Dubbelmoral - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dubbelmoral

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

självklart är det dubbelmoral. Tycker personligen att det är bättre att klubba ett par gäddor än att ha ihjäl en massa mört. Av den enkla anledningen att, gädda är godare.
    Smärta och fiskar vet jag inte så mycket om, men kan tänka mig att det inte läggs ner så mycket forskning om den biten. Något att jämföra med, tänk att man opererade små barn utan smärtlindring ända in på 80 talet, varför? Jo man trodde inte barn kunde uppleva smärta som en vuxen.

Kommentera

Ari--->> har inte påståt att fiske är smärtfritt för fisken.. men majsen lider inte särskilt mycket av att sitta på kroken.

Kommentera

Originally posted by Patrik
        Uborola: och därför ska man sluta säga vad man tycker??
        Nej inte alls, men att lägga ner en massa enrgi som går att nyttja till annat kan tänkas va lite onödigt. Att gnälla på lilla kalle som just tagit livet av sin första 3kg gädda eller någon som klubbat 10mörtar för isfiske är rent löjligt, när alla den energin kan läggas på att få diverse myndigheter att ta tag om fiskvård, stop av tjuvfiske och förorenignar istället för att gnälla på den lilla individen som inte påverkar beståndet nämnvärt i dom flesta fall.

Kommentera

sen kanske man tror att eftersom mörten e en "dussinfisk" så kanske dom inte e så smarta, och dom e små och lätta och fånga ect ect, till exempel i gemförelse me en gädda eller karp som e lite svårare att fånga !!,

så då kanske man börjar fundera om vilka som känner smärta, med tanke på intellegensen, storleken, mängden, utseende ect ect, men då e vi nästan inne på fiskrasistiska kommentarer , hehe
          [FONT=Franklin Gothic Medium]José Cuervo & en kall Corona med en lime[/FONT]

Kommentera

Originally posted by MastaPike
            Mörtar är till för att dö, inget snack om saken...
            Jag fattar att du skämtar lite för att få igång Max, men faktum är att om det hjälper en i jakten på en fin gädda så ser jag inga problem i det. Dubbelmoral är det inte tal om så länge du är ärlig med dina intentioner.

//K
            BJ@

Kommentera

Originally posted by Crubbster
              EXAKT , de va ju iförsej de jag sa men bra poäng cico
              Nja, du skrev att det visst är dubbelmoral, sen något om människans själviska sida och till sist en framtidsutblick med laser i fokus.

Inte riktigt samma resonemang.

//K
              BJ@

Kommentera

Uberola: Och det ena utesluter det andra? Jag har inte ödslat mycket energi på att skriva dessa inlägg. Kan tänkas att ditt inlägg är ganska onödigt då för du kunde använt den tiden till att göra något viktigare?

Kommentera

Originally posted by Patrik
                  Uberola: Och det ena utesluter det andra? Jag har inte ödslat mycket energi på att skriva dessa inlägg. Kan tänkas att ditt inlägg är ganska onödigt då för du kunde använt den tiden till att göra något viktigare?
                  Mycket sant, men mitt liv är tragiskt, hoppas inte ditt är det........

Kommentera

Originally posted by Bergman
                    Som att jämföra en liten buske mot en gammal Ek ... vilken har mest värde ?
                    Är det verkligen det det handlar om?

//K
                    BJ@

Kommentera

Vet inte vad alla andra skrivit och hoppas att jag inte upprepar det som någon sagt tidigare.
                      Själva "inte skada fisken" snacket kommer ju från inriktade specimenfiskare som jagar stora individer av viss fisk. Här är alltså en stor mört lika mycket "värd" som en stor gädda eller karp. Med det resonemanget har inte fiskarten i sej ett specifikt värde utan det är de ovanligt stora (specimen) som är värda att vara rädd om, sen att man är rädd om mindre fiskar som inte går till mat eller bete är väl mer en fråga om etik.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 105 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art