Spö till spinnflugor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till spinnflugor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö till spinnflugor

Hej allihopa!!!

Jag funderar på att prova på gäddfiske med spinnfluga. Kan någon tipsa om ett bra haspel spö som funkar till detta. Vill även ha tips om vilken lindiameter som passar bäst. Kommer att använda Shimano Twinpower 2500 eller 4000. Spöt får gärna funka till jiggfiske efter gös/abborre också.

Tackar på förhand!!!

Skulle rekomdera spö upp till 60 gr gärna längder kring 8-10 fot lin dimension 0.15 mm - 0.20 mm gärna färgad så att man ser huggen lättare
    Titta gärna in på min fiskeblogg
    www.teamvallius.blogspot.se

Mvh Max Vallius

Kommentera

Med tanke på att dom flesta spinnflugorna oftast ligger på 20-25g skulle jag inte ens tänka tanker på ett grövre spö än 40g på ett haspelspö. BFT Walker Jig Medium 8 ft, Shimano Forcemaster 8, Savage Gear Jig'N Spin. Där har du ett par sjysta spön

Kommentera

Spinnflugor är ganska lätta oftast max 25gr (blöta) så ett spö som tar 35-45 gr räcker mer än väl däremot är längden viktig då lite extra hävarmseffekt är bra då man inte vill snärta ur vattnet ur flugan då det ju ger tyngden, så 9-10 fot är lagom.

Lina är ju flätlina och dim på 0,15 -0,19mm räcker, denna kombo funkar även bra till jiggfisket efter gädda, av de rullar som du nämner skulle jag välja 2500 för en smidigare utrustning och den räcker mer än väl i storlek.

Vill du få ner spinnflugorna lite mera eller få lite längre kast så ta en jiggskalle på 5-7gr och klipp bort kroken och häng på den i beteslåset då kan du fiska med spinnfluga från ytan ner till 2-3m och det är effektivt märkte jag under sensommaren och hösten

Kommentera

Jag fiskar med Daiwa Powermesh 20-70gr 9" vilket jag anser är perfekt till detta fiske. Lina mellan 015-019mm passar perfekt. Ett längre spö gör att du kastar längre.

Kommentera

1000 tack för tipsen!!! Blir nog ett Shimano Beastmaster 9 fot kastvikt 20-50g.

Kommentera

Värför ska man ha upp till 60 gr i kastvikt när typ 35 eller 40 gr bör räcka långt?
              Häls /T

Kommentera

Det handlar inte om kastvikten. Utan om möjligheterna till att kunna kroka en gädda med en 2/0 40m ut. Tro mig jag har provat många olika spön för ändamålet och kan bara säga ju styvare ju bättre i det här fallet.

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                Värför ska man ha upp till 60 gr i kastvikt när typ 35 eller 40 gr bör räcka långt?
                Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
                  Det handlar inte om kastvikten. Utan om möjligheterna till att kunna kroka en gädda med en 2/0 40m ut. Tro mig jag har provat många olika spön för ändamålet och kan bara säga ju styvare ju bättre i det här fallet.
                  Jo, Jag misstänkte att kroka säkert och snabbt är avgörande när man gör spövalet, då mitt jänkarspö för steelhead och lax bör göra jobbet utmärk!

Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
                    Har aldrig upplevt det som ett problem att kroka gäddan med spinnfluga eller andra beten om bara krokarna är vässade och är de inte det så är det skit samma vilket spö man har så tappar man fisken ändå, och det är då självförvållat.

Med ett bestämt mothugg, sylvassa krokar och flätlina så ska det mycket till om inte krokarna ska fastna, men alla är vi olika, har dock kastat samma spinnflugor med både -45gr och -60gr 9fot och kastlängden blir lidande med det tyngre och inte skiljer det i krokningsförmåga heller, de som ramlar av gör det som regel för att mothugget var dåligt timat och det är ju SBS

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 014 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art