Ge mig några sikfisketips! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ge mig några sikfisketips!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ge mig några sikfisketips!

Jag är intresserad av att börja fiska efter sik (bottenmete med dagmask under våren) i skärgården och skulle behöva några tips.
    -Hur ser ett idealiskt sikfiskeställe ut?
    -När börjar fiskesäsongen?
    -Är tacklet detsamma som för abborre?
    -Några heta tips på fiskeställen kanske?....

Ett tips är att testa trolling med miniwobblers (upp till 5cm) som ett komplement till bottenmetet
    Som autograf eller?

Kommentera

Jag har precis fått veta att det finns sik i en insjö som jag ofta fiskar i (har dock aldrig fått någon).

Tänkte bottenmeta med mask nu till våren, men undrar var jag ska testa?

Sjön är mestadels ganska djup (20-30) med ett antal grundare vikar, en del av dem långgrunda med sandbotten.

Vart och hur djupt ska man söka dem?

/Martin

Kommentera

Hej ! Angående sikfiske i skärgården.
        Det vanliga är folk börjar sitt sikfiske i skärgården i mars-april och håller sedan på någon vecka in i maj. Men siken kan fiskas långt före det då den går in för lek i skärgården. Jag har fiskat riktat efter sik redan i slutet av september och fått fisk. Generellt kan man säga att fisket börjar bli bra i slutet av oktober, men man kan inte räkna med samma mängd fisk som under våren. Siken fiskar du på bottnar med sand och gärna inslag av tång på 3-7 meter. Siken kan röra sig ganska mycket under dagen och variera sig över olika djup, men nästan alltid håller den sig nära botten. Men även här finns undatag och vissa stilla vårkvällar kan man tom se skärgårdsiken vaka försiktigt. Metet med vanligt Paternostertackel eller sk STHLM Paternoster fungerar utmärkt. Men även glidtackel kan vara ypperligt. Sikens storlek kan variera från område till område detta beroende på att det kan vara olika sikarter även på lokaler nära varandra. Mask är ett utmärkt bete men tänk på att inte använda för stora krokar, bättre med ett knippe väldoftande maskar en en stor daggmask. Andra beten jag fått fisk på är tångräka, räka, strömmingsbitar men om du fiskar i STHLM området håller jag mask som bästa bete. Bifångster under sikfiske brukar vara skrubbskädda och abborre speciellt skrubban går igång på om du har små strömmingsbitar.
        Om du vill ha ett par tips om ställen kan du maila mig på jonas.a.karlsson@teliasonera.com

Kommentera

Det var några trådar igång under hösten om just sikfiske. Det mesta som Gös-Jonas säger nämndes där men eventuellt finns det ytterligare info att söka.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 021 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art