Gummibåt! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gummibåt!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gummibåt!

Tjena!
    Jag har tänkt införskaffa en gummibåt till våren med någon motor till.(kanske elmotor?)
    efter mycket googlande har jag kommit fram till att det finns en del modeller inom rimliga priser t. ex. ÖB´s etc.
    frågan är då hur bra dom är? i denna tråd skulle jag alltså vilja få tips på lite billigare gummibåtar och motorer till dem. kanske tips på hur man ska sätta spöhållare eller andra mer eller mindre praktiska tillbehör, ett plus är om båten kan ta 3-4 pers, och ändå vara smidig att frakta och sjösätta. Men detta är docvk inget krav en båt för 2 pers funkar nog bra de med.

Tack på förhand!

/Färskingen...
    Med rätt teknik kan man k****a en mygga, sa den gamle mannen...

läs på denna länken mycket om ÖB:s båt

är du intresserad hör av dig jag har en, den som är på länken till salu då jag bytt till en större gummibåt. Båten har inte stolarna och lanternsbågen kvar, men har sjösättningshjul och en stor kylbag som man kan sitta på samt spöhållare. Finns också en 5hk parsun utombordare till den den är inte ens inkörd ännu, har varit många timmar på sjön men vi sjösatte nära fiske platserna så motorn har inte gått mycket, ingår också extra tank till den.
    Bara båt 4500.- med motor 10000.- motorn säljes ej separat möjligen som byte med äldre tvåtakt 2-3hk motor som delbet. behöver den som trollingmotor till nya gummibåten. Tar givetvis motor i byte vid paketköp.
    Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
    Nu även blog på gylta.blogspot.com
    Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

inte för att man blir sugen på båten din, hittar dom inte på Öb längre =(, Har du kvar rep sats och västa osv till den?
      Senast ändrad av Mikael A; 2010-01-24, 15:21.

Kommentera

Glöm iden om elmotor, en gummibåt är för trögdriven.
        Batteriet tar slut för fort!

Kommentera

En portabel gummibåt för fiske bör vara mellan 3 till 4,5m lång. Är den kortare så finns det inte plats för två under praktiskt fiske, är den längre så väger den för mycket och tar för stor plats i/på bilen. Dessutom tung att släpa då den väger över 100kg, plus att det krävs en motor på minst 30hk som i sin tur väger från 50kg och uppåt. Båten bör ha en durk av aluminium plattor eller plywood.
          Den bästa storleken ligger någonstans mellan 3,5- 4m. Då räcker det med en 15-20hk motor som brukar väga mellan 30-50kg, går att lyfta i och ur utan alltför mycket besvär. En elmotor som huvudmotor är inte någonting att rekommendera, däremot som fiske och trollingmotor är den suverän. Gummibåtar är bärkraftiga så en elmotor med batteri orkar den lätt förutom huvudmotorn. Årorna som brukar följa med är inte ämnade för längre förflyttningar då gummibåtar är väldigt trögrodda. Själv har jag en Brig 380B som är 3,8m lång, 1,75m bred och med en pontondiameter på 44cm. Båten tål 700kg last, väger 65kg med monterad durk. Motorn är en Mercury 15hk som väger 37kg. Med den motorn är toppfarten runt 17kn med två man och utrustning.
          I mitt tycke en stabil fiskeplattform vars enda riktiga nackdel är bristen på utrymme, vilket är gemensamt med alla gummibåtar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Abborrmaster Visa inlägg
            Glöm iden om elmotor, en gummibåt är för trögdriven.
            Batteriet tar slut för fort!
            Kör 3 m gummibåt, 115Ah på batteriet. Fungerar fint en hel dag. Givetvis beroende på vart man fiskar och vind.
            Mattias
            www.sportfiskare.nu

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael A Visa inlägg
              inte för att man blir sugen på båten din, hittar dom inte på Öb längre =(, Har du kvar rep sats och västa osv till den?
              väska finns kvar repsatsen också tror jag samt ett handtag du kan koppla på vanliga kompressorer för påfyllning fyllning tar då ett par minuter.
              Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
              Nu även blog på gylta.blogspot.com
              Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 181 visningar
              1 gilla