När kommer isen ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När kommer isen ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• När kommer isen ?

tjena. har inte varit ute på ett tag nu , (några veckor) är sugen som f*n .
    Nästa gång blir nog isen. bor i småland. undrar hur lång tid det tar för isen att frysa i en relativt liten sjö , inte strömt vatten osv. det kommer att bli mellan 6-10 minusgrader mellan 16-22 dec (SMHI) så man vet ju inte . borde väl vara lite is efter det. hur tjock tror ni ?

tack på förhand. söker seriösa svar !

/Lantzfisk1
    Senast ändrad av LantzFisk1; 2009-12-13, 12:40.
    [FONT="Palatino Linotype"]The pike is the winner of all fights, without the fight against me ![/FONT]

Hejsan,

Tidigare fanns en modell på SMHI som visade hur isens tjocklek ökade vid givna paramentrar - Temp, vind, snölager etc etc.

Jag surfade lite snabbt på SMHI nu men kunde inte hitta modellen längre. Jag har tidigare mailat SMHI och fått svar på diverse frågor. I regel tar det någon dag innan man får svar men svaren har varit bra. Dock fick jag inget detaljerat svar om modell för isavsmältning - Det var en betaltjänst... Jag skulle inte bli förvånad om du kan hitta en formel eller modell för istillväxt efter att ha googlat lite.

Annars brukar ju skridskofolket vara flitiga rapportörer om var isen är farbar. Surfa lite så hittar du nog deras rapporter också. De brukar vara lika ivriga som oss på att komma ut på jungfruisarna

Kommentera

Verkar bli kallt hela veckan nu, med flera minusgrader. Då lägger sig sjöarna, iaf dom mindre och medelstora. Får hoppas på det !

Isen växer snabbt nu i början, efter ett par nätter så blir den 10 cm ganska enkelt..

Kommentera

tack för svar !
        [FONT="Palatino Linotype"]The pike is the winner of all fights, without the fight against me ![/FONT]

Kommentera

ja, sma skogssjöar växer pa sig snabbt som fan, det gar nog fint o börja meta precis efter jul. bor sj i smaland och har satt första passet den 27. i kalendern, om prognoserna stämmer...
          sportfiskeguide i växjö/småland

www.sportfiske-vaxjo.co.nr

Kommentera

Där kan man räkna på isen, stämmer riktigt bra.
            Enligt den har jag gåbar is om 2 dagar
            Mr. Walleye - Bassboat angler

Kommentera

en formel är att den växer 1mm per grad och dygn, fast det stämmer inte innan isen är 15cm tjock

Kommentera

tack tack tack

Kommentera

Ursprungligen postat av LantzFisk1 Visa inlägg
                  tjena. har inte varit ute på ett tag nu , (några veckor) är sugen som f*n .
                  Nästa gång blir nog isen. bor i småland. undrar hur lång tid det tar för isen att frysa i en relativt liten sjö , inte strömt vatten osv. det kommer att bli mellan 6-10 minusgrader mellan 16-22 dec (SMHI) så man vet ju inte . borde väl vara lite is efter det. hur tjock tror ni ?

tack på förhand. söker seriösa svar !

/Lantzfisk1
                  Jag bor också i Småland, om SMHI:s prognos håller så lär isen hålla den 22:a. Förmodligen ännu tidigare, men glöm inte isdubbarna och förståndet.
                  Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
                  Full fart spar tid
                  http://mrjojje.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Falufiskarn Visa inlägg
                    en formel är att den växer 1mm per grad och dygn, fast det stämmer inte innan isen är 15cm tjock
                    De låter oerhört lite?! Skulle vi aldrig få några isar i södra Sverige.
                    Min erfarenheter säger mig att vid kallt väder (-10) en natt, växer isen med upp till 2cm.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 096 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art