Hur gör man för att hitta tillbaka till grynnor man redan har hittat förut (med ekolod)? Är detta ett såpass stort problem att man måste använda GPS eller ???
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hitta grynnor med ekolod
Collapse
X
-
Oftast så är det inga problem att hitta tillbaka till själva grynnan, men om grynnan kanske är 100*100m stor och har en topp på 5m så kan det vara jäkligt svårt att hitta den.
Du kan ju t.ex. ha toppmarkörer som får ligga kvar på grynnan, då blir det lätt för dig att hitta dig men även för andra också. Annars så är det bara att ta fram karta och kompass och börja räkna lite, s=v*t
Kommentera
-
Kompass med syftlinjer kan fungera fint.
Klippan på 145' och farleds märket på 320' etc. Om man inte är ute på helt öppet vatten.
Men som sagt det beror på hur nära du vill hitta. Men med syftlinjer kan du ju ha en riktigt diskret 'boj' då du hittar nära utan.
Kommentera
-
köp en handGPS!Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
En hand-GPS är förvisso bra men under tiden man sparar ihop pengar till denna kan man börja med att lära sig dra nytta av enslinjer i terrängen. Har man väl hittat en grynna och ankrat upp kan man ta sig lite tid till att se sig omkring och försöka hitta olika riktmärken på land som bildar enslinjer. Man måste hitta 2 sådana enslinjer för att få en 'krysspejling'. Allra bäst blir det om de två enslinjerna är i 90 graders vinkel mot varandra.
Exempel: En telemast som ligger i linje med en skarp udde på en ö ger en mycket exakt enslinje. Men även stora stenar i vattnet som smälter ihop med något bra kännemärke i land fungerar bra. Tänker man efter så kan man hitta många sådana 'säkra' markeringar. Det kan vara bra att ha med papper och penna för att anteckna sina linjer.
Tar man sig tid till detta är det oftast inga problem att hitta tillbaka till favoritgrynnan. Då kör man bara i en av enslinjerna tills man korsar den andra.Senast ändrad av FRB; 2004-02-06, 15:50.
Kommentera
-
Originally posted by FRB
En hand-GPS är förvisso bra men under tiden man sparar ihop pengar till denna kan man börja med att lära sig dra nytta av enslinjer i terrängen. Har man väl hittat en grynna och ankrat upp kan man ta sig lite tid till att se sig omkring och försöka hitta olika riktmärken på land som bildar enslinjer. Man måste hitta 2 sådana enslinjer för att få en 'krysspejling'. Allra bäst blir det om de två enslinjerna är i 90 graders vinkel mot varandra.
Exempel: En telemast som ligger i linje med en skarp udde på en ö ger en mycket exakt enslinje. Men även stora stenar i vattnet som smälter ihop med något bra kännemärke i land fungerar bra. Tänker man efter så kan man hitta många sådana 'säkra' markeringar. Det kan vara bra att ha med papper och penna för att anteckna sina linjer.
Tar man sig tid till detta är det oftast inga problem att hitta enslinjer.
P-U; hand GPS = 2x Ambassadeurer ju....
Kommentera
-
Åsunden, GPS=mer fisketid= mer fisk= mer skojjEgenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 105 visningar
1 gilla
|