Fick rapport att det efter en kall natt har varit folk ute och fiskat här i Kosta idag. Just nu är det -13.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nån som testat nån is i småland?
Collapse
X
-
Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
Full fart spar tid
http://mrjojje.blogspot.com/
-
ja precis,
här runt växjö var det 5-8cm, men då var man inte långt ifrån land!!! det gick tre igenom i en sjö i växjö, nån i alvesta, lenhovda och nån till nånstans! så var lite försiktiga o vänta nån dag till ist!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av braxmax Visa inläggja precis,
här runt växjö var det 5-8cm, men då var man inte långt ifrån land!!! det gick tre igenom i en sjö i växjö, nån i alvesta, lenhovda och nån till nånstans! så var lite försiktiga o vänta nån dag till ist!
Vi drog pulka efter fyrhjuling på isen(8-10cm). Det var min tur att åka efter.
Vi höll typ 30-40km och körde något längre ut än vad vi kört innan, plötsligt börjar isen brytas upp i block på ca 10*10 meter och skaka som fan.
Jag hör på ljudet att det bara är sekunder tills fyrhjulingen kommer braka igenom...plötsligt börjar det bli vattenspår efter den!!! så jag bokstavligen gick från att åka på snön till att surfa på vatten/isblock! fyrhjulingen har nog med fart så att under det mest kritiska tillfället "klättrar" på isblock men som tur var så hann vi komma in på säkrare is igen utan att nått hände. Troligen hade det räkt med 10km saktare hastighet så hade vi plurrat. Som grädde på moset så märkte föraren inte något förutom att det knakade som fanMr. Walleye - Bassboat angler
Kommentera
-
Här kan Du följa isläget för Skåne, Småland och Halland
DET FINNS BÄRBARA ISAR MEN VAR FÖRSIKTIG !
Nu finns det bärbara isar på småsjöarna men se upp för de farliga nyisarna!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Peje Visa inläggHär kan Du följa isläget för Skåne, Småland och Halland
IS kan vara så fruktansvärt olika så tjockleken säger eg. ingenting.sigpic
Kommentera
-
Fiskar inte i småland, utan kör i värmland. Men isarna är riktigt luriga trots denna kyla som varit!
Mindre och lättfrusna sjöar, som la sig i samband med snön, är nästan värst nu! Snön isolerar nå fruktansvärt bra tyvärr, och kylan orkar inte igenom..
Har kört på två medelstora sjöar nu som la sig senare, där är det betydligt bättre is eftersom det inte är någon snö. Två dygn räckte utan snö och de vart 10-12 cm kärnis direkt.
Upplever också att vattnet fortfarande är relativt varmt, vilket innebär ännu mer problem, då det inte blir den riktiga stenhårda isen som man vill ha.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Peje Visa inläggHär kan Du följa isläget för Skåne, Småland och Halland
De stor sjöarna som var öppna när snön kom har idag tjock och fin kärnis. Små sjöarna där det låg en tunn hinna is när snön kom är fortfarande mycket lömska.Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
Full fart spar tid
http://mrjojje.blogspot.com/
Kommentera
-
Ursprungligen postat av catchandreleasearn Visa inläggLömska isar nu ja, det kan jag intyga efter dagens händelse som var liknande en filmscen i hollywood!
Vi drog pulka efter fyrhjuling på isen(8-10cm). Det var min tur att åka efter.
Vi höll typ 30-40km och körde något längre ut än vad vi kört innan, plötsligt börjar isen brytas upp i block på ca 10*10 meter och skaka som fan.
Jag hör på ljudet att det bara är sekunder tills fyrhjulingen kommer braka igenom...plötsligt börjar det bli vattenspår efter den!!! så jag bokstavligen gick från att åka på snön till att surfa på vatten/isblock! fyrhjulingen har nog med fart så att under det mest kritiska tillfället "klättrar" på isblock men som tur var så hann vi komma in på säkrare is igen utan att nått hände. Troligen hade det räkt med 10km saktare hastighet så hade vi plurrat. Som grädde på moset så märkte föraren inte något förutom att det knakade som fanDen förste att gå Ad Hominem förlorar
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 104 visningar
1 gilla
|