Skräbeån 09 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skräbeån 09

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av nash_tackle Visa inlägg
    Skarvar du FC mot nylon mot varandra?
    Nej det gör jag inte. Jag använder en leke så jag lätt kan byta tafs vid brott eller när jag behöver byta kroktyp/tackel.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

ok för har hört att Fc kan bränna i sönder nylonen eller om det var tvärt om! är det inte lite klumpigt att ha ett lekande när du flötesmetar?
      You do fucking like that!

Kommentera

Ursprungligen postat av nash_tackle Visa inlägg
        ...är det inte lite klumpigt att ha ett lekande när du flötesmetar?
        Absolut inte. Jag använder alltid lekande till allt flöt/matchmete - sutare, mört, braxen...

Det rör sig om extremt små men starka lekar (s.k. super rolling). Numera kör jag även en trippelvariant. Det är guld värt eftersom varken tafs eller huvudlina tvinnar sig. Tafsbytet blir ju också enklare och man slipper skarva om hela tiden. Ok, loop-to-loop är ju även det en bra variant om man måste byta tafs men jag har märkt att linan tyvärr alltför ofta korvar ihop sig

Kommentera

Har fiskat i skräbe nu 4 säsonger. är fortfarande inget proffs direkt men man lär sig fort vad som gäller vid vattnet. Både vad det gäller Etik/moral-Tackel och övriga faciliteter.

Zon1 är den zon som har flest lekbottnar för siken på den tillåtna sträckan uttav åsystemet.
          Därför är den dyrast och ses som den finaste att fiska i. Den är absolut inte svår att fiska i trots att den är till storleken ganska litet. Det gäller bara att samsas om utrymmet.
          Zon2 är den sträcka som jag tycker själv är lättast att fiska i. Där kan du finna fiskeplatser med bra utrymme med fina drifter. Det absolut viktigaste i skräbe är att man fiskar ohindrat både för folk och elaka tackelätande träd.

Ska du stanna där ett par dagar rekomenderar jag dig att antingen bivva på Parkeringen i zon1. där har du både toalett, grill, sittplatser och ljus. Att bivva nere vid en fiskeplats i ån är mindre populärt och oftast väldigt smutsigt och lerigt. Ett annat tips är att boka in dig på ett vandrarhem s.k.a B&B.
          Några hundra meter ifrån parkeringen finns en pizzeria med mycket sjysst käk. Det finns även ett par sjyssta matställen och för den delen också matbutiker inne i Bromölla.
          Vill du ha en speciell plats i din fiskezon får man stiga upp lite tidigare på morgonen och ställa ut sina saker eller ännu bättre ställa sig på sin plats och vänta tills man får börja fiska.

I utrustning och tackelväg kör jag själv med följande. Motsvarande funkar fint det med.
          Drennan Super Tenchfloat 12´´, Shimano Gt, 0.18-0,20mm nylonlina som huvudlina. Olika typer av Drennan Avonflöten Både Wire, Bigstick och klassiska Avon. Flötet anpassas efter strömföringen och hur mycket man vill blya ner dom.
          Jag kör oftast en nylon eller flourocarbontafs på 0,14-0,16mm en 30-40cm. Utan några lekanden och annat skräp.
          Och nej jag har aldrig smällt en tafs genom att skarva flourcarbon och nylonlina. Där hänger allt på att göra rätt knut. Inget slarv!
          Krokvalet är vad man själv är komfortabel med. En Kamasan Widegape B983 i storlek 8-10 är en mycket bra krokmodell.
          Själv har jag inte direkt märkt någon skillnad på att använda en lyspärla ovanför kroken. Men om man känner att fisket är trögt och man villa pigga upp humöret och ens självförtroende kan det vara en god ide´ att testa.
          Det gäller att vara på alert och pigg hela tiden för att man ska kunna ha ett bra fiske.
          Siken är inte särskillt stark men det är trots allt strömmande vatten vilket innebär att minsta lilla knykning känns mer.
          Ta det bara lugnt i drillningen utan att förhasta så är det inga roblem. Siken har en liten munn och den är väldigt skör.

Ibland när de släpper på mängder med vatten och det är stark ström går det nästan inte att flötmeta. Då får man gå tillbaks 15 år i tiden och börja byta taktik till bottenmetet istället.
          Jag kör oftast ett helt vanligt paternostertackel, både med kroktafs som är kortare än blytafs och tvärt emot.
          Päronsänket anpassas efter strömföring. Samma krokval.
          I spöväg använder jag själv ett Drennan Quivertip med ganska kraftig topp eftersom det är strömmande vatten. En Shimano Gt med en flätlina på 0,12-0,15mm eller en nylonlina av 0,20-0,23mm.

Hoppas vi ses i Nymölla! Skitfiske!
          Senast ändrad av Cyprinus; 2009-11-14, 12:21.
          Fk Rutilus

Kommentera

Tummen upp Hampus! Tackar så hjärtligt för svartet, nu är jag med i matchen

Hoppas du drar några fina sikar i år, vi syns vid ån! //Christoffer

Kommentera

Tackar Hampus för utförlig info, jag med

Ungefär samma tänk vad gäller utrustning har vi. Det känns bra att veta att jag kan använda så klena grejer som jag valt - hade nämligen noll koll på hur stark en sik är

En sak - ett lekande är inget skräp - de jag använder är så små så t.o.m ett litet blyhagel innebär mer skräp på linan än lekandet...

Kommentera

Gör som du vill, själv kör jag enbart lekande vid själva bottenmetet vilket oftast blir 1-2 gånger per siksäsong. Tycker det är bättre att göra en sjysst 4-turn waterknot mellan de olika dimensionerna utav nylon eller -flourcarbon
                Fk Rutilus

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyprinus Visa inlägg
                  Gör som du vill, själv kör jag enbart lekande vid själva bottenmetet vilket oftast blir 1-2 gånger per siksäsong. Tycker det är bättre att göra en sjysst 4-turn waterknot mellan de olika dimensionerna utav nylon eller -flourcarbon
                  Så olika man kan vara då

Själv använder jag aldrig lekande vid bottenmete... tyngden eller feedern har ju ett och då tvinnas inte huvudlinan. Jag har ett speciellt tackel (i princip som paternoster rent funktionsmässigt) som jag stulit från tävlingsmetarna.

Var har du lekandet? Huvudlina, lekande och sen pater noster? Eller är lekandet till för att fästa kroktafsen vid tyngdtafsen?
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2010-04-16, 08:52.

Kommentera

Jag kör alla dess olika tackel. allt beror på olika faktorer. men primärt använder jag alltid ett lekande för att fästa kroktafsen vid bottentacklet.
                    Spelar absolut ingen roll hur tacklet ser ut om man bara får fisk och kan fiska rätt.
                    Fk Rutilus

Kommentera

Då återstår det ju bara att önska alla sikmetare SKITFISKE!

Eller TIGHT LINES!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      14 958 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art