Beställa en Mecury 50 EFI SmartCraft -10? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beställa en Mecury 50 EFI SmartCraft -10?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Beställa en Mecury 50 EFI SmartCraft -10?

Jag funderar på att beställa en 50 hp 4-takt Mercury med SmartCrafts trollingfunktion. Jag har haft en äldre Mercury 50 med förgasare innan som gjorde rätt för sig i många hundra trollingtimmar. Finns det någon som har erfarenhet av deras nyare motorer, och finns det något bra alternativ till propulse för att få ner trollinghastigheten ytterligare??
    Jag har fått ett bra pris offererat till mig och läre bestämma mig senast måndag....
    Jag tänkte sätta den på en ockelbo 17fotare som skall få mittpulpet innan våren oxå.

Tacksam för alla synpunkter och råd...

Motto:
    Hellre en fisklös dag på sjön, än en dag i soffan framför TV:n

Har en mercury f40 efi -08.. Smartcraft funktionen funkar kanon. Kan ställas in från 700-1000rpm, 10rpm per "click". Den har gått 200h+ utan några problem. Drar typ 0.6l/h vid trollingfart. Köpte båt+motor begagnad så blev därför mercury. Hade jag köpt ny motor idag skulle jag föredra japanskt, tycker suzukis motorer verkar fina, df60 har en ny modell som ska dra rätt mycket mindre soppa och är lättast i klassen. Men får du bra pris på mercuryn blir du säkert nöjd med den med, jag har inte upplevt något problem iaf!

Kommentera

mercury är ju idag yamahas lillebor, så japanska gener har den ju i sig.. har själv en merc 100efi på min shark, och när man har alla lax grejor ute, så tycker jag inte att trolling farten räcker till.. skulle gärna få finnas en 200-300 varv till på troll controllen..

Kommentera

Ursprungligen postat av MKFT Visa inlägg
        skulle gärna få finnas en 200-300 varv till på troll controllen..
        Går bra för mig för har bytt propeller men kan tänka mig att det skulle behövas lite till om jag skulle haft org propellern + 3pers och full packning.

Kommentera

Lutar åt köp imorgon...

Ursprungligen postat av lilleric Visa inlägg
          Har en mercury f40 efi -08.. Smartcraft funktionen funkar kanon. Kan ställas in från 700-1000rpm, 10rpm per "click". Den har gått 200h+ utan några problem. Drar typ 0.6l/h vid trollingfart. Köpte båt+motor begagnad så blev därför mercury. Hade jag köpt ny motor idag skulle jag föredra japanskt, tycker suzukis motorer verkar fina, df60 har en ny modell som ska dra rätt mycket mindre soppa och är lättast i klassen. Men får du bra pris på mercuryn blir du säkert nöjd med den med, jag har inte upplevt något problem iaf!
          Mercurys 40, 50 och 60 hästare är tydligen samma motor med olika programvara bara. Så -10:an jag fått offererad bör ju vara samma som din. Priset är Mycket bra så det lutar åt att det blir köp....

Finns det något negativt med de nyare Mercury EFI modellerna???
          Vill isåfall höra det INNAN jag bestämmer mig(typ senast lunchen imorgon)

Körde in halvfabrikatet i värmen igår... Dax att måtta lite och beställa delar!!

Kommentera

Byter du från en gammal förgasarmotor till en ny efi kan du inte bli missnöjd om säljaren är seriös. Polarens drar ju f-n ingen soppa alls å startar glatt året om.
            Man blir sugen på en ny rova...

Kommentera

Uppbyte...

Ursprungligen postat av marbleman Visa inlägg
              Byter du från en gammal förgasarmotor till en ny efi kan du inte bli missnöjd om säljaren är seriös. Polarens drar ju f-n ingen soppa alls å startar glatt året om.
              Man blir sugen på en ny rova...
              Joo... Jag sålde min förra trollingbåt för 2 år sedan(HR 410 sport) och har varit utan sedan dess.(dock trollat från familjebåten - bayliner 2152)
              Det var den äldre modellen av fyrtakt med förgasare. Jag var riktigt nöjd med den, men det var ibland lite kinkigt att ställa in exakt rätt varv(för att hålla den tilltänkta trollinghastigheten).
              Jag ser det som en ganska sjyst affär med en ny då dessa maskiner inte sjunker speciellt mycket de 5 första åren och det är ju 5års garanti.(säkert ägande med låg värdeminskning)
              Blir nog till att boka imorgon...

Kommentera

En liten sak som ja kom på är att min motor vid 700-750rpm får något gnissel ljud, låter som det kommer från någon rem(generator rem kanske?) men det är knappt märkbart så det stör mig inte. Gör affär du om priset är bra som du säger, du blir knappast missnöjd, har alltid startat direkt i alla väder

Kommentera

Den är nu bokad..... Även en Baystar hydraulstyrning(bara kolven) beställd.....

Kommentera

Härligt Hoppas du blir nöjd!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 014 visningar
                    1 gilla