Lipgrip ej skonsam mot fisken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lipgrip ej skonsam mot fisken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lipgrip ej skonsam mot fisken

Saxat från www.fiske.nu

LÄPPGREPPET SKONAR INTE FISKEN - 2004-01-24 BogaGrip, eller läppgrepp som de också kallas, greppar kring fiskens underkäke och påstås orsaka fisken minimal skada. Detta bestrids nu av flera forskare. Ron Taylor vid Florida Marine Research Institut säger I amerikanska fisketidningen Sportfishing att stora fiskar aldrig skall lyftas ur vattnet i underkäken, eftersom detta skadar de broskartade ligament som förenar fiskens huvud och kropp. En fisk som skadats på det sättet svälter ihjäl eftersom ligamenten har en viktig uppgift vid fiskens kraftfulla sväljrörelser. En erfarenhet som understryker risken med att väga fisken i underkäken gjorde fiskeribiologen Alf Hogan i Australien. Hogan vägde 50 stora avelsexemplar av barramundi, en populär sportfisk med utseende som en nilabborre. Efter vägningen placerades fiskarna i en bassäng där inom tio dagar samtliga oförklarligt dog. Hogan fick skaffa en ny uppsättning avelsfiskar, som denna gång innehöll också mindre fiskar. Inom några dagar hade de stora exemplaren dött, medan de mindre fortfarande levde. Hogan hade vägt fiskarna hängande i underkäken. En tredje omgång av stora barramundi vägdes i stället vilande en vågpåse. Nu överlevde samtliga. Hogan blev nyfiken och undersökte vad som händer när fisken vägs hängande i underkäken. Han hade noterat att det ibland knakade i fisken när den lyftes i käken. Han mätte fiskarna liggande horisontellt och sedan hängande och upptäckte att längden i genomsnitt ökade med 3,5 cm när fisken hängde i underkäken. I en ny informationsbroschyr om catch and release utgiven i Florida finns en bild av en fisk hängande i ett läppgrepp. Bilden är överkorsad med ett stort rött kryss. En annan bild visar en fiskare med en läppgreppad fisk, men hållen i horisontellt läge med fiskarens hand under fiskens bok. Den bilden är markerad med stor grön bock. När vi i Fiskejournalen nr 7-8/2003 skrev i om läppgreppen, noterade vi viss tveksamhet om det lämpliga att lyfta fisken i underkäken. Det är uppenbart att man ? om man absolut måste lyfta fisken ur vattnet ? alltid skall stödja den under buken med andra handen eller hela underarmen. Om man håller fisken på det viset fungerar naturligtvis inte läppgreppets inbyggda våg och man kan då undra om de alls har några fördelar. Sannolikt är en håv med knutfritt nät fortfarande den skonsammaste metoden att bärga en tung fisk. Skall fisken vägas görs det bäst med fisken kvar i håven eller lagd i en vågpåse....

Källa FJ-online
    Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Därför kör man med stor knutlöshåv eller med gälgreppet.

Kommentera

Jepp. Föressten, gälgreppet. Är det så skonsamt som det påstås?

I en bok jag har (Allt om mete) som är skriven i slutet av 70-talet så står det "Väg aldrig fisken så här (en bild när den har en vågkrok under gällocket). Antingen dör fisken av det eller också blir den allvarligt skadad. Man bör inte ens hålla fisken i gällocken"

Kommentera

Först lite info om Barramundi, jag var på ett natur museum i Australien och där hade dom ett skelett ifrån en större "Barra",
        har aldrig sett något liknande, skelettet liknade ett frågetecken.
        Sedan så säger dom att det är dom riktigt stora exemplaren som skadas, 20-30kilos och större. Kanske inte riktigt jämförbart viktmässigt med
        gös och gurka eller hur skelettet är skapat...
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Det verkar inte vara värt att chansa och sitta och ta livet av storgäddor i alla fall.

Kommentera

Det spelar väl för guds skull inte ngn roll med vad för verktyg du håller fisken lodrätt?
            Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
            Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
            Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Det stämmer tycker jag.

Kommentera

Originally posted by ljohan
                Man bör inte ens hålla fisken i gällocken"
                Låter lite överdrivet tycker jag. Det finns gott om exempel tillgängliga på nätet (nej, jag minns inte en enda URL) som visar att gällocksgrepp utfört av folk som har viss pejl på vad de pysslar med inte skulle utgöra någon större risk för fiskens välmående.

Åas så utgör ju det tillvägagångsättet en större risk gentemot att inte fiska alls, och den som är så genomgod att han slutar fiska pga att han/hon inte vill riskera att utsätta sin fångst för något som helst lidande erhåller viss respekt från mig.

Själv är jag så ohjälpligt fascinerad av att fånga fisk så att jag efter noggrannt övervägande sätter mig över de regler som är moraliskt överlägsna. Jag är dock medveten om skevheten i mitt resonemang och jag försöker kompensera detta med att behandla fisken så väl som situationen medger.

Ett exempel: På sensommaren 2003 gav jag mig ut för att på lätt utrustning fånga småabborrar i en näringsfattig, myckert vackert belägen Stockholmspöl. Var inte ens säker på att det fanns gädda i vattnet i fråga. En smal 112 cm gädda högg. Jag gälgreppslandade den och vägde den i käken i brist på vågsäck. C&R naturligtvis. Två månader senare fick jag lust att göra en mer seriös gäddsatsning i samma osannolika vatten. Lyckades faktiskt landa samma gädda på nytt. Den var nu, åtminstone synbarligen, i samma skick som två månader tidigare.

Jag tror att fisk i allmänhet är känsligare än vad "Svenne" tror, men samtidigt mer härdiga än vad många av oss "fiskemjukisar" vill tro. Men så länge vi inte vet säkert så tror jag att det enda rätta är att försöka vara väl förberedd. Med avkrokningsmatta, vågsäck, mental förberedelse på stor fisk osv. Det är ett lågt pris att betala.

Kommentera

Det är så olika emellan arter, så man skall nog inte generalisera,
                  fast kör man med 100% C&R då tycker jag att man skall ransonera med kroken, en eller två enkelkrokar duger bra, gärna
                  hullinglöst.
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Det är svårt (åtminstonde för mig som inte är insatt i vad forskare har kommit fram till)
                    Men man är klart intresserad och öppen för nya C&R-hjälpmedel.

Det vore trist ifall fisk dör som man släpper tillbaks.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 104 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art