Hur farligt är det att käka ett kulbly? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur farligt är det att käka ett kulbly?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur farligt är det att käka ett kulbly?

Lillgrabben på 10 månader knatar omkring i lägenheten och igår hittade hans mor ett kulbly som han lekte med. Bly är ju ett gift egentligen så hon blev lite knäckt.

Jag har inte haft framme mina blyn på ett tag men sannolikt härrör det från mina fiskegrejer, det är ju inget man drar med sig hem under skosulorna direkt.

Har dammsugit och så men blir ändå lite orolig och undrar hur farligt är det att trycka i sig ett kulbly på några gram? Det känns ju inte som om man får akuta problem direkt och prylarna säljs ju utan varningsinformation (vilket ju även krokar gör naturligtvis).

Jag planerar inte att strössla lägenheten med bly men svaret kan ju påverka eventuella saneringsåtgärder.
    Är det blåål eller vralåk?

lead won't give acute symptoms, but if taken in over a long period of time it will eventually cause brain damage. Eating a lead pellet might give your child some degree of poisoning, but will most likely pass through the body with very little of it being taken up in the body.

If one is exposed to lead often and over a length of time, it will start to cause more serious problems.
    ><)))(°>

www.aurebu.com
    www.countryfisher.org

<°()))><

Kommentera

"Spädbarn och yngre barn har den högsta risken för att exponeras för bly. Absorbansförhållande för bly hos barn är phenomenally högre än vuxna.
      Barn absorberar 40-50 procent av bly som hamnar i munnen.
      Hos vuxna, detta absorbansen är mindre än 10 procent.
      Bly förgiftning kan diagnostiseras med hjälp av blodprover. Halterna av bly i blodet mäts i mikrogram per DECILITER (mg / dl).
      Blood leda nivåer över 10mg/dL betraktas som "blyförgiftning".
      Beroende på hur mycket bly är närvarande, kan man kategorisera blyförgiftning som svår eller mild.
      Svår blyförgiftning kan vara dödlig. Vid mild blyförgiftning, barn har symtom som anemi, buksmärtor, svår kolik, uppmärksamma problemen, hyperaktivitet och mental retardation."

Ingen kemist här inte, men någon annan kanske kan svara på om 1 blyhagel motsvarar 10mg/dl eller vad man ska säga?

Hoppas allt är lugnt, det tror jag iallafall

Kommentera

Som jag förstått från jägarskolan som jag håller på med så ska det inte vara någon fara då blyet passerar den "naturliga vägen" ((däremot på en fågel som har muskelmage är det rent dödligt) lite offtopic). Men du kan ju alltid ringa sjukvårdsupplysningen dom lär ju veta iallafall....

Kommentera

Nu finns det inget som säger att han fått i sig bly men detta verkar faktiskt rätt allvarligt. Även om det inte hänt i Sverige enligt kemikalieinspektionen så har barn dött utomlands av detta.

http://www.alltombarn.se/aktuellt/sa-skyddar-du-dina-barn-fran-blyforgiftning-1.6362

Blev lite skraj också, inga direkta symptom på kort sikt säger dom om det inte blir akut. Undrar fortfarande var den kan ha kommit ifrån, har som sagt inte haft framme dom grejerna på ett tag och dammsugit mer än vanligt senaste tiden.
          Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

ta du det lungt! det kommer ut den naturliga vägen han kommer att prova att stoppa in många olika saker i munen det närmaste året! det mesta som är runt och inte fastnar i halsen kommer ut! erf av 3 barn varav en prövade det mesta! det kan ju va gott

Kommentera

Jag har svalt flera SSG och andra mindre bly och förutom att jag är dum i huvudet har det inte hänt ett skit. Tror ärligt inte du behöver oroa dig.

Kommentera

Ursprungligen postat av sascha Visa inlägg
                "Spädbarn och yngre barn har den högsta risken för att exponeras för bly. Absorbansförhållande för bly hos barn är phenomenally högre än vuxna.
                Barn absorberar 40-50 procent av bly som hamnar i munnen.
                Hos vuxna, detta absorbansen är mindre än 10 procent.
                Bly förgiftning kan diagnostiseras med hjälp av blodprover. Halterna av bly i blodet mäts i mikrogram per DECILITER (mg / dl).
                Blood leda nivåer över 10mg/dL betraktas som "blyförgiftning".
                Beroende på hur mycket bly är närvarande, kan man kategorisera blyförgiftning som svår eller mild.
                Svår blyförgiftning kan vara dödlig. Vid mild blyförgiftning, barn har symtom som anemi, buksmärtor, svår kolik, uppmärksamma problemen, hyperaktivitet och mental retardation."

Ingen kemist här inte, men någon annan kanske kan svara på om 1 blyhagel motsvarar 10mg/dl eller vad man ska säga?

Hoppas allt är lugnt, det tror jag iallafall

Det er litt forskjell på bly pulver och en bly kula. En bly kula på 2-3g lösar sig inte upp på samma sett som pulver, eller bly oxyd. En fågel mosar ihopa bly och sten i kråsen til dess det blir pulver.
                mest troligen om barnet puttar bly i munnen, så er det inte mycke som tas upp i kroppen. Problemet med bly er at det stannar kvar i kroppen. ju mera bly kroppen samlar opp, jo störe sjangs for blyforgiftning.
                Senast ändrad av aurebu; 2009-11-04, 09:31.
                ><)))(°>

www.aurebu.com
                www.countryfisher.org

<°()))><

Kommentera

Jag ha ett paket med blykulor, på det står det att man ska tvätta händerna efter att man har varit i kontakt med blyet, så att man inte råkar få i sig det genom att man stoppar fingrarna i munnen. Om man går efter det borde ju bly vara hyfsat giftigt... är ju alltid bra att vara försiktig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 021 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art