Snikfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snikfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Snikfiske

Jag blir så himla trött, på alla dessa småabborrar!
    Tre dagars fiske på tre olika sjöar har gett en enda abborre som var värd namnet (3hg). Det verkar inte finnas några bra sjöar här i västra Blekinge. Ivösjön (skåne) den enda mig veterligt som har norsabborre har inte frusit till där fisket är som bäst.
    F-n vad tröstlöst. Man blir avis på er som bor längre upp i landet
    med bra sjöar och vettig is.
    Funderar på att ta en tripp i helgen upp till Åsnen, någon som vet om det är bra fiske där på vintern??
    Buster L och jag är polare!

Antar att du pimplar. Testa djupare och testa med större pirkar.
    Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Re: Snikfiske

Originally posted by ice-hacker
      Jag blir så himla trött, på alla dessa småabborrar!
      Tre dagars fiske på tre olika sjöar har gett en enda abborre som var värd namnet (3hg). Det verkar inte finnas några bra sjöar här i västra Blekinge. Ivösjön (skåne) den enda mig veterligt som har norsabborre har inte frusit till där fisket är som bäst.
      F-n vad tröstlöst. Man blir avis på er som bor längre upp i landet
      med bra sjöar och vettig is.
      Funderar på att ta en tripp i helgen upp till Åsnen, någon som vet om det är bra fiske där på vintern??
      Fråga Hippo, han kan Åsnen utan och innan.

Kommentera

ljohan,
        jag tror inte det är något fel på själva fiskesättet eller tekniken jag använder mig av. (jo jag fiskade senast idag med bla.en rejält stöddig pilk och balansare på 8-12m djup) det är väl bara det att om jag drar
        50,75 eller 100st borrar så är det inte många av dem som håller någon storlek.

Hippo !, var är du????

Kommentera

har samma problem här i Hjälmaren där jag pimplar ganska ofta,man brukar höra folk som har haft ett sjutusan bra fiske efter norsabborre,så åker man dit å får en massa 30g:are ,men de e bara att leta vidare,har man tur så kommer man på dom nån dag,verkar som att norsabborrarna rör på sig ganska mycket då dom plöjer fran efter löjor å nors.

Så håll ut bara,,fy den som ger sig.

Kommentera

Ice-Hacker, kan gå i god för att jag vet vad storabborre är för nåt. Bor i Stockholm och provat allt vad vatten heter här med omnejd. Börja med att tyda tillväxten på abborrarna. Koka gällocken och läs årsringarna. Försök att ta upp nån skaplig borre på låt säga 3-5 hekto. Vita fält är sommar och svarta är vinter. Man kokar upp dom först och skrapar rent. Sedan läser man längst innfrån gällocket. Sedan är det också storleken på locket som avgör tillväxten. När du fått ihop ett antal från olika sjöar, kan du gemföra. Tack vare mitt arbete har jag ett par ruggigt bra storabborrvatten att fiska i. Har utslutit säkert 85 % av pissjöar. Jag fiskar nu bara uteslutande med balanspirk (Nils Master papegojan) utrustad med en Ownerkrok under storlek nr. 6-8. Skitfiske Elanen.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ja det var ju skönt att höra att man inte är ensam, tack för tipsen.
              Elanen, vad går åldersbedömningen ut på? Om det är abborrar som är stora men relativt unga=god tillväxt = bra vatten att utforska?

Kommentera

En olofströmmar inte illa, säger ju då att du ska leta reda på bra vatten inte alltid så lätt. vill ju inte dirket avslöja mina sjöar dirket men dom finns tro mig får se vad helgen ger. Rätt plata rätt tid och envishet brukar funka. Tycker inte direkt att ivösjön e någon bra sjö för storabborre numera.

Kommentera

Uberola, tjena,
                  nej storabborre har jag aldrig skrivit att det finns i Ivösjön (även om det fortfarande går att snubbla över fetingar) men däremot norsabborre och det brukar vara betydligt större storlek på dessa än i sjöar som inte har det.
                  Men håller du inte med i resonemanget, om du drar 50-75 st, hur många av dessa väger över 1-2 hg?

Det jag var ute efte var att hitta sjö där medelvikten är något högre än 30g.
                  vist tusan händer det att man får en och annan fin borre men som exempel, xxxxxxxsjön totalt på 4 turers fiske i sjön,
                  329 abborrar. Hur många av dessa väge över 1 hg?
                  11 st ! känns det inte igen?

Kommentera

Nja jo det är ju sant att man ofta får mer små abborrar, men som tex förr förra helgen så drog jag 194borrar i en sjö varav 30st va i 1-3hg klassen så det finns bra sjöar här, problemet är att en del av dessa sjöar är relativit små inte klarar av hårt fisketryck eller är privat ägda. Inga av dom större sjöarna här är direkt super bra tyvär. Men jag har flera mindre sjöar där det inte nödvändigtvis kryllar av 1-2hg borrar men när man kan tänkas dra ett par st 0,5-1,5kg en bra dag så är jag nöjd. Har en sjö där medelvikten nog ligger över 100g men där finns inga 1kg kan jag nästan garantera så för mig är sånna sjöar inte intressanta mer än om jag är ute efter matfisk den dagen. Fiskar helre i sjöar med shans till kg borrar. Men dom har ju bättre vatten längre upp, vi kan ju mest skryta med havsöring och lax fisket.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 021 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art