Dubbelmoral - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dubbelmoral

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by Stargazer
    Jag måste gå ge ytterligare en synvinkel på problemet. Jag anser att fiskar öht visas mindre respekt än övriga djur! Ta bara sättet som man yrkesmässigt fiskar på : åker runt med stora trålar och bokstavligen SKÖRDAR fisk utan nån som helst ursjiljning, pressar ihop dem mot varandra i ett trålgarn. Sen öser man ut dem och låter dem självdö i en stor jävla hög. Utan att nån rynkar på ögonbrynen åt detta! Skamligt tycker jag... Samma med en del nätfiskare... får dem arter de inte vill ha (vilket är oundvikligt med nätfiske) tar de bara loss dessa och slänger de för att ruttna nånstans. Vilken respekt visar dessa fiskare? Antag att man skulle behandla andra djur på liknande sätt... t.ex... åka runt med ett stort nät i en fårhage och samla ihop djur efter djur så att de bryter benen när de pressas mot varandra för att sedan hälla upp de på i en stor hög för att självdö innan man sprättar upp dem... vad skulle hända då? Jo man skulle åka dit fett för brott mot djurskyddslagen!! Men skulle en fiskare som slängt 100 simpor för att ruttna i en hög åka dit för brott mot djurskyddslagen? näe knappast... han skulle på sin höjd kanske få en tillsägelse om nedskräpning, om ens det!! Är inte fiskar djur kanske?? Ibland undrar man ju vad folk tänker med och vart deras empati har tagit vägen!
    Det stora problemet inom fisket är att det ligger så mycket profit i det (syftar på yrkesfisket), och total brist på empati.
    Sportfskare är ju i regel mycket mer kvalitets- och miljömässiga när de handskas med fisk, även om det finns undantag där också. Jag håller också med om att det hycklas lite väl mycket när det gäller C&r-hysterin med gäddor etc, medans 100+ mörtar får behandlas precis hur som helst enligt samma personer som ondgjort sig över en klubbad matgädda.
    Näe... nu har jag skrivit mig förbannad! Dags att sluta

peace
    Tror säkert att folk skulle reagera negativt på om man fiskade får på det sätt du beskriver. Men hur tror du folk skulle reagera om du i samma fårhage skulle fånga får genom att kroka dom i munnen, låta dom kämpa sig helt utmattade och sedan när du var klar med denna "sport" skulle du släppa fåret igen. Jag tror att det skulle vara skillnad i vad folk tyckte om du gjorde detta för att du ville äta fåret eller om du gjorde detta enbart för att roa dig...
    Värt att nämna angående dina funderingar kring djurskyddslagen: Fiskar omfattas inte av denna! Vilket väl är tur för dom som vill fortsätta fiska med levande betesfisk.

Kommentera

Det e bara att erkänna, man fiskar ju för att man själv tycker det e roligt och att man sätter sitt eget nöje före fiskens "eventuella" lidande. Det som säger att de värnar om fiskens bästa skulle nöja sig med att mata dem...... Snart kommer de på att växter också har känslor och då börjar det bli riktigt knivigt..

Själv fiskar jag utan dåligt samvete....

Kommentera

Unregistred 1, även då du tar upp mörten som dött av dina krokar?

Kommentera

*suck*

fisken lidanden och allt och bla. bla. bla.

allvarligt.......Det är en grymm värld vi lever i

sen fiskens värde!! alla fiskar är ju värd lika mycket
          oavsett storlek,vikt,art,kön och utseende--det är väll ganska självklart. Likadant som vi behandlar andra människor
          tex. som att säga att tex. Bergman är mindre värd en tex. Max
          för att bergman är liten.mörk är tjej och är ful bara för det är man inte mindre värd en någon annan

Kommentera

Originally posted by storsej
            Tror säkert att folk skulle reagera negativt på om man fiskade får på det sätt du beskriver. Men hur tror du folk skulle reagera om du i samma fårhage skulle fånga får genom att kroka dom i munnen, låta dom kämpa sig helt utmattade och sedan när du var klar med denna "sport" skulle du släppa fåret igen. Jag tror att det skulle vara skillnad i vad folk tyckte om du gjorde detta för att du ville äta fåret eller om du gjorde detta enbart för att roa dig...
            Värt att nämna angående dina funderingar kring djurskyddslagen: Fiskar omfattas inte av denna! Vilket väl är tur för dom som vill fortsätta fiska med levande betesfisk.
            Det e väl lite det samerna idkar vid renskiljningen.

Kasta lasso runt hornen och kämpa man mot ren, för att sen nedlägga och skära sitt bomärke eller sätta kniven över halsartären.

En gammal fin kulturell tradition.
            Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

Originally posted by benji
              egentligen har du rätt! EGENTLIGEN! men det är ju så att vi vill fiska gädda och då måste vi mörda mört iaf på vintern. det är ju synd om mörten som levande får en krok i sig, men jag tror inte mörten reagerar på smärta dom ett större djur, och kroken sätter iaf jag i väldigt försiktigt. jag förnekar inte att mörten känner smärta men jag tror inte att den tänker "aj aj aj" utan det som är grymt med levande bete är att gäddan ofta står några meter bort och tittar på mörten, hur kul kan det vara för mörtstackarn? det ÄR synd om mörten och jag håller med oma tt det pjoskas så extremt med gäddor! lägg den på mattan!!! neeeej den fick ett gruskorn på slemhinnan!!! inte ta på den!!! lyft rätt!!! väg i påse!!!. det där med gummiverktyget är ju inte för gäddans skull direkt utan mer för fiskaren så man slipper få ett gäddgap över fingrarna.
              Vad bra att du sätter i krokarna försiktigt, måste ju vara härligare för mörten menar jag.
              /Lazinko

Kommentera

Jag har själv alltid haft något emot att fiska med levande bete... mask kunde jag stå ut men men när pappa(BeBest) satte på mört ville jag inte vara med längre.(kankse ska nämnas att jag inte fiskat sen jag var barn men jag känner likadant idag) Jag tyckte att vi ju fick fisk på dragen vi hade varför skulle vi då utsätta den stackars mörten för lidande?
                Här har ingen fisk vi dragit upp gått förlorad. Det som har varit för smått för oss att äta eller har varit av "fel sort" har givits till katterna och all fisk som har dragits upp som "matfisk" har också hamnat i stekpannan.
                Har vi dragit upp en gädda som har varit för liten för att ätas har den släppts om kroken har sutit så att det har gått utan att fisken skadas för mycket. Har den inte kunnat släppas igen pga svåra skador har den antingen hamnat i pannan ändå eller lämnats till strykarkatter eller annat passerande djur som velat ha den.
                vi har aldrig fiskat för att få trofeer utan har sett fisket som ett nöje som också ger oss(och ibland andra människor och djur) mat. Men skulle någon av oss av ren tur/skicklighet så en riktigt stor gädda så skulle den antagligen släppas(om den inte är svårt skadad, då skulle den hamna i pannan, inte på väggen) för att någon annan ska få chansen att även han/hon fajtas med denna "best" och avgöra dennes öde.

vill andra fiska med mört så är det okej för mig, jag tänker inte tvinga på andra min åsikt, men jag gör det helst inte om jag slipper eftersom fisket här går bra ändå och vi ändå får upp mer än vi behöver så känns det onödigt att två(eller fler) fiskar ska dö för att jag ska äta en.
                <insert remorable words here>

Kommentera

bra sagt

Kommentera

Gäddfiskarna tycker att det är så farligt att man tar upp en gädda med huggkrok, men mörten kan man ha uppe på lan tills dom dör, men ingen bryr sig

Inte jag heller men jag bryr mig inte om man spränger en gädda levande, inte en mört heller, orkar inte med alla sm bryr sig så otroligt mycket om gäddan men inte om andra fiskar, en fisk mer eller mindre!

Kommentera

• japp

Ursprungligen postat av medusa Visa inlägg
                      Ja,det är ju så jävla synd om allas våran huvudpredator gäddan!!!
                      Inga konster förbises när det gäller att skydda gäddans närmaste 200 kvadratmeter och så vidare!Men att nacka,eller häkta upp en mört på ex.vis 250gr. med två trekrokar för att lura till oss den gäckande storgäddan,ja det är sååå acceptabelt!!!Tillåt mig att fråga:Vad är det som skiljer överlevnadsvärdet på en 500 grams mört och en 13 kilos gädda?I vår så kallade specimeniver efter t.ex. gädda så ömmar vi något så fruktansvärt för gäddan medan vi hemskt gärna bortser från lidandet våra metade betesfiskar får utstå!!!Dubbelmoral eller ej???
                      Vad som gör att en stor gädda är mer värd att släppa tillbaka?
                      Vad jag har hört så är storgäddan bra på att äta sina mindre kusiner, det borde ju innebära att andra arter har större chans att överleva och växa.
                      Och på så sätt skapas en balans i vattnet, där alla arter är fint representerade?

Jag är inte på något sätt en expert på fiskevård, men jag tycker det låter logiskt.

Jag metar gärna på mört / löja, men som med all annan fisk jag fiskar, tar jag inte upp mer än vad jag behöver.
                      (Jag använder en balja och en syrepump för övrigt)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 063 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art