Minn-kota. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minn-kota.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Minn-kota.

Polaren köpte en elmotor av en kompis. Eftersom jag är novis på just sådana.
    Det är en Minn-Kota 35. Han är osäker på hur många amper han vågar satsa på.
    Han tror om han kör med en 75 ampers batteri att den bränner upp dom smala anslutnings kablarna.
    Har själv hört att en del fläskar på som sjutton. Med ibland dubbla batterier.
    Eftersom jag själv aldrig ägt en elmotor själv blir jag osäker.
    Har ju läst massor om elmotorer själv här på fiskesnack. Blir konfundersam när man tänker på bilen tjocka kablar till batteriet.
    Och med hans tunna till motorn, undrar man ju. Nån här kanske kan stilla hans oro hur han ska göra.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Är ingen expert men är helt övertygad om att ett 75 ampers blir perfekt. Gör själv med ett 80 på men Kota 50. Men kolla med affären vad de rekomenderar, men tror att den klarar de flesta fritidsbatteri.
    Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
      Polaren köpte en elmotor av en kompis. Eftersom jag är novis på just sådana.
      Det är en Minn-Kota 35. Han är osäker på hur många amper han vågar satsa på.
      Han tror om han kör med en 75 ampers batteri att den bränner upp dom smala anslutnings kablarna.
      Har själv hört att en del fläskar på som sjutton. Med ibland dubbla batterier.
      Eftersom jag själv aldrig ägt en elmotor själv blir jag osäker.
      Har ju läst massor om elmotorer själv här på fiskesnack. Blir konfundersam när man tänker på bilen tjocka kablar till batteriet.
      Och med hans tunna till motorn, undrar man ju. Nån här kanske kan stilla hans oro hur han ska göra.
      Hej "Snurra-Gurra"; Du kan parallellkoppla hur många 12 volts 75 amperes marinbatterier du vill att köra en Minn Kota 35 12 volts elektrisk fiskemotor med så länge du håller dig till 12 volt och inte seriekopplar batterierna. Eftersom du är expert på vanliga 2-takts och 4-takts bensinutombordsmotorer kan du jämföra 12-volts marinbatterierna med bensintankar. Två parallellkopplade 12 volts marinbatterier blir tillsammans 150 ampere och tre 75 amperers blir 225 ampere. Två 23 liters bensintankar blir 46 liter att köra på med en vanlig utombordare. Svårare är det inte...

Att man behöver grova kablar mellan batteri och startmotor till en bil- eller båtmotor har att göra med att det behövs många ampere under några sekunder för att få en bil- eller båtmotor att starta. Om kabelarean är för klen blir kablarna varma och batteriet får svårt att släppa ifrån sig många ampere under startmomentet.

Om vi återvänder till din kompis Minn Kota 35 kan jag berätta att strömförbrukningen vid de fyra olika hastighetslägena och 12 volts spänning är 7, 11, 18 och 24 ampere och det gäller kontinuerlig strömförbrukning.
      Welcome to the Silent World...a World of Electric Fishing Motors!
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
      Senast ändrad av Old Firehand; 2009-11-06, 18:43.

Kommentera

Varför skulle det behövas grövre tråd till ett större batteri? Det är ju ändå lasten som drar vad den behöver. En anledningen skulle väl möjligen vara för att trådarna ska hålla för en kortis, men den vi nog glömma när det gäller ett batteri till en båtmotor.

Kommentera

Tack Oldis. Förstod nog att du skulle nappa på det jag skrev. Bra då ska jag framföra det till honom.
          Old F, jäklar vad jag längtar till ispimpel på fetborre.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av HJ-C Visa inlägg
            Varför skulle det behövas grövre tråd till ett större batteri? Det är ju ändå lasten som drar vad den behöver. En anledningen skulle väl möjligen vara för att trådarna ska hålla för en kortis, men den vi nog glömma när det gäller ett batteri till en båtmotor.
            Hej Johan S.; För att ett batteri är större än ett annat batteri krävs ingen grövre kabel. Det är mängden av ström (ampere) som kontinuerligt ska passera genom en ledning som är avgörande för dimensionering av kabelarean.

Jämför gärna ström i en elektrisk ledning med vatten som passerar genom ett rör. För att transportera stora mängder vatten genom ett rör fordras att diametern på röret är stor. Ju grövre rör desto större mängd vatten mätt i liter/minut kan passera genom röret.

För att samtidigt transportera många ampere genom en ledning fordras att diametern (arean) på ledningen är stor.
            Old Firehand
            Senast ändrad av Old Firehand; 2009-11-07, 14:37.

Kommentera

jag körde med ett 92Ah Gelbatteri til min minn kota 30lbs o det höll i dagar.. antar att ni menar just Ampere timmar?
              [FONT="Book Antiqua"]Det är tur man har en hobby [/FONT]

[FONT="Lucida Sans Unicode"]Esox Lucius[/FONT]

Kommentera

Hej elanen!

Kablar ska man inte snåla på, jag kör precis som du säger med sådana kablar som man finner vid batteriet i bilen, då har jag iofs dragit cirka 4 meter i båten dvs 8 meter totalt.. Kör man för tunn kabel blir denna varm, ibland mycket varm, vilket kan vara mycket farligt om man drar den imellan skroven som jag gjort! Jag har dock en Minn kota 55 om ja inte minns fel...

Använd riktiga kablar och riktiga kontakter, inga snabbklämmor!
                Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av _MVF_ Visa inlägg
                  jag körde med ett 92Ah Gelbatteri til min minn kota 30lbs o det höll i dagar.. antar att ni menar just Ampere timmar?

Hej Martin "MVF" Haggårds; Amperetimmar, Ah är måttenheten för elektrisk laddning. Enheten Ah används ofta för att ange kapacitansen hos laddningsbara batterier.

När du nämner att det står 92 Ah på ditt Gelbatteri betyder det att ditt batteri kan leverera en ström på 92 ampere under en timme. Din Minn Kota Endura 30 har 5 hastighetslägen framåt och förbrukar 30, 20, 14, 10 och 8 ampere vid 12 volts spänning. Om ditt 12 volts 92 Ah Gelbatteri är ett underhållsbatteri som tål djupurladdningar skulle du kunna köra din Minn Kota Endura 30 drygt 3 timmar (92:30=3,07) på högsta läget läge 5 och 4,6 timmar (92:20=4,6) på läge 4 osv.

Ditt påstående att ditt 92 Ah Gelbatteri höll i dagar att köra din Minn Kota Endura 30 låter som en önskedröm utan verklighetsanknytning....

Mina egna erfarenheter av Gelbatterier är att de inte tål speciellt många djupurladdningar innan de är färdiga att kasseras. Själv hade jag på test för många år sedan fyra, parallellkopplade 12 volts franska 45 Ah Mette Gelbatterier och de höll nästan två säsonger innan de var dags att kassera för att återgå till 75 Ah Tudor Marin igen.
                  Welcome to the Silent World....a World of Electric Fishing Motors!
                  Old Firehand

Kommentera

Själv kör jag detta batteriet: http://partsmart.e-butik.se/?artnr=FP12V130Ah

Har en Minn Kota 30, och allt har fungerat klockrent....
                    Enda nackdelen är vikten på batteriet, men det funkar. Jag har fixat iordning en "pirra" där jag har batteriet fastspänt, elmotorn på ena sidan och en 6 HK. Mercury fyrtakt trollingmotor på andra sidan. Har även monterat spöhållare på pirran (ska försöka lägga upp en bild på spektaklet) så när jag ska gå 200m. från bilen till trollingekan så får jag med mig allt på 1 gång!! Jäkligt smidigt!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 112 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art