Gäddmetare, se hit! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddmetare, se hit!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddmetare, se hit!

Ja, alla ni gäddmetare, lär väl finnas ett gäng här på fiskesnack!

Jag tänkte att vi kunde dela med oss lite av vad vi kör med för utrustning, dvs, tackelmaterial, spö, rulle, lina osv osv.

Alltid intressant att höra och så kanske man får tips om vad en annan ska köpa, själv köpte jag på mig ett 12', 3punds, ron thompsson igår och en ProLogic Baitrunner. Har börjat rusta inför vårens mete. Köpte lite grejor till mina tackel också, Drennans Flank trebble 3-krok & Darts lekande. Resten har jag. Mört har jag ju ett par tusen levande här hemma så det är easypeasy =)

Funderar dock på att införskaffa mig ett 2.5pundsspö 12' men får se hur det blir med det, har diverse funderingar på att köpa en Shimano 6000B också. Men man ska hitta lite pengar någonstans också, gårdagens köp finanseriade jag mha pokervinst från i förrgår.

Sååå, berätta gärna vad ni kör med för något.
    www.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!

Tjo!

Jag kör "Fulmete" dvs. med utrustning som jag också använder till spinnfluga, mete, flötestrolling mm. De grejjer jag använder är så långt ifrån "Top of the line" som man kan komma, men de har visat sig fungera över förväntan!

Har två uppsättningar av följande:
    Spö: Abu Garcia Ruby Crest 9ft 60 el 70g (Svårt att ha med sig längre i båten, speciellt om man kombinerar flera olika tekniker.. Jerk spinn mete..
    Rulle: Abu Garcia Cardinal 304
    Lina: Fireline 0,17
    Flöten: Savagear Cigarr (Sjukt bra flöten, äger ex. fox motsvarande)
    Sänken: inline, catherine (om de nu heter så)
    Tafsmtrl: E-Sox Super 7
    Krok: Olika beroende på betesfiskens storlek, ofta owner men också "noname" (skit???)

Som sagt långt ifrån den bästa utrustningen man kan ha, men den fyller sin funktion, man kan fiska flera olika sorters fiske och den kostar inte skjortan.. alls!

Antar att det inte var sådana som mig du ville ha svar av... Men jag ville bara visa att man inte alltid behöver de grymmaste grejjerna för att det ska funka!
    Senast ändrad av Grävlingen; 2010-02-04, 11:51.
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
      Tjo!

Jag kör "Fulmete" dvs. med utrustning som jag också använder till spinnfluga, mete, flötestrolling mm. De grejjer jag använder är så långt ifrån "Top of the line" som man kan komma, men de har visat sig fungera över förväntan!

Har två uppsättningar av följande:
      Spö: Abu Garcia Ruby Crest 9ft 60 el 70g (Svårt att ha med sig längre i båten, speciellt om man kombinerar flera olika tekniker.. Jerk spinn mete..
      Rulle: Abu Garcia Cardinal 304
      Lina: Fireline 0,17
      Flöten: Savagear Cigarr (Sjukt bra flöten, äger ex. fox motsvarande)
      Sänken: inline, catherine (om de nu heter så)
      Tafsmtrl: E-Sox Super 7
      Krok: Olika beroende på betesfiskens storlek, ofta owner men också "noname" (skit???)

Som sagt långt ifrån den bästa utrustningen man kan ha, men den fyller sin funktion, man kan fiska flera olika sorters fiske och den kostar inte skjortan.. alls!

Antar att det inte var sådana som mig du ville ha svar av... Men jag ville bara visa att man inte alltid behöver de grymmaste grejjerna för att det ska funka!
      Jag vill ha svar av alla, jag vill inte veta om folk har värstingprylarna eller inte. Jag är mer ute efter precis som du skrev nu, vad du har för prylar och sådär, det är intressant och se vad som fungerar osv. Jag tycker dina prylar låter utomordentliga om man som du säger, inte vill lägga för mycket pengar på olika sorters fiske

Kommentera

Krok: Varierar mellan Drennan Flank trebles Barbed stl 4 i ryggen och 6 i munnen. Använder även S-owners Treble stl 4 & 6. Och när på vissa tackel där jag bara kör en krok har jag använt Okuma Round Bent treble stl.1.

Flöte: Använder uteslutande "Chrystal Piker. Ett riktigt hett flöte som syns riktigt väl i vattnet, jag gillar av någon anledning inte de cigarrformarde flötena från tex Savagear då jag tycker att de försvinner från ögat väldigt lätt.

Tafsmaterial: Titanium Pike Wire, 30lb, 0.375mm.

Sänken: Olika, ibland köper jag Savagears inline sinkers och ibland köper jag vanliga 18/20g sänken i lösvikt.

Använder Crimps till detta skall även tilläggas.

Kommentera

Kör två Fox Warrior ES 2.3/4Lb spön med varsin Daiwa regal 4000 BRi airbail rulle. (baitrunner)

Lina är power pro 50Lb. Tafsar har jag gjort av softstrand, titanium, sevenstrand bla. Krok kör jag helst Gamakatsu storlek 4-8 eller Owner i samma storlekar. Ibland vid fiske med stora betesfiskar kör jag 2:or.

Flöten jag använder är, chrystal pike, Fox inline troller 25-35g. Sänken ofta vanliga kulblyn, eller inline sinkers från Fox. Ibland använder jag uptrace knuten av Hard mono 40-50Lb.
          Zebaztian ZzZ

Kommentera

Ursprungligen postat av AhlqvistarN Visa inlägg
            Ja, alla ni gäddmetare, lär väl finnas ett gäng här på fiskesnack!

Jag tänkte att vi kunde dela med oss lite av vad vi kör med för utrustning, dvs, tackelmaterial, spö, rulle, lina osv osv.

Alltid intressant att höra och så kanske man får tips om vad en annan ska köpa, själv köpte jag på mig ett 12', 3punds, ron thompsson igår och en ProLogic Baitrunner. Har börjat rusta inför vårens mete. Köpte lite grejor till mina tackel också, Drennans Flank trebble 3-krok & Darts lekande. Resten har jag. Mört har jag ju ett par tusen levande här hemma så det är easypeasy =)

Funderar dock på att införskaffa mig ett 2.5pundsspö 12' men får se hur det blir med det, har diverse funderingar på att köpa en Shimano 6000B också. Men man ska hitta lite pengar någonstans också, gårdagens köp finanseriade jag mha pokervinst från i förrgår.

Sååå, berätta gärna vad ni kör med för något.
            Grym blogg med mycket gäddmete!

Kommentera

Kör med
              Airo GTE 6000 baitrunner
              Berkley B2 3,0lbs
              Berkley trilene carp 0,38

Krokarna har senaste tiden blivit owner ST-41BC samt Kamasan pike Treble i stl 4-6
              Tafsmaterialet jag kör med numera är mer eller mindre uteslutande E-sox titanium.

Flöten jag använder är oftast Drennans Piker. Men kommer 2010 även att testa savagears flöten som var på Eng. sortimentet 2009 men nu i år även finns i nordiska sortimentet. Deadbait Float heter dom. Men dom lär gå att köra även till annat. Ser trevliga ut hursomhelst.

Som stoppknut använder jag ESP powergum, som jag tycker är helt suverän.
              Bifogade filer
              Senast ändrad av Sg; 2010-02-04, 12:51.

Kommentera

Vad är ESP powergum för nåt och varför är det så bra?
                Jag testade att köra med lite gammal fluglina som de gör i "jakten på gammelgäddan" men tyckte inte att det fungerade särskilt bra. För styvt och linan ville hänga sig på den. Måste klippas allt för kort. Bill gärna ha tips på nåt bättre.
                Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tok-Torsten Visa inlägg
                  Jag testade att köra med lite gammal fluglina som de gör i "jakten på gammelgäddan" men tyckte inte att det fungerade särskilt bra. För styvt och linan ville hänga sig på den. Måste klippas allt för kort. Bill gärna ha tips på nåt bättre.
                  Fluglina kanske inte är det bästa. Men flugbacking fungerar jätte bra. En spole 30lbs varar ju en evighet. Det är vad jag kör med!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tok-Torsten Visa inlägg
                    Vad ska man säga. typ en tunn gummisladd eller vad man ska säga. rund i genomskärning. går att töja så den dras åt bra. Och sitter hårt fastän den går att flytta. Tillräckligt tjock för att inte släppa igenom något flöte.

Shopwiki has thousands of results in Drennan:+esp+power+gum+12m to choose from, find the best now!
                    Senast ändrad av Sg; 2010-02-04, 13:48.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 018 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art