P&T Gäddsjön... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

P&T Gäddsjön...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av BaraOscar Visa inlägg
    Precis, det krävs många generationer av naturlig selektion för att en gäddpopulation skall kunna hålla grov gädda med rätt anlag för en ny miljö. Finns ju tom de som tror att individen utvecklar egna egenskaper för lång överlevnad, högst otrolig teori hos så lågt stående arter!

/Oscar
    Jæmnfør en regnbåge som levt hela livet i en kasse, och en vil som levt hela livet i en klar strøm.
    Kasta en næve grus i vattnet bredvid dom.
    Kassbågen tror det ær mat, simmar mot gruset. Strømbågen flyr..

Karpar i en parkdam, som vant sig vid att mænniskor kastar brød till dom. Kommer nær dom ser en mænniska.
    Karpar ute vid ett vatten i naturen, ær lættskræmda.

Alla levande organismer anpassar sig efter de førutsættningar som finns kring dom.
    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Pikeper det är väl ändå otrolig skillnad, fisken simmar ju in för lek och sedan ut igen. Visst finns det stationära men inte i mängder. Vet många som blankat i Eriksberg under åren. Tycker inte det är så stor likhet, om du tex åker till Åland, betlar för fiske på privat vatten är det också samma sak??

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inlägg
        Pikeper det är väl ändå otrolig skillnad, fisken simmar ju in för lek och sedan ut igen. Visst finns det stationära men inte i mängder. Vet många som blankat i Eriksberg under åren. Tycker inte det är så stor likhet, om du tex åker till Åland, betlar för fiske på privat vatten är det också samma sak??
        Om du åker till Åland och fiskar på privata vatten mot betalning så är det ungefär samma sak ja. Säger inte att Gäddsjön och Eriksberg är samma sak heller men det går lite under samma kategori...Dvs betalfiske efter gädda. Det jag menade var att det vore kul om CWC visade att dom även kunde fånga fina gäddor i fritt vatten. Men då kanske det tar längre tid och produktionen blir dyrare... Men vad vet jag jag fiskar ju inte så mycket enligt dig.

Kommentera

In this trailer or shortfilm will show you some of Swedens best anglers and their story. You will see members from CWC Fishingteam fishing strikewire extreme...

Här är från andra vatten, gällande Eriksberg skulle det nog blivit rätt tråkiga filmer alla andra gånger utom stunden för gäddfeber. Ok Per du fiskar massor om du är den Per jag tror, kollade inte så noggrant. Men tycker ändå det är lite stympat att sätta betalandet i fokus. Så om jag spelar in en film i en insjö med fiskekort är det samma sak?

För övrigt tycker jag hela debatten runt gäddsjön är töntigt,samtidigt i skärgården så håller vissa områden på att slås ut. Föreslår att folk slutar gå på skansen också!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inlägg
            http://www.youtube.com/watch?v=F5uXvKD9qpw

Här är från andra vatten, gällande Eriksberg skulle det nog blivit rätt tråkiga filmer alla andra gånger utom stunden för gäddfeber. Ok Per du fiskar massor om du är den Per jag tror, kollade inte så noggrant. Men tycker ändå det är lite stympat att sätta betalandet i fokus. Så om jag spelar in en film i en insjö med fiskekort är det samma sak?

För övrigt tycker jag hela debatten runt gäddsjön är töntigt,samtidigt i skärgården så håller vissa områden på att slås ut. Föreslår att folk slutar gå på skansen också!
            Hade faktiskt inte sett den reklamfilmen.
            Men jag tror att du fattar vad jag menar, sen är väl det inte hela världen att det blivit så att dom fiskat i betalvatten....

Hur som helst, håller med dig om att fokus just nu borde läggas på vad som händer med gäddbeståndet i STHLM skärgård. Det ser inte bra ut alls.

Kommentera

Right Per !
              Du och jag har väl gemensamma vänner om du är den jag tror!
              mvh

J

Kommentera

Polacken vem som helst får hyra sjön, det är inte CWC som står bakom den.

Kommentera

Är inte intresserad av att hyra sjön.
                  Vart under intrycket att det hade med CWC att göra, skrev om den biten. Tack för anmärkan
                  Why does every thing come with a hook?

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikeper Visa inlägg
                    Om du åker till Åland och fiskar på privata vatten mot betalning så är det ungefär samma sak ja. Säger inte att Gäddsjön och Eriksberg är samma sak heller men det går lite under samma kategori...Dvs betalfiske efter gädda. Det jag menade var att det vore kul om CWC visade att dom även kunde fånga fina gäddor i fritt vatten. Men då kanske det tar längre tid och produktionen blir dyrare... Men vad vet jag jag fiskar ju inte så mycket enligt dig.
                    Hej Per "Pikeper" Eriksson; Runt Åland har jag fiskat åtskilliga hundra semesterdagar sedan första gången vid världsmästerskapet i Gäddfiske hösten 1961 och då på kända platser som Brändö, Eckerö, Föglö, Kökar, Saltvik, Torsholma och många andra underbara smultronställen. Visst har det fångats tusentals Gäddor i Ålandsarkipilagen över magiska 13 kilos vikt, men att jämföra Åland med vattenområdet i det inhägnade viltreservatet Eriksberg utanför Karlshamn tror jag är svårare än svårt. Att fiska i den berömda Maraviken vid Eriksberg är ytterst få förunnat att få göra. Själv har jag aldrig lyckats bli inviterad eller medbjuden och nu är det nog ännu svårare att få komma dit och fiska efter Gädda med stort "G" en vecka i mars när man kan gå torrskodd på monstergäddryggarna från udde till udde.

Gäddsjön är en kul grej och ger kanske några extra kronor i börsen för Björn Blomqvist och guidekompisen. Vem vet?
                    Old Firehand
                    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                      Hej Per "Pikeper" Eriksson; Runt Åland har jag fiskat åtskilliga hundra semesterdagar sedan första gången vid världsmästerskapet i Gäddfiske hösten 1961 och då på kända platser som Brändö, Eckerö, Föglö, Kökar, Saltvik, Torsholma och många andra underbara smultronställen. Visst har det fångats tusentals Gäddor i Ålandsarkipilagen över magiska 13 kilos vikt, men att jämföra Åland med vattenområdet i det inhägnade viltreservatet Eriksberg utanför Karlshamn tror jag är svårare än svårt. Att fiska i den berömda Maraviken vid Eriksberg är ytterst få förunnat att få göra. Själv har jag aldrig lyckats bli inviterad eller medbjuden och nu är det nog ännu svårare att få komma dit och fiska efter Gädda med stort "G" en vecka i mars när man kan gå torrskodd på monstergäddryggarna från udde till udde.

Gäddsjön är en kul grej och ger kanske några extra kronor i börsen för Björn Blomqvist och guidekompisen. Vem vet?
                      Old Firehand
                      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                      Ingen har "vågat" bjuda dit dig pga att de är rädda för att bli utskåpade fångstmässigt

mvh/ Henke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 019 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art