Vore kul med lite asikter angaende detta.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gös Jonas tycker till.
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Jenk Visa inlägg
Håller med dig om att det mesta vi sportfiskare tror så benhårt på lika gärna kan vara hjärnspöken. Träffade några killar som på allvar är övertygade om att havsöring absolut inte biter på en 1 cm lång fluga med fel färg på "vingen". Som om den skulle se den skillnaden i vattnet en kulen novemberdag, nar den fiskas hem en bit ner.
Tro, kunskap och fritänkande ger fisk. Inskränkningar i idéflödet gör det inte...[FONT=Tahoma]¯`·.¸¸.·´¯`·.´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
: : : Nicka Hellenberg : : :
Sportfiskarnas Storfiskregistrerare
| Frilansskribent | Trummis | Fotograf | [/FONT]
-
Ursprungligen postat av Jenk Visa inläggHälleflundrafiskare
Kommentera
-
Själv är jag mer tvärsäker på att färgen som gäller i just den sjön som jag fiskar i sällan är den som sitter i min linände.Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......
Slår du mig så är du värdelös! Så det så!
Läs min fiskeblogg:
http://blogg.fjallfoto.se
Kommentera
-
Skapligt intressant ämne detta, vet knappt själv vad jag tror ibland. Vissa gånger tror jag att jag knäckt alla koder bara för att bli överbevisad genom att det blir tvärtom emot vad jag förutspått, så vad skall man då egentligen tro?
Kan dra ett ett exempel under ett trollingpass efter gädda tillsammans med Trashmasta förra våren. 10 spön i vattnet och 7 eller 8 landade fiskar, minns inte exakt. Alla fiskar högg på exakt samma bete, 2-4 fiskar känns som det skulle kunna vara en slump, men 7-8 stycken?? På samma bete när det finns 9 andra att välja på. Vi testade att sätta ut andra beten med liknande gång och liknande färger.. men det var just denna som funkade. Någon vecka senare ratas betet efter en halvdags trolling på samma plats utan hugg , då flera av de andra betena istället alla levererade fisk.
Man kan dra det ännu längre. Vissa dagar på Vänern vid laxtrolling är det bara en enda färg på löjskalle som ger fisk, spelar ingen roll hur många andra skallar man kör på samma släpp, eller djup, det är just denna speciella som funkar. En löjskalle är ett par cm stor och bör inte synas något nämnvärt i vattnet....
Jag säger absolut inte emot Jonas på något sätt, men jag skulle bra gärna vilja veta vad det är som händer de där dagarna när det känns som det inte är slumpen som ger huggen...
En sak är iaf säker olika betesfärger kommer alltid ha en stor marknad, oavsett om det är "placebo" eller inte!
Kommentera
-
men hur många gånger har man inte fått fisk på det man sist trodde skulle funka efter att gått igenom hela arsenalen. man kan ge sej själv dom bästa förutsättningarna som man tror på själv. mer kan man inte göra. sen har väl dom flesta varit med om att ett bete med en viss färg outfishar allt annat. varför det e så blir nog svårt att få reda på.-=One Of The Best Yet=-
tex så trollar vi med rapala i jämtland i en sjö som e helt klar och man ser flera meter under vattnet
vi kör med blåvita rapala orginal, släng på en svartvit och förlora fisketävlingen vi har varje sommar
har testat skiriga natruella och stora och små beten men i alla 10 åren jag har fiskat e alltid en 9cm blåvit rapala det bästa
zalt funkar inte, westins funkar inte bara rapala och storm wildeye jiggar (man kan få fisk på andra men väldigt lite) så färger gör skillnad men inte i de flesta sjöar
Kommentera
-
Guest
Klart färger påverkar! I mina ögon finns det inte minsta tveksamhet där, sen kan man skita i om fisken kan se färger alls eller inte, för oavsett kommer olika färger ge olika nyanser i vattnet och i olika vatten. När fisk är präglat på något speciellt kan man nöta med fel bete och sen när man träffar rätt hugger fisken utan minsta tveksamhet.
Hela det snacket om att man inte vet om det är slump eller inte köper jag inte, jag har fiskat på otroligt mycket fisk som jag haft översikt på. Jag har sett hur de har reagerat och olika färger framkallar absolut olika reaktioner.
Att klaga på Jörgen Larsson för att han gör intressant och trevliga filmer tycker jag är helt meningslöst. Han tvingar inte dig att köpa några speciella beten, och att han visar vilka beten/färger han fiskar skall han ha en klapp på axeln för.
Sen förnekar nog ingen att andra faktorer också styr mer än färgvalet.
Detta är min personliga åsikt, och ingen kan få mig att tro något annat för detta är 100% säkert i mina ögon m.h.a. mina erfarenheter.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 131 visningar
1 gilla
|