altafjord, Kfjord och Trondheimsfjord), i Vättern och utanför Landsort i Östersjön sedan första hälften av 1960-talet och i princip gjort alla misstag man kan göra vid både flugfiske, spinnfiske och trolling genom åren. Försöker man bromsa en vilt rusande megalax genom att trycka tummen mot spolen då bränner det till riktigt ordentligt i tummen. Den blir röd och skinnflådd! Bättre är att dra åt slirbromsen (stjärnhjulet) något under första rusningen och sedan succesivt lätta på slirbromsen när Laxen börjat tröttas, kommer närmare båten och håven.
                    Go for the Big Salmons!
                    Old Firehand
                    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 021 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art