Min flätlina låter!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min flätlina låter!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Min flätlina låter!!

Jag har ett litet problem, jag köpte Power-pro lina häromdagen till min shimano super-xgt rulle och när jag skulle fiska med den så började mitt spö låta förfärligt så fort jag vevade in draget. Är det spöringarna som inte passar med linan eller? ... det låter ju ingenting när jag fiskar med Fireline i vanliga fall....
    (Jag har ett Berkley Series One spö)

Power Pro är väl något mer strukturerad om man kan säga så... Fireline är ju lite mer slätare.

Vissa spöringar låter mer än andra med så kallade superlinor.

Kommentera

Jag tror att man bör undvika flätade linor om man har vanliga keramiska spöringar men med SiC eller Titanringar fungerar det bra. De flesta nya spön är ju dock anpassade så att man ska kunna använda flätade linor till dem, men det "surrande" ljudet kommer man nog aldrig att kunna reducera helt.

Kommentera

Det låter pga att coatingen på PP, efter när den har nöts bort låter det mindre. Jag skulle vilja säga att det låter ännu mer på en Fireline med coatingen på. Själv kör jag med Siglon Tecneed som glider mjukt och tyst mot spöringarna. Den bästa flätlina enligt mig och många andra som har provat på det flesta flätlinorna på marknaden.

Kommentera

Här är en bunt säljsnack men jag skulle vilja veta om någon testat denna lina och har något att säga om den.

Som jag fattar det är den inte coatad sas.

Mer än att den låter, hur kastar den?

Senast ändrad av esobus; 2004-02-17, 09:59.

Kommentera

PP är en bra lina efter när den har varit inkörd, dvs när coatingen är borta. Linan blir vit och syns bra. Det är dock inget problem om man fiskar gädda, abborre eller gös med. Men jag inbillar mig att havsöringen är kinkigare mot den synliga linan. Jag använder den till flera rullar. Siglon Tecneed är ett snäpp bättre just pga att den är tyst och mindre synlig.

Kommentera

mm många linor är bar men dam hypron va ändå den skönaste lina som gjorts den va nästan helt runt och inte alls så stel som fireline. najs lina svår att hitta bara!
              Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Zonker. Du menar att en lina som är ljusgrön, suger vatten, flyter på ytan, och dessutom är tyngre och där med okänsligare skulle vara bättre än PP ? Skulle inte tro det. Har du förstått hur mycket känsla du tappar genom att transportera upp allt det där vattnet på rullen som dessutom fryser ihop lättare på vintern ?.

Kommentera

Originally posted by Snöre
                  Zonker. Du menar att en lina som är ljusgrön, suger vatten, flyter på ytan, och dessutom är tyngre och där med okänsligare skulle vara bättre än PP ? Skulle inte tro det. Har du förstått hur mycket känsla du tappar genom att transportera upp allt det där vattnet på rullen som dessutom fryser ihop lättare på vintern ?.
                  Även PP och andra flätlinor flyter och suger åt sig vatten. Vid minusgrader använder jag inte flätlina och byter till mono istället. Under alla förhållanden förlorar inte Tecneed i känsla genemot andra flätlinor. Att flätlinor flyter påverkar betes gång marginellt.
                  Vad gäller linas färg påverkan på fisken får man ta med nypa salt.

Kommentera

Och detta betyder ? "Siglon Tecneed är ett snäpp bättre just pga att den är tyst och mindre synlig." ingenting ?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 021 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art