Fel klass eller? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fel klass eller?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

nu vart jag förvirrad, har jag ett klass 6 eller 7 spö?????

Kommentera

Ursprungligen postat av Gurkas Visa inlägg
      Har du ett 6/7 klassat spö så ska ha en aftm 7 lina om du vill ha en lina med klump(WF). Och en aftm 6 om du vill fiska med en tyngre dubbeltaperad(DT) lina. Men jag tror inte det finns någon idag som fiskar havsöring på kusten som använder dubbeltaperade linor. De skjuter inte som en klumplina och används därför inte där längre kast är nödvändigt som vid öppen kust eller sjöfiske.
      Sen tyvärr så är det en djungel idag när det gäller fluglinor, många fabrikat är helt felklassade om du går efter aftm klassning. Köper du en wf 7 av ett fabrikat så kan den väga 5 gram mer eller mindre än ett annat fabrikat och genom det är aftm klassning satt ur spel.
      Du borde gå till en butik nära dig och be att få testa olika linor eller kanske nån bekant som flugfiskar.
      Det är det enda sättet att få en utrustning som passar ihop idag när flugfiskeproducenter agerar för att krackelera aftm klassningen.
      sigpic

Kommentera

tack då förstår jag, Det är så att jag har haft en fenwick nighthawk rulle klass 5/6 till mitt ström ss 6/7 ,men tänkte nu använda spöt till lite hö. Så jag skulle behöva en större rulle.Någon som har några tips på rulle? Sen så tänkte jag skaffa ett nytt spö för regnbåge & öring som jag då skulle använda min fenwick rulle till, någon som har några tips på det? Tack för alla svar Mvh Christian

Kommentera

Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inlägg
          Har du ett 6/7 klassat spö så ska ha en aftm 7 lina om du vill ha en lina med klump(WF). Och en aftm 6 om du vill fiska med en tyngre dubbeltaperad(DT) lina. Men jag tror inte det finns någon idag som fiskar havsöring på kusten som använder dubbeltaperade linor. De skjuter inte som en klumplina och används därför inte där längre kast är nödvändigt som vid öppen kust eller sjöfiske.
          Sen tyvärr så är det en djungel idag när det gäller fluglinor, många fabrikat är helt felklassade om du går efter aftm klassning. Köper du en wf 7 av ett fabrikat så kan den väga 5 gram mer eller mindre än ett annat fabrikat och genom det är aftm klassning satt ur spel.
          Du borde gå till en butik nära dig och be att få testa olika linor eller kanske nån bekant som flugfiskar.
          Det är det enda sättet att få en utrustning som passar ihop idag när flugfiskeproducenter agerar för att krackelera aftm klassningen.

vad säger JS om deta nu då? undra hur måmga gåmger vi diskuterat det nu

Kommentera

Ursprungligen postat av Gurkas Visa inlägg
            Du har ett klass 7 spö. Skulle det bara ståt en klass på det hade det ståt 7. Det är vad alla tillverkare och försäljare och grossister säger. En del spö har bara en sifra pga av att användandet va DT linor ett tag nästan va 0 men det har ökat igen verkar det som. Men de som använt de under ett tag i allla fall haft koll på vad de ska ha. Vad säger JS om deta. Du brukar ju göra mig förvirad i alla fall .. Men ja en 7 är vad du har och en WF 7 blir bra att börja med så kan du ha den till olika fisken.

Kommentera

Nu ska jag förvirra dig litet ytterligare.

Hmm, jag har tydligen lärt mig fel från början.
              Jag har utgått från (lärt mig av andra) Att om ett hypotetiskt spö.... Låt oss säga klass 7 eller klass 7/8. Så skulle det ha ha en DT 7 och en WF8 / Longbelly 8.

Att sedan spöt var "enkel" eller "dubbel klassat", tog jag mer som en nyck från tillverkaren om vad de orkade skriva dit.

Och följdaktligen, eftersom detta mitt lin val alltid har fungerat. Utom en enda gång så vitt jag kan minnas iaf? Då jag fick en för lätt lina för 2-3 år sedan. Så är det ju lätt att tro att så ska det vara eller hur?

Men jag fick denna förklaring på Edge:

# Måste tillägga i ditt fall.
              Du har ju gamla beteckningen 6/7 som utgångspunkt.
              Alltså numera #7 DT6 WF7/LB7

I mina tidigare exempel hade jag #6 som utgångspunkt, alltså tidigare 5/6
              Alltså numera #6 DT5 WF6/LB6

It´s as simple as that!
              Yes. #

Jag får helt enkelt lära mig att tänka om.

Känner mig en aning fånig bara.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-14, 14:47.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg

Jag har utgått från (lärt mig av andra) Att om ett hypotetiskt spö.... Låt oss säga klass 7 eller klass 7/8. Så skulle det ha ha en DT 7 och en WF8 / Longbelly 8.

Och följdaktligen, eftersom detta lin val alltid har fungerat. Utom en enda gång så vitt jag kan minnas iaf då jag fick en för lätt lina för 2-3 år sedan. Så är det ju lätt att tro att så ska det vara.

It´s as simple as that!
                Yes. #

Hehe men det är ju som vi sagt hela tiden .

Kommentera

Tycks så ja lol.

Synd, att man inte hade nätet och forum att tillgå när man började! Då hade man inte blivit "i lurad" saker som detta.

Men det är ju bara att försöka tänka om.

Det trista i hela sammanhanget är ju att trots denna nya lärdom. Så har ju både spö och lin tillverkare de senaste åren börjat hitta på egna AFTM klassningar / lin vikter. Vilket gör spö / lin matchningen till något av en chans tagning hur som helst.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-14, 15:00.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tycks så ja lol.

Synd, att man inte hade nätet och forum att tillgå när man började! Då hade man inte blivit "i lurad" saker man som detta.

Men det är ju bara att försöka tänka om.
                    Ja så klart men fungerar det så gör det ju det. Man har ju haft ett antal spö och linor som inte funkat alls ihop trots "rätt" lina. Men nu flugfiskar jag inte längre tröttna och la tiden på annat fiske. Sålde sakerna men ångrar det nu man börjar bli sugen igen så det är väl dags att spara ihop till nya grejer.
                    HÖ fisket är inte det samma utan flugspö

På tal om HÖ fiske. Varit ute så ofta jag kan längst skånes västkust men var fan är dom. Hitta en blank 52cm i början av januari men inte blivit något sen des. Har aldrig varit med om att det varit så segt trotts till synes bra förhålande.

Snacka om OT skyler på en brutal bakfylla som gjort att amn stält in fisket i dag.. Säker skit bra i dag

Kommentera

Att sedan spöt var "enkel" eller "dubbel klassat", tog jag mer som en nyck från tillverkaren om vad de orkade skriva dit.

Och följdaktligen, eftersom detta mitt lin val alltid har fungerat. Utom en enda gång så vitt jag kan minnas iaf? Då jag fick en för lätt lina för 2-3 år sedan. Så är det ju lätt att tro att så ska det vara eller hur?

It´s as simple as that!
                      Yes. #

Det är lugnt, Jock! Du kan ju inte hjälpa att flugfiskefabrikanterna ändrar beteckningar lika ofta som vi dödliga ändrar färgen på sockorna.
                      Det är ju en riktig snårig djungel även för oss som har hållit på att svinga ett flugspö under lång tid. Tänk hur det är för de som vill lära sig konsten
                      De känner sig förvirrade och ställer ju sina frågor bla här på forumet och här är det är nästan alltid du som svarar dem med din erfarenhet och tålamod.
                      En av de få saker jag lärt mig, är att man kan inte kunna allt här i världen även om man har lång erfarenhet. Kunskap och information förändras men det som består när dagen är slut, är att göra sitt bästa med ärligt uppsåt och vara hjälpsam mot sina medmänniskor.
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 123 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen