flugfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flugfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• flugfiske

Hej!
    jag tycker att flugfiske verkar väldigt kul men jag har massa frågor och funderingar om detta:
    vad ska man ha för nybörjarspö?
    hur binder man en enkel fluga som inte är av djurmaterial?
    var ska man fiska?(bästa ställena)
    hur ska man fiska?
    vad kan man få på fluga?
    övrigt?

tacksam för svar

skitfiske på er alla!
    Senast ändrad av Fenan i vassen; 2012-02-19, 22:42.
    fishing is the only right!

Ett klass 5/6 täcker det mesta

djurmaterial ingår i de flesta flugor. Så har du betänkligheter så blir det problem

Du kan börja med abborre eller mört om du vill. Annars finns vatten med inplanterad regnbåge lite överrallt. Vet inte var du bor. Bor du lite norröver kanske du har fina harr, öring eller rödingvatten runt stugknuten.

Beror helt på situationen.

Allt.

Har du någon du känner som fiskar fluga fråga om du kan få hänga med denne och se och prova lite. Det ger mer än titta på datorn. Allra helst om ni har någon öppen bra yta där du kan prova att kasta innan du köper egna grejer. Tyvärr brukar det ta ett antal gånger att prova på innan man är nära att få något så tålamod är ett måste och viljan att lära sig. Men fighten är en annan än med ett kastspö. Men det är utmaningen att kunna överlista något som driver de flesta flugfiskare att fortsätta även om någon drar fisk efter fisk på något annat.

Skitfiske
    Senast ändrad av Fiskarn0383; 2009-11-06, 23:32.

Kommentera

Hej! Som Fiskarn 0383 sade, ett klass 5 eller 6 kit är väl en vettig klass(er) att börja med.

Och visst finns det en hel del konstmaterial i flug bindar världen. Dessa material är oftast ersättningar för hotade arter. Eller helt enkelt för att konstmaterialet i vissa fall är bättre än de naturliga. Men du kommer att få väldigt svårt att helt undvika att använda flugor / material, som inte innehåller naturliga bestånds delar.

Du kan fiska praktiskt taget vilken fisk som helst på fluga. Från Löja till Lax. Det är bara en fråga om spö, rulle och flugline klass / tafs tjocklek.

Det här är ett vettigt klass 5 eller 6 kit för en billig peng:

http://www.fiskaonline.se/Pool12_Powerfly_.asp.

Litet tafs material i form av 25 eller 50 meters spolar med nylon lina i tjocklekarna 0.40, 0.35, 0.30 0.25, 0.20 och 0.18 för att bygga dina egna tafsar eller reparera tafs spetsen t.ex. med hjälp av kirurg knuten. Och en billig nagel tång (kan köpas på Apoteket) att knipsa sagda nylon med.

En flugväst, är ett vettigt klädesplagg att ha grejorna i:

Detta är en billig och tämligen vettig väst.

En peang kanske? För att lossa flugan ur fiskens mun kan vara andvändbar också. Och ett par "Pin on reels" att sätta i flugvästen, så du inte tappar bort små prylarna, är inte dumt heller.

En håv, ett par flugaskar och ett gäng flugor förståss.

Så har du en bas att bygga vidare på iaf.

Sedan kan du ju lägga ut frågor här om fiske teknik m.m. efter hand när du kommit underfund med vad för slags fisk du tänker ge dig på? Och i vilken typ av vatten du huvudsakligen tänker förlägga ditt fiske?

Finns massor med flugfiskare som gärna hjälper dig tillrätta här.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2009-11-06, 23:14.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

oj, länge sen jag var här ser jag!

Tack för de fina svaren! Jag har införskaffat det mesta jag behöver nu tror jag. Jag har en flugfiskeväst, vadare, flugfiskeset klass 6-7, ett antal extra tafsar, 24 olika sorters flugor (dock inga kända mönster förutom Red Tag), Peang/fisketång, bryne och tålamod

Jag tror att jag mestadels kommer fiska abborre då de är livliga och bjuder på en bra liten fight även om de är små. Mitt fiske kommer bedrivas i mest skogstjärn där man är ostörd och bara har fisken för sig själv... Men klart att det kommer att bli div. åar och sjöar också
        fishing is the only right!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
        64 svar
        15 132 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg .art