Dubbelmoral - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dubbelmoral

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dubbelmoral

Alltså ibland känns det som om många fiskare är schizofrena. Man hör ofta här att t.ex. folk har varit i strömmen och håvat nors eller varit och vittjat sina mörtstugor. Sedan avlivades fisken och åkte ner i en soppåse för att dagen efter bli sönderkäkade av en gädda som tydligen är värd mer eftersom man vördar den oerhört med att ha den på matta, försiktigt öppna munnen med gummerade specialverktyg, lossa kroken väldigt försiktigt för att inte riva upp hål i munnen på gäddan. Ännu värre i min mening är att ta upp fisk och ha den levande medans man sätter i två krokar i sidan, släpper ner den i vattnet och låter den dö en död i förtid för att fiskaren ska få upp en predator. Sedan sätts gäddan tillbaks medans den söndertuggade halvdöda mörten avlivas, om den har tur, och förkastas sedan ut över isen eller åker ner i hålet. T.ex. så finns det bilder med kanske 50 avlivade mörtar med undertexten att dom ska ismetas med, kommentarerna lyder ungefär "hoppas det går bra", "dom fungerar säkert att meta med" osv. Om det skulle vara 50 avlivade gäddor så skulle det bli ett himla ståhej, "mördare" "varför inte c&r?". Nu metar man ju inte med gädda i samma utsträckning som med vitfiskar men det visar ändå en tydlig dubbelmoral.

Är fisken man fiskar efter mer värd än betesfisken? frågar jag nu er som fiskar med betesfisk som ni avlivat endast för att fiska med den.
    I min mening är alla fiskar värda lika mycket och alla bör få lika mycket respekt. Vare sig gul, blå, mört eller gädda.

Vad tycker ni?

klockrent, håller med dig fullständigt

Kommentera

egentligen har du rätt! EGENTLIGEN! men det är ju så att vi vill fiska gädda och då måste vi mörda mört iaf på vintern. det är ju synd om mörten som levande får en krok i sig, men jag tror inte mörten reagerar på smärta dom ett större djur, och kroken sätter iaf jag i väldigt försiktigt. jag förnekar inte att mörten känner smärta men jag tror inte att den tänker "aj aj aj" utan det som är grymt med levande bete är att gäddan ofta står några meter bort och tittar på mörten, hur kul kan det vara för mörtstackarn? det ÄR synd om mörten och jag håller med oma tt det pjoskas så extremt med gäddor! lägg den på mattan!!! neeeej den fick ett gruskorn på slemhinnan!!! inte ta på den!!! lyft rätt!!! väg i påse!!!. det där med gummiverktyget är ju inte för gäddans skull direkt utan mer för fiskaren så man slipper få ett gäddgap över fingrarna.

Kommentera

Visst är det dubbelmoral.
        Men ska man släppa i fisk så ska man behandla den så försiktigt som möjligt.
        Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Exempel:

http://www.fiskesnack.com/fotogaller...id=8&sort=date . Benji gummiverktyget är ju inte gummerat för att dom som använder den ska få skador utan att fisken inte ska få skador. Det där med smärta. Jag tror inte att någon fisk känner "aj aj aj" smärta utan mera ett obehag. Flera undersökningar har gjorts och det enda man kommit fram till är att fisken uppträder annorlunda om man t.ex. har injicerat något ämne i fisken. Men man har aldrig kunnat bevisa att fiskar känner smärta. Men det är inte smärtan jag blir lite butter över. Det är den här dubbelmoralen. Vörda en fisk och trampa på den andra känns det som.

Kommentera

låter lite som ledaren som martin falklind skrev.
            titeln lyder :vad är en fisk värd ?
            fiskejournalen nr 5 dvs april numret 2003
            [FONT=Franklin Gothic Medium]José Cuervo & en kall Corona med en lime[/FONT]

Kommentera

Ja,det är ju så jävla synd om allas våran huvudpredator gäddan!!!
              Inga konster förbises när det gäller att skydda gäddans närmaste 200 kvadratmeter och så vidare!Men att nacka,eller häkta upp en mört på ex.vis 250gr. med två trekrokar för att lura till oss den gäckande storgäddan,ja det är sååå acceptabelt!!!Tillåt mig att fråga:Vad är det som skiljer överlevnadsvärdet på en 500 grams mört och en 13 kilos gädda?I vår så kallade specimeniver efter t.ex. gädda så ömmar vi något så fruktansvärt för gäddan medan vi hemskt gärna bortser från lidandet våra metade betesfiskar får utstå!!!Dubbelmoral eller ej???

Kommentera

Du har helt rätt! Men, det är som så att mörten befinner sig väldigt långt ned i näringskedjan och dess enda uppgift är egentligen att bli mat. Gäddan står högst upp i näringskedjan när den vuxit till sig och dess enda uppgift är att äta allt annat. Det är lite som att jämföra arbetare (mörten) med direktörer (gäddan). Det är ingen som bryr sig om arbetarna, de kan man alltid byta ut.
                Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

de klart de e dubbelmoral, men som i alla hobbys så sker de i människans Njutning eller intresse
                  eftersom människan bara bryr sej om sej själv,

men ja tycker de e bra att vi iallafall gör såna grejer som fox avkroknings mattor för 800 spänn eftersom, vi sparar dom iallafall lite lidande eller eventuell död.

men de e bara försöka hitta på nya sätt att fiska utan att att skada dom för mycket i framtiden kanske vi inte har krok utan en laser som fångar dom som kommer nära eller nåt.

men ska vi va realistiska så e fiske en hobby/livsstil som inte kommer sluta även om de blir olagligt eller nåt sånt, möjligtvis om fisken tar slut vilket den kommer göra !
                  [FONT=Franklin Gothic Medium]José Cuervo & en kall Corona med en lime[/FONT]

Kommentera

Kan ju börja med att det i nått nummer av fj står att forskare kommer fram till att fiskar inte känner smärta. Sen så finns det mycket mer mört, eller så har jag missat nått. Mörtar på 2-4hg kryllar det i alla fall av här. Bryr mig inte så mycket om fisken "lider" men tycker det är synd att ta död på fiskar som man kan fånga igen eller låta andra har skoj med. Inget fel på dödandet i sig, så länge det är en rikligt förkommande fiskart/storlek och man ska använda den till nåt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 062 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art