Är tålamod nödvändigt vid ismete efter stor gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är tålamod nödvändigt vid ismete efter stor gädda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Det beror väl lite på var man fiskar...
    Fiskar jag på en plats där jag vet att det står stor fisk så får mörtarna mycket mer tid i hålen än om jag t.ex testar nytt ställe, då borrar jag lite mer...
    Hugger det en massa smågäddor så ligger en förflyttning nära till hands, inget skoj att slösa stor mört på snärtor.....trots att jag vet att det kan dyka upp en stor bland dom. En kompis fick 7 st snärtor i ett och samma hål innan en 13-kilos klev på...

    Men alla har nog sina egna "sanningar", vissa når resultat med att ADHD-borra och andra med lite skönt avslappnat tålamodsfiske....bara att tjata upp dom
    12 hours
    1,440 casts
    2 followers
    1 strike
    DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

    Kommentera


    • #22
      Fråga: Jag ska ge mig ut i dagarna här för en första tur med is-fiske efter gädda. När man läser dessa sidor så får man en känsla av att det knappas är någon idé att ge sig ut med bara ett spö,va?

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Superdif Visa inlägg
        Fråga: Jag ska ge mig ut i dagarna här för en första tur med is-fiske efter gädda. När man läser dessa sidor så får man en känsla av att det knappas är någon idé att ge sig ut med bara ett spö,va?
        ett spö är väldigt dåligt lönt i en vanlig sjö.. men fiskar du i en mindre damm så kan de räcka!
        använder själv bara 2spö när jag fiskar i mindre dammar
        vad är bättre än en fiskehelg med polarna?

        Team Skitfiske Skåne (TSS)

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Superdif Visa inlägg
          Fråga: Jag ska ge mig ut i dagarna här för en första tur med is-fiske efter gädda. När man läser dessa sidor så får man en känsla av att det knappas är någon idé att ge sig ut med bara ett spö,va?
          Det är ju inte omöjligt att få fisk med ett spö. Men det är givetvis större chans att få fisk med fler. Det vanliga är att folk fiskar med 4 spön enligt min egen uppfattning.

          Kommentera


          • #25
            Intressant och se vad en del skriver! Självklart så har alla olika uppfattningar och det beror nog mycket på vilken typ av sjö man fiskar i.

            Jag kan också erkänna att min största ismetade gädda, 10,3 kg högg i ett hål som det varit stendött på hela dan. Vi valde att inte flytta det spöt pga att det stog inom ett område som vi fått fisk på under dagen, men mest snärtor, men det gick tydligen stor gädda i det området med...

            Men jag står ändå kvar vid att flyttade spön även kan ge stor fisk, har bränt fina gäddor som iprincip huggit när ja sänkt ner mörten. Och även fått en del skapliga bitar under 10 kg på det viset. Men det har för mig oftast funkat bäst i sjöar som är relativt grumliga, där jag tror att ett borrhål kan väcka lite liv om jag ska vara ärlig, men om det blir för mycket borrande så är det nog en nackdel!

            Som sagt, nog väldigt olika beroende på vilket vatten man fiskar i.. Gäller som sagt och tro på det man gör, så brukar det oftast gå vägen tillslut.

            Kommentera


            • #26
              Beror ju som sagt helt på plats! sitter du och fiskar 2 meter under isen på 10 m djup så behöver du ju inte flytta, då det offta är längre avstånd mellan fisken men därimot större fisk. men sitter du i en grund vik o fiskar botten nära o det inte blir ett skit så kan det ju va dags att prova att röra spöna succesivt till ett annat ställe.
              Men generellt sett så brukar ja låta mina grejjer ligga kvar. Flyttar kanske 2 spön av fyra under en hel dags fiske.
              Flytovarall + Tunnelbana = sitta själv = Sjukt skönt!

              Kommentera


              • #27
                Lånar tråden en aning.
                Har aldrig varit en "inbiten" isfiskare, typ 1 pass per vinter har det blivit dom senaste åren, nästan samtliga i sthlms skärg. Därav begränsad erfarenhet av fisket efter gädda från is.
                Polaren däremot är riktigt sugen på att sticka ut på isarna och angla. Vi diskuterar rätt ofta hur detta fiske bäst ska bedrivas. Våra teorier går isär en aning hurvida "var på vattnet" den större gäddan såhär års igentligen befinner sig.
                Jag står mig slätt - ifråga om att ha tagit många gäddor över 10kg - mot honom, men anser mig ha rätt bra koll på skärgårdsfisket, han har tagit samtliga sina 10+ fiskar i sjöar och åar.
                Hans "teori" bygger på att gäddan(den större) i skärg. på vintern går in och ställer sig riktigt grunt, i marar eller liknade för att, så att säga, övervintra. Denna teori går emot min som säger att den större gäddan, tvärt emot, "vandrar ut" och ställer sig riktigt djupt. Jag grundar min teori framförallt på att "värmesökande" vitfisk som tex. mörten men även braxen på vintern ofta står just riktigt djupt, vattentempen är tex. förmodligen aningen varmare där än på 1m. Hurvida vitfisken ställer sig djupt eller inte diskuteras även det en del, men jag får oftas medhåll för detta. Han menar på att gäddan i dom grunda mararna livnär sig framförallt på Sarv som enligt honom är stationär året om på det riktigt grunda vattnet. Kan väldigt lite om Sarven men läser man om den i "uppslagsboken" så står att läsa att även den vandrar ut till djupare vatten på vintern!?
                Om detta stämmer så är frågan varför den större gäddan skulle stå grunt på vintern om bytesfisken inte finns där!?
                Skulle vara kul att höra "var på vattnet" ni riktar erat gäddfiske, nu på vintern!

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av world in my eyes Visa inlägg
                  Lånar tråden en aning.
                  Har aldrig varit en "inbiten" isfiskare, typ 1 pass per vinter har det blivit dom senaste åren, nästan samtliga i sthlms skärg. Därav begränsad erfarenhet av fisket efter gädda från is.
                  Polaren däremot är riktigt sugen på att sticka ut på isarna och angla. Vi diskuterar rätt ofta hur detta fiske bäst ska bedrivas. Våra teorier går isär en aning hurvida "var på vattnet" den större gäddan såhär års igentligen befinner sig.
                  Jag står mig slätt - ifråga om att ha tagit många gäddor över 10kg - mot honom, men anser mig ha rätt bra koll på skärgårdsfisket, han har tagit samtliga sina 10+ fiskar i sjöar och åar.
                  Hans "teori" bygger på att gäddan(den större) i skärg. på vintern går in och ställer sig riktigt grunt, i marar eller liknade för att, så att säga, övervintra. Denna teori går emot min som säger att den större gäddan, tvärt emot, "vandrar ut" och ställer sig riktigt djupt. Jag grundar min teori framförallt på att "värmesökande" vitfisk som tex. mörten men även braxen på vintern ofta står just riktigt djupt, vattentempen är tex. förmodligen aningen varmare där än på 1m. Hurvida vitfisken ställer sig djupt eller inte diskuteras även det en del, men jag får oftas medhåll för detta. Han menar på att gäddan i dom grunda mararna livnär sig framförallt på Sarv som enligt honom är stationär året om på det riktigt grunda vattnet. Kan väldigt lite om Sarven men läser man om den i "uppslagsboken" så står att läsa att även den vandrar ut till djupare vatten på vintern!?
                  Om detta stämmer så är frågan varför den större gäddan skulle stå grunt på vintern om bytesfisken inte finns där!?
                  Skulle vara kul att höra "var på vattnet" ni riktar erat gäddfiske, nu på vintern!
                  Hej Fredrik; Jag vill gärna efter massor av års praktiskt fiske efter Gädda helt hålla med dig om att Gäddan övervintrar i djupare vatten där bytesfisken tagit vinterstånd och då gärna i direkt anslutning till kommande vårs lekvik.
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand
                  www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

                  Kommentera


                  • #29
                    Jag har ingen erfarenhet av skärgårdsfisket men i insjöarna som vi fiskar i fiskar vi djupt eller på branterna mot djupen.

                    Dock är det så att den sjön vi fiskar mest i inte är djupare än 3 - 3,2 m. I stort sätt alla gäddor vi får där tas på djup större än 2,3 m. De flesta delarna av sjön är inte mer än 1,5 - 2 meter djup. Att vi inte får gäddor grundar nu beror nu på att vi aldrig fiskar grunt, men innan vi fick nys om detta hade vi ofta kasst fiske på det grunda.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av lill_soren Visa inlägg
                      ett spö är väldigt dåligt lönt i en vanlig sjö.. men fiskar du i en mindre damm så kan de räcka!
                      använder själv bara 2spö när jag fiskar i mindre dammar
                      jaha...
                      Tack då!
                      Knappt lönt att åka ut då...
                      Inte för fisket iallafall?
                      Kanske för att få lite luft, komma från familjen och bara mysa med en ölburk och kanske nått gott i termosen,då?
                      I dom lägena borde ett ynka spö räcka!?!??! Eller?
                      Ja håller mig på isarna runt landet-stockholms skärgård, får se om det ger nått...(annat än huvudvärk dagen efter!?!?)

                      Ska skaffa mej nån betesfisk till helgen iallafall... funkar strömming eller bör man få tag på mört?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      14 925 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art
                       
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 188 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                      9 svar
                      959 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
                      26 svar
                      8 379 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Kr0nbl0m  
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      12 svar
                      2 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Arbetar...
                      X