Stulet växelhus + prop Mercury 50hk -07 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stulet växelhus + prop Mercury 50hk -07

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

tjena KEWE.

Jag slog av hela skeddan för ett par år sen på min optimax 200, men lyckades snacka ner självrisken en del eftersom motorn va reggad 05 men uttagen i slutet av året.
    Har du bråkat med försäkringsbolaget, killen som tog hand om mitt fall va riktigt sjysst faktist.

Och med tanke på att din båt stod på inhägnat och bevakat område, kan inte det förmildra omständigheterna lite???? kan vara värt o kolla om du inte redan gjort det.
    Senast ändrad av nathe01; 2009-12-08, 16:39.

Kommentera

Ursprungligen postat av kewe Visa inlägg
      Fy fan va sura pengar för ingenting!

Sen det här med försäkringbolagen- som räknar ner värdeminskning osv, mig veterligen görs inget sån på tex bilar.
      Jag smälde en ca 2år gammal bil för ett antal år sedan, där va det alldrig snack om värdeminskningar, dom reparerade bilen till ursprungs skicket, vilket är det enda som är intressant, reparationen gick på ca 60 tkr, hade det vart en båt- ja då hade dom räknat av en massa......

Eller är jag fel ute?

Hälsningar
      Kenneth
      Det var inte bara motorn de fick loss, de lyckades också totalförstöra slangarna till hydraulstyrningen, klippa allt runt omkring samt kvadda (den svindyra) roderlägesgivaren till autopiloten.
      Dessutom pga av att motorn stod i upprätt läge på skäddan samt kåpan av när de upptäcktes följden blev att man bara släppte 185 kilo och sprang........
      Blev en del arbete på själva powerheaden oxå kan tilläggas....
      Båten stod på trailer delvis inhängnat område med bevakning dock lite sent ute.
      Senast ändrad av TAMTAM; 2009-12-08, 17:09.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
        Gör det nån nytta om tjuven skruvar bort hela växelhuset?
        Haha ja han får iaf ett helvete när han ska byta prop!
        Alltid något att glädjas åt

Kommentera

Fy fan va sura pengar för ingenting!

Sen det här med försäkringbolagen- som räknar ner värdeminskning osv, mig veterligen görs inget sån på tex bilar.
          Jag smälde en ca 2år gammal bil för ett antal år sedan, där va det alldrig snack om värdeminskningar, dom reparerade bilen till ursprungs skicket, vilket är det enda som är intressant, reparationen gick på ca 60 tkr, hade det vart en båt- ja då hade dom räknat av en massa......

Eller är jag fel ute?

Hälsningar
          Kenneth
          Nog lite skillnad mot bilar kompisen valde en försäkring med högre självrisk just pga att han trodde på säkerheten inom området, kanske något av ett misstag sett i backspegeln!

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
            Gör det nån nytta om tjuven skruvar bort hela växelhuset?
            Det gör det, tjuven kan inte byta propeller om dom går på grund.
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
              Polaren som fick växelhuset stulet på sin suzuki har nu satt på nya bultar som försvårar ny stöld. Tydligen så blir det rätt bökigt den dag han ska montera ny impeller.
              Tack för alla tips, mm!!

Har hört fler personer från uppställningsplatsen som haft påhälsningar senaste tiden, motorer, elektronik, mm har blivit stulet, blir galen av människor som inte kan skilja på mitt o ditt!!

Hälsningar
              Kenneth

Kommentera

Jag satt och tänkte lite nu när jag läste detta.
                När dom snodde växelhuset, kapade dem av växelförarpinnen också? Drivaxeln, tog dom den med sig också? Så jävla fräckt att stjäla reservdelar till en specifik stulen motor alltså.
                Mr. Walleye - Bassboat angler

Kommentera

Tack för alla tips, mm!!

Har hört fler personer från uppställningsplatsen som haft påhälsningar senaste tiden, motorer, elektronik, mm har blivit stulet, blir galen av människor som inte kan skilja på mitt o ditt!!

Hälsningar
                  Kenneth
                  Elektronik lämnas med få undantag som exv. autopiloter aldrig kvar gör du detta kan du lika bra rulla ut röda mattan där det står "välkommen"

Kommentera

Ursprungligen postat av catchandreleasearn Visa inlägg
                    Jag satt och tänkte lite nu när jag läste detta.
                    När dom snodde växelhuset, kapade dem av växelförarpinnen också? Drivaxeln, tog dom den med sig också? Så jävla fräckt att stjäla reservdelar till en specifik stulen motor alltså.
                    Eftersom det enda som egentligen håller växelhuset uppe är bara ett fåtal bultar och när du släppt på dessa så kommer växelhuset ofta ner. Drivaxeln sitter fästad i växelhuset och växelmekanismen är ofta en liten linne med splines på.
                    Vilket gör att när du lossar huset så kommer allt med eftersom varken växelmekanismen eller drivaxeln har något (fast) fäste i motorn.
                    Kanske lite halvkonstig förklaring men det går fort att ta ett växelhus och ofta smärtfritt.

Det hände för ett par år sedan att de stoppade en långtradare utan för Tensta i (sthlm) och denna var då fullproppad med motorer. motorcyklar och div dyra prylar som var påväg mot estland.

För ett par veckor sedan så höll ett par vi känner att bli av med däck. Då var det några pers från de baltiska länderna som gick genom en liten skogsdunge och hämtade däck från tomten och sedan tillbaka till en väntande lastbil. Som tur var det några som såg detta och larmade polis. Även i detta fall så var hela bilen full med stöldgods. Ärkebusering skulle det vara.

Kommentera

Ursprungligen postat av speeedo Visa inlägg
                      Eftersom det enda som egentligen håller växelhuset uppe är bara ett fåtal bultar och när du släppt på dessa så kommer växelhuset ofta ner. Drivaxeln sitter fästad i växelhuset och växelmekanismen är ofta en liten linne med splines på.
                      Vilket gör att när du lossar huset så kommer allt med eftersom varken växelmekanismen eller drivaxeln har något (fast) fäste i motorn.
                      Kanske lite halvkonstig förklaring men det går fort att ta ett växelhus och ofta smärtfritt.

Det hände för ett par år sedan att de stoppade en långtradare utan för Tensta i (sthlm) och denna var då fullproppad med motorer. motorcyklar och div dyra prylar som var påväg mot estland.

För ett par veckor sedan så höll ett par vi känner att bli av med däck. Då var det några pers från de baltiska länderna som gick genom en liten skogsdunge och hämtade däck från tomten och sedan tillbaka till en väntande lastbil. Som tur var det några som såg detta och larmade polis. Även i detta fall så var hela bilen full med stöldgods. Ärkebusering skulle det vara.

Det där med däckstölder verkar vara vanligt. En morgon när grannen skulle till jobbet stod hans bmw 7a uppallad och alla fyra hjulen var borttagna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 522 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34