Mörtstuga tillhör ju inte det fria handredskapsfisket. Vad är det som säger att man kan lägga mörtstuga var som helst?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
En fundering angående mörtstuga
Collapse
X
-
Nja det blir det nog inte för att man tar upp det så här. Eftersom de flesta inte vet vilka regler som gäller eller också skiter i det, lär inte ett totalförbud ändra på användandet särskilt mycket. Och så länge man har vattenägaren på sin sida har man ryggen fri. Jag kan dock inte svära på att det enbart är vattenägaren som kan ta beslut utan det är bara något jag antar eller "hört". Men någon annan här lär vet hur det står till på "riktigt".
Men man kan förvisso säga att det redan finns ett förbud mot att "olovligt" använda alla redskap.Senast ändrad av Rasmus; 2004-01-28, 12:01.
Kommentera
-
Att inte flytta fisk till främmande vatten är ju egentligen ganska logiskt då man med det eventuellt flyttar sjukdommar samt att ekologin i sjön kan störas dvs. tex. om man flyttar mört till ett vatten där arten inte finns från början, så kan balansen rubbas och en art kan slå ut andra.
En annan "regel" som jag inte tror att så många tänker på är den att man inte får flytta en båt från ett vatten till ett annat utan att man tvättat den innan. Detta är också för att inte sprida smitta!
Varför bryts det då så ofta mot dessa regler?
Jag tror att det är en följd av att det inte är ett "uppenbart" brott samt att det inte blir några påföljder då det är svårt att utse den skyldige och att det inte finns tillsynsmän.
Personligen så har jag brutit mot flyttning av fiskregeln och kommer troligen att göra det fler gånger, för när man köper mört är det sällan man fiskar i samma vatten som fisken är ifrån.
Måhända att det är en dålig bortförklaring men det är tyvärr latheten som tar överhanden.Senast ändrad av Rasmus; 2004-01-28, 15:37.
Kommentera
-
Vill man nu av någonanledning ha mört från ett främmande vatten som bete så finns det en metod att undvika risken för infektioner och artspridning. Frys ner fisken ordentligt några dagar. Det är så vitt jag vet den enda tillrådliga skyddstekniken. Fast å andra sidan begränsar man sina egna val av fisketekniker.
Då återstår egentligen bara att använda fisk från samma vatten som man fiskar i. Det blir kanske dyrt och komplicerat men ...
... det kostar att ligga på topp!Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 285 visningar
1 gilla