Är tålamod nödvändigt vid ismete efter stor gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är tålamod nödvändigt vid ismete efter stor gädda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Är tålamod nödvändigt vid ismete efter stor gädda?

    Hej!

    Jag och mina fiskepolare har funderat över det här med tålamod och envishet vid fiske. Jag är ganska rastlös av mig så om mitt fiske inte ger resultat byter jag metod/plats/bete osv tills jag får fisk. detta brukar normalt resultera i att jag får ganska mycket fisk, men inte så många stora.

    Exempelvis vid senaste ismeteturen bytade vi plats flera gånga vilket resulterade i fyra gäddor med en topp på 5,2 kg och en massa missade hugg. Tre andra killar satt på ett ställe när vi kom till sjön, och de satt kvar på samma plats när vi gick. de hade inte haft ett hugg på hela dagen trots att de hade dubbelt så många spön som oss.

    En annan gång för några år sedan vid samma sjö flyttade vi runt halva sjön och fick även då fyra gäddor, med en topp på 2,9 kg. När vi gick tillbaka träffade vi på två killar som vi snackade med. De hade fiskat av samma vik i tre dagar (kanske en yta på 50 * 50 meter så i stort på samma plats) och inte haft ett napp på de två första dagarna. Den sista dagen hade de fått tre gäddor över 5 kg, med en topp på +10 kg.

    Detta är endast två händelser och svårt att dra någon slutsats av.

    Men vad är er uppfattning, framför allt vid gäddfiske från isen. Är det en fördel med stort tålamod och nöta på vid samma plats vid jakten på de stora? Är de mer "skygga" och kan kanske ligga och titta på mörten en hel dag innan de väljer att ta den? De små är kanske mer aggresiva och smäller på nästan direkt om en mört dimper ner framför nosen på dem.

    Intressant att få lite tankar infrån andra i ämnet

  • #2
    Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
    Hej!

    Jag och mina fiskepolare har funderat över det här med tålamod och envishet vid fiske. Jag är ganska rastlös av mig så om mitt fiske inte ger resultat byter jag metod/plats/bete osv tills jag får fisk. detta brukar normalt resultera i att jag får ganska mycket fisk, men inte så många stora.

    Exempelvis vid senaste ismeteturen bytade vi plats flera gånga vilket resulterade i fyra gäddor med en topp på 5,2 kg och en massa missade hugg. Tre andra killar satt på ett ställe när vi kom till sjön, och de satt kvar på samma plats när vi gick. de hade inte haft ett hugg på hela dagen trots att de hade dubbelt så många spön som oss.

    En annan gång för några år sedan vid samma sjö flyttade vi runt halva sjön och fick även då fyra gäddor, med en topp på 2,9 kg. När vi gick tillbaka träffade vi på två killar som vi snackade med. De hade fiskat av samma vik i tre dagar (kanske en yta på 50 * 50 meter så i stort på samma plats) och inte haft ett napp på de två första dagarna. Den sista dagen hade de fått tre gäddor över 5 kg, med en topp på +10 kg.

    Detta är endast två händelser och svårt att dra någon slutsats av.

    Men vad är er uppfattning, framför allt vid gäddfiske från isen. Är det en fördel med stort tålamod och nöta på vid samma plats vid jakten på de stora? Är de mer "skygga" och kan kanske ligga och titta på mörten en hel dag innan de väljer att ta den? De små är kanske mer aggresiva och smäller på nästan direkt om en mört dimper ner framför nosen på dem.

    Intressant att få lite tankar infrån andra i ämnet

    fiskade i en liten regnbågsdamm en gång och hade metet i på samma ställe i 2timmar innan de small på och den gäddan(7a) hade riktigt mkt iglar(aldrig sett så mkt på en gäddda!!) så den stod nog väldigt still framför sillen innan den högg..
    jag brukar annars fiska i 2-3timmar innan jag börjar flytta runt spöna...
    vad är bättre än en fiskehelg med polarna?

    Team Skitfiske Skåne (TSS)

    Kommentera


    • #3
      det finns nog inget rakt svar på den frågan. dock är min erfarenhet densamma som din, dvs flyttande brukar producera fisk, oftast av mindre storlek. men om man har en plats som man vet brukar hålla grov fisk vet jag att det är lönt att nöta flera dagar i rad. när det väl händer får man betalt för den långa väntan...
      http://fkbatong.blogspot.com

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
        Hej!

        Jag och mina fiskepolare har funderat över det här med tålamod och envishet vid fiske. Jag är ganska rastlös av mig så om mitt fiske inte ger resultat byter jag metod/plats/bete osv tills jag får fisk. detta brukar normalt resultera i att jag får ganska mycket fisk, men inte så många stora.

        Exempelvis vid senaste ismeteturen bytade vi plats flera gånga vilket resulterade i fyra gäddor med en topp på 5,2 kg och en massa missade hugg. Tre andra killar satt på ett ställe när vi kom till sjön, och de satt kvar på samma plats när vi gick. de hade inte haft ett hugg på hela dagen trots att de hade dubbelt så många spön som oss.

        En annan gång för några år sedan vid samma sjö flyttade vi runt halva sjön och fick även då fyra gäddor, med en topp på 2,9 kg. När vi gick tillbaka träffade vi på två killar som vi snackade med. De hade fiskat av samma vik i tre dagar (kanske en yta på 50 * 50 meter så i stort på samma plats) och inte haft ett napp på de två första dagarna. Den sista dagen hade de fått tre gäddor över 5 kg, med en topp på +10 kg.

        Detta är endast två händelser och svårt att dra någon slutsats av.

        Men vad är er uppfattning, framför allt vid gäddfiske från isen. Är det en fördel med stort tålamod och nöta på vid samma plats vid jakten på de stora? Är de mer "skygga" och kan kanske ligga och titta på mörten en hel dag innan de väljer att ta den? De små är kanske mer aggresiva och smäller på nästan direkt om en mört dimper ner framför nosen på dem.

        Intressant att få lite tankar infrån andra i ämnet
        Hej Mikael Björk;
        När du ska ut och ismeta nästa gång kan du väl kolla om de tre andra killarna, "de tre vise männen" fortfarande sitter kvar på samma ställe eller om de åkte hem och firade Jul.

        Ismete, Angel och Trolling har en gemensam nämnare, vilket innebär att ju mer is eller vatten du fiskar av desto större chans har du att någon fisk lockas att provsmaka ditt bete.

        På vintern under isen förflyttar sig varken Gädda eller Gös i samma takt som vid öppet vatten. De står gärna och trycker nere vid botten timmar och dagar i sträck. Ska du fånga någon Gädda eller Gös då gäller det verkligen att hinna fiska av så stora ytor som möjligt inom "heta områden". Fiskar du med tio angeldon eller ismetespön då bör du flytta dem med jämna mellanrum både tids- och platsmässigt. När det senaste hålet är borrat och mörten utplacerad då är det hög tid att flytta den först utplacerade mörten framför den senaste och låta redspaken vandra för att täcka så många nya platser som möjligt under en fiskedag...ända tills det blir nermörkt.
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand
        www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
        Senast ändrad av Old Firehand; 2010-01-11, 15:41.

        Kommentera


        • #5
          Som både du och tuben skriver så är även min erfarenhet att flyttade spön ofta producerar fisk ganska direkt, men ofta lite mindre storlek. Men även ibland större om man har flyt...

          Om jag misstänker att gäddan är väldigt inaktiv, och inte alls på jakthumör. Så stor den oftast väldigt still på koncentrerade fläckar. Då kan det löna sig att flytta runt spöna en del för att tillslut kanske "pricka" gäddan!

          Men om jag vet att jag har mina spön på ett område som tidigare levererat stor gädda under ett par pass, så brukar jag sega kvar där.. Även om det är dött, då brukar jag göra lite andra experiment med sakerna, genom att testa dött bete, mycket "tingeltangel" på grejerna, flytta betesfisken på olika djup osv.. Det brukar nästan alltid komma en liten huggperiod tillslut.
          Senast ändrad av Nilsson; 2010-01-10, 17:27.

          Kommentera


          • #6
            Är det grymt dålig aktivitet på fisken behöver man inte flytta så mycket enligt mig. Är det dock bra fart i gäddorna kan man flytta spöna som slutar producera fisk. Så tänker jag, men det är ju generellt för många fisken. Sen spelar det ju stor roll vilket vatten det är och hur bra man känner till det. Alla sjöar har ju sina spots för olika tider på året.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
              Är det grymt dålig aktivitet på fisken behöver man inte flytta så mycket enligt mig. Är det dock bra fart i gäddorna kan man flytta spöna som slutar producera fisk. Så tänker jag, men det är ju generellt för många fisken. Sen spelar det ju stor roll vilket vatten det är och hur bra man känner till det. Alla sjöar har ju sina spots för olika tider på året.

              Förstår hur du tänker och håller delvis med!

              Men om gäddan är riktigt inaktiv så har jag iaf upplevt att jag skrapat ihop några extra gäddor genom att flytta ett par spön lite då och då.

              Kommentera


              • #8
                läste i en bok för ett tag sen, ska se om jag får fram namnet, men de hade gjort tabeller och fått fram huggtider för gäddan,.
                De menade att gäddan äter mellan vissa tidpunkter, typ 8.00-8.30 det är då man får de stora, de andra man får är de som inte fick mat vid den tiden utan måste fortsätta jaga..

                Då skulle det inte spela någon roll att flytta eftersom de inte är sugna på mat ändå? de du får är alltså strögäddor.
                Det är inte det att jag är dum, har lite otur när jag tänker bara.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av sysslolos Visa inlägg
                  läste i en bok för ett tag sen, ska se om jag får fram namnet, men de hade gjort tabeller och fått fram huggtider för gäddan,.
                  De menade att gäddan äter mellan vissa tidpunkter, typ 8.00-8.30 det är då man får de stora, de andra man får är de som inte fick mat vid den tiden utan måste fortsätta jaga..

                  Då skulle det inte spela någon roll att flytta eftersom de inte är sugna på mat ändå? de du får är alltså strögäddor.

                  Klart det kan spela roll att flytta spön även om om dom kanske inte är så jäkla sugna på mat ändå? Dom kan bli riktigt nyfikna när man borrar ett nytt hål och släpper ner ett betet framför näbben på dom om man har tur. Även om man får strögäddor så är det bättre än inget, med lite flyt så kan en av strögäddorna vara den fisk man söker..

                  Kommentera


                  • #10
                    Tror inte dom blir så nyfikna.. Ett onaturligt ljud exempelvis från en borr eller bara det att man går på isen stör garanterat, om man jagar exempelvis Älg.. och råkar trampa av en gren så det knakar till, inte fan blir älgen nyfiken och börjar äta!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 925 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art
                     
                    Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                    22 svar
                    3 188 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                    9 svar
                    959 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
                    26 svar
                    8 379 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kr0nbl0m  
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    12 svar
                    2 669 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X