Lipgrip ej skonsam mot fisken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lipgrip ej skonsam mot fisken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tänk alla som har förespråkat Lipgripen här inne och kastat så mycket skit på dem som använt huggkrok, ha ha ha...
    Storleken har betydelse...

Kommentera

Är väl för guds skull ingen fara om man använder gälgreppet på dom små och sedan knutlös håv på dom större? Svårare än så är det väl inte?
      Vill ha båt!

Kommentera

Man kan inte generalisera emellan lip-grip och huggkrok, dom stumma lip-griparna (som ej snurrar) är mindre skonsamma än
        dom som snurrar. Däremot är jag inte helt emot huggkrok, fast jag skulle vilja se en huggkrok som snurrar och som har våg i sig
        och därmed fjädrande effekt.
        Håv kan sprida smitta vidare, t.ex om du har håvat en smittad fisk
        med bölder innan, så det finns inget ultimat sätt att landa fisk på.
        Tors greppet har också fått kritik att det skapar skelett skador...
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

esox: är inte så lätt att ta en stor gädda med knutlös gåv om den har en stor jerkbait med två stora trekrokar i munnen. håv funkar ju bra till mete men inte till spinnfiske då kan man antingen ta gälgrepp eller andvända lipgrip.
          Tube for life

Kommentera

Tur att man var för snål för att köpa ett läppgrepp då
            Som autograf eller?

Kommentera

Ang. hur en gädda landas

Säkert finns det sanning i att stor gädda kan skadas av att hänga i sin ryggrad eftersom den då påverkas av en kraft den aldrig kan utsättas för under vatten.

Å andra sidan har vi under alla år fångat massvis med stor gädda som haft märke i hakan efter huggkrok, både oläkta och läkta sår. Detta skulle i så fall peka på att fisken i vart fall inte skadas mer än att den kan återgå till sitt naturliga beteende efter att ha fångats och landats av en huggkrok.

Numer använder vi uteslutande Bogagrip, nack- eller hjällocksgreppet när vi landar gädda, och ofta tar man stöd under buken med den andra handen. Att landa fisk på dessa sätt känns mindre våldsamt än med en vass huggkrok, speciellt när man har gäster i båten. Jag kan dock inte påstå att en Boga ger mindre skador än en huggkrok. Är gäddan det minsta bångstyrig blir skadorna i käk-skinnet i stort sett de samma, även om du sätter gummi på Bogans käftar.

Att fånga fisken med håv kan tyckas snällare! Men, det är svårt att hantera fisken i håven utan att lägga den mot durken med skador på fjällen som resultat, eller att inte i något läga lyfta den vertikalt. Dessutom blir det en massa trassel med krokarna i håvgarnet, något som ofta gör att losskrokningen tar betydligt längre tid.

Alla metoder har sina nackdelar. Hantera fisken så varsamt det går och minns att det är en levande varelse du håller i!
              Anders Krus - www.skargardsfiske.se

Kommentera

jag skulle vilja veta vad dom räknar som stort resp. litet. Så man har lite riktningar att gå efter

Kommentera

Riktigt gammal tråd men tänkte starta en likadan så kan lika gärna göra den här aktiv, jag funderade på att köpa lipgrip till de gäddorna som har draget taskigt i käften för handen tills jag såg artikeln i fiskejournalen.

Det har gått 6 år sedan den här trådstarten det kanske kommit upp några nya faktan ?

Kommentera

Själv använder jag alltid gälgreppet, jag förstår inte vad man ska men lipgrip till - det är bara en utgift.
                    Jag har lessnat totalt på allt vad håvar heter när det gäller gädda och gös. Dom brukar ha en förmåga att ruska på sig och då har du 9 hullingar som snor in sig i håven. Antingen får man klippa krokarna eller också är Gäddan halvdöd innan man fått lös dom.
                    Om gäddan mot förmodan skulle slita sig är det inte hela världen, eftersom jag ändå släpper tillbaks dom.

Kommentera

Ursprungligen postat av Dragster Visa inlägg
                      Själv använder jag alltid gälgreppet, jag förstår inte vad man ska men lipgrip till - det är bara en utgift.
                      Jag har lessnat totalt på allt vad håvar heter när det gäller gädda och gös. Dom brukar ha en förmåga att ruska på sig och då har du 9 hullingar som snor in sig i håven. Antingen får man klippa krokarna eller också är Gäddan halvdöd innan man fått lös dom.
                      Om gäddan mot förmodan skulle slita sig är det inte hela världen, eftersom jag ändå släpper tillbaks dom.

Kan bara instämma!

Tycker dessutom att det är en underbar känsla att handlanda en stor och arg fisk!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 137 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art