En fundering angående mörtstuga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En fundering angående mörtstuga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• En fundering angående mörtstuga

Mörtstuga tillhör ju inte det fria handredskapsfisket. Vad är det som säger att man kan lägga mörtstuga var som helst?
    Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Inget. Vad jag förstår så är det en sak som är upp till vattenägaren att ge tillåtelse till och/eller lokala regler.

Kommentera

Ok. Det kanske är lika bra att inte ta upp då
      Blir det totalförbud sen.

Kommentera

Nja det blir det nog inte för att man tar upp det så här. Eftersom de flesta inte vet vilka regler som gäller eller också skiter i det, lär inte ett totalförbud ändra på användandet särskilt mycket. Och så länge man har vattenägaren på sin sida har man ryggen fri. Jag kan dock inte svära på att det enbart är vattenägaren som kan ta beslut utan det är bara något jag antar eller "hört". Men någon annan här lär vet hur det står till på "riktigt".

Men man kan förvisso säga att det redan finns ett förbud mot att "olovligt" använda alla redskap.
        Senast ändrad av Rasmus; 2004-01-28, 12:01.

Kommentera

Jepp det är det. Det brottet är ännu grövre. Du måste ha både Länsstyresens godkännande och komunens och alla markägarnas underskrifter innan man släpper ut fiskar i främmande vatten

Kommentera

när man köper kort här så får man använda en mörtstuga och 10 angeldon. olagligt att flytta mört mellan sjöar?
            Bajen forever!

Kommentera

Originally posted by korten
              när man köper kort här så får man använda en mörtstuga och 10 angeldon. olagligt att flytta mört mellan sjöar?
              pga. smittorisk.

Kommentera

Att inte flytta fisk till främmande vatten är ju egentligen ganska logiskt då man med det eventuellt flyttar sjukdommar samt att ekologin i sjön kan störas dvs. tex. om man flyttar mört till ett vatten där arten inte finns från början, så kan balansen rubbas och en art kan slå ut andra.

En annan "regel" som jag inte tror att så många tänker på är den att man inte får flytta en båt från ett vatten till ett annat utan att man tvättat den innan. Detta är också för att inte sprida smitta!

Varför bryts det då så ofta mot dessa regler?
                Jag tror att det är en följd av att det inte är ett "uppenbart" brott samt att det inte blir några påföljder då det är svårt att utse den skyldige och att det inte finns tillsynsmän.

Personligen så har jag brutit mot flyttning av fiskregeln och kommer troligen att göra det fler gånger, för när man köper mört är det sällan man fiskar i samma vatten som fisken är ifrån.
                Måhända att det är en dålig bortförklaring men det är tyvärr latheten som tar överhanden.
                Senast ändrad av Rasmus; 2004-01-28, 15:37.

Kommentera

Smittorisken är svår att undvika förstås. Men om man undviker att släppa i mörtarna efter fisket så är väl skadan minimal. Jag tar med mig mörtarna hem eller nackar dem till räven efter utfört fiske. Simpelt!
                  Bira, bira, bärs!!

Kommentera

Vill man nu av någonanledning ha mört från ett främmande vatten som bete så finns det en metod att undvika risken för infektioner och artspridning. Frys ner fisken ordentligt några dagar. Det är så vitt jag vet den enda tillrådliga skyddstekniken. Fast å andra sidan begränsar man sina egna val av fisketekniker.
                    Då återstår egentligen bara att använda fisk från samma vatten som man fiskar i. Det blir kanske dyrt och komplicerat men ...
                    ... det kostar att ligga på topp!
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 285 visningar
                    1 gilla