Twinpower eller Stradic ?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Twinpower eller Stradic ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

gör som jag köp båda:P stradicen är ju mycket mer högutväxlad och otroligt skön att veva med. Twinpowern är ju inte så högt utväxlad och så är det enkelvev på den. köper du twinpowern så har du ju en rulle i 25år om du sköter om den.
    Till vanligt spinnfiske i sötvatten så tycker jag att man absolut inte ska ha större rulle än 2500 helst 1000. Båda mina rullar är frambromsade i 1000 storlek och de har funkat hur bra som helst i flera år. Twinpowern köpte jag år 2006 och stradicen år 2008 och ingen av dem har krånglat. men ju mer man betalar ju bättre rulle får man så det är ingen ide att snåla utan punga ut stålarna och shoppa det är ju ändå bara pengar;P
    Senast ändrad av twinpower_feskarn; 2009-10-17, 20:12.
    [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inlägg
      Det enda jag påpekade var att det skulle vara mycket intressantare om man jämförde det som är nytt på marknaden istället för det som redan funnits ett tag.
      Det ligger liksom i meningen med tester att kunder som är intresserade av något ska få köpråd vad som finns och framför allt vad som är nytt på marknaden.

Sen låter du väldigt nyfiken av din ton att döma av vad jag tycker.
      Jag hänvisade till ett test gjort av en fisketidning nr3 -09. Har du ett färskare test av rullarna som trådskaparen frågade om så är jag intresserad av att se detta, även trådskaparen skulle jag tro.

Du har funderingar kring min ton, jag vill bara få reda på om jag missat något nytt i Shimanovärlden och om du överhuvudtaget har någon erfarenhet om rullarna trådskaparen ställde frågor om?? Du vet vad som är nytt, men vet du något om rullarna?? Praktiskt användande av rullarna, låt oss höra vad du tycker är den stora skillnaden...

Jag har inget emot diskussioner, men ogillar folk som hoppar i poolen med bomben och sen springer in i bastun.....

Obs. Jag är lycklig ägare av både Stradic och Twinpowerrullar....

Kommentera

Det är större skillnad mellan stradic och twinpower än några kullager. TWP har i det närmaste samma tekniska prestanda som stella medan stradic saknar en del funktioner som Bla 2-speed oscillating system och titanförstärkt spole.
        Och även om inte skillnaden är så där dramatisk när man kollar in specifikationerna för respektive rulle så är det kan man nog att efter en säsong och framförallt år vid fiskevattnet märka en tydlig skillnad mellan de här två rullarna och hur de presterar.
        Men stradic är en bra rulle och klart en av de mest prisvärda rullarna från shimano, jag har haft den gamla FH och den var riktigt trevlig att fiska med och höll ihop riktigt fint i många år.
        En annan skillnad är också att stradic bara erbjuds i vissa storlekar medan TWP finns i ett större modellprogram. Stradic är skapad för den utländska marknaden, den finns inte i japan. Där heter motsvarigheten biomaster och har något mer avancerad teknik och annorlunda design än stradic.
        Sen är nya stradic FI lågpristillverkad medans TWP fortfarande är en japan-made. Det skvallrar också en del trots om de säkert kan meka ihop hyggliga rullar även i Malaysia.
        På tal om stradic så har det kommit en helt ny modell nu 09 av den som tillverkas i ett helt nytt material från shimano. Det heter CI4 och är en starkt och lätt kolfiberkomposit som tidigare använts för komponeter hos proffscyklar.
        För den som är intresserad finns en länk till Icast mässan där den presenterades:
        http://www.fishbuzz.tv/?channel=icas...se/stradic_ci4
        Jävlar va snygg nya Baitrunner var
        Är den nya stradicen möjligen någon ny variant av Fireblood?

Kommentera

Tar man de rullar som funnits i handeln i år så är det en del skillnad mellan de två frambromsade modellerna och de två bakbromsade. Twinpower frambroms är helt klart en klass över Stradic frambroms. Otroligt "driv" i TP och den har även den nya spolkanten som fasats ner till 45 grader vinkel för bättre linsläpp. Stradicen har högre utväxling och dubbelvev vilket gör att den känns något segare i drivet då den också tar in mer lina. Topprullar bägge två dock. Bakbromsade modellerna så är det samma sak med höga utväxlingen och skillnaden i "drivet". Finns lägen där högre utväxling är skönt och jiggar en del själv med Stradicen för att snabbt ta in slacket och behålla linsträckningen. Nya Twinpowern bakbroms nästa år har ett sinnrikt bromssystem där du ställer in bromstyrkan med "frambromsen" och sedan använder fightingbromsen bak under fisket. Kommer även en modell strax under twinpower frambroms som jag glömt namnet på men hamnar på 2995:- och var grymt läcker. Frambromsade Twinpowern är en fröjd att fiska med och att rekommendera om man kör hårt och gillar bra grejer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Basshunter Visa inlägg
            Jag hänvisade till ett test gjort av en fisketidning nr3 -09. Har du ett färskare test av rullarna som trådskaparen frågade om så är jag intresserad av att se detta, även trådskaparen skulle jag tro.

Du har funderingar kring min ton, jag vill bara få reda på om jag missat något nytt i Shimanovärlden och om du överhuvudtaget har någon erfarenhet om rullarna trådskaparen ställde frågor om?? Du vet vad som är nytt, men vet du något om rullarna?? Praktiskt användande av rullarna, låt oss höra vad du tycker är den stora skillnaden...

Jag har inget emot diskussioner, men ogillar folk som hoppar i poolen med bomben och sen springer in i bastun.....

Obs. Jag är lycklig ägare av både Stradic och Twinpowerrullar....
            Trodde att folk med bomber flyger omkring på Tel Avivs gator och inte på hygieninrättningar. Men jag förstår piken fast den va rå!!!

Jag har den nya stradic FI i 3000 storlek. Jag dock fiskat rätt sparsamt med sen jag fick den i våras men en någorlunda uppfattning har jag ändå.. Har haft den gamla modellen av stradic, en HT 2500 så en viss erfarenhet finns att kunna jämföra dessa två rullar.
            Det är en ganska stor skillnad på dem. Det mest slående är vikten. Stradic Fi har rullsidor och rotor i plast. Den nya FI känns också som en mindre rulle även om det är en 3000 och den är mer kompakt. Den där robusta känslan med den tunga rotorn på HT är borta på FI och den är mer balanserad rakt över.
            En annan skillnad är att Fi har en vattentät broms. Jag har inte fått in något vatten vad jag kunnat upptäcka hittills men jag har iof inte plockat isär den för service än , så jag kan inte säga hur det ser ut innanför rotorn.
            Men efter fiske i saltvatten (då menar jag riktigt saltvatten, inte sånt där glåmigt vatten som finns på Sveriges baksida) så lär det synas om saltet har fått fäste där.
            HT rullen hade mycket saltpåverkan innanför rotorn och också i dreven när den gick i graven.
            Jag har aldrig haft problem med trassel vid kast och invevening än med FI rullen. Den lägger upp linan på ett föredömligt sätt. Den har fått ärva det sk. propulsion systemet från Stellamodellen och utan att gå in på teknikaliteter så ska det göra det att linan får en smalare linspole vid kast och att linan alltid hamnar rätt på rollern och skapar mindre spänningar och slack i linan vid invevning.
            På den gamla HT så strulade det ibland och speciellt när jag använde tunn flätlina. Med monolina fungerade HT bättre.
            FI rullen har också SR vev. Du skruvar veven på en fast gängad axel och inte en genomgående som på HT. Det gör att den känns solid och får en mjuk gång utan glapp och vibrationer.

När det gäller twinpower så har jag inte testat den nya modellen och därför skulle det naturligtvis vara mycket intressant att få reda på hur den är genom en test som någon av fisketidningarna kunde utföra. Jag har däremot provfiskat en 2500 storlek under några pass så jag kunnat få mig en liten uppfattning om rullmodellen.
            Och att jämföra TP med en stradic är liksom inte riktigt rättvist. Man känner direkt att TP är en mer raffinerad rulle och allt känns mer förfinat och tajt.
            Jag är också en lycklig ägare av Daiwa certate rullar och det är mer rättvist att jämföra twinpowern med den. De spelar mer i samma liga även om jag tycker att certaten är Zlatan i den serien. Och även om jag bara torrfiskat med shimano stella så är det nog mer shimanos flaggskepp man ska jämföra Daiwas certate med.
            Men jag är inte riktigt objektiv när det gäller en sån jämförelse, så jag ska nog inte gå dit.

Nu var det här inte världens bästa analytiska sammanställning jag har slängt ihop men jag har gjort så gott jag kunnat,
            Om det är något mer du vill veta om nya stradic FI, var du kan få tag på en till ett bra pris osv. så för du gärna höra av dig.
            Jag ska göra mitt bästa för att hjälpa till!!
            Peace brother!!!
            Senast ändrad av letsgofishingtoday; 2009-10-18, 01:18.
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av lethul Visa inlägg
              Jävlar va snygg nya Baitrunner var
              Är den nya stradicen möjligen någon ny variant av Fireblood?
              Det är inte någon baitrunner rulle. Den nya stradic Ci4 är främst skapad för bassfisket och de nya fiskeformerna med lätta prylar.
              Men den funkar nog lika bra här till mete, lätt jigging, vertikal och dropshot såväl som spinnfiske.
              Lite synd bara att vi inte kan få in de nya prylarna fortare till oss här i Sverige. Men å andra sidan så är ju världen liten idag och stradic ci4 går att få tag på i USA för strax under 1500 kr.
              Ska bli lite roligt att se hur många år det går innan rullen kommer hit till Sverige och vilket hutlöst prispåslag som grabbarna i Malung kommer att lägga på.
              Man får hoppas på en positivt överraskning denna gången även om det inte är så troligt.
              Här är flera nya modeller som är tillverkade idet nya Ci 4 materialet från shimano:
              Senast ändrad av letsgofishingtoday; 2009-10-18, 00:49.
              sigpic

Kommentera

Det är inte någon baitrunner rulle. Den nya stradic Ci4 är främst skapad för bassfisket och de nya fiskeformerna med lätta prylar.
                Men den funkar nog lika bra här till mete, lätt jigging, vertikal och dropshot såväl som spinnfiske.
                Lite synd bara att vi inte kan få in de nya prylarna fortare till oss här i Sverige. Men å andra sidan så är ju världen liten idag och stradic ci4 går att få tag på i USA för strax under 1500 kr.
                Ska bli lite roligt att se hur många år det går innan rullen kommer hit till Sverige och vilket hutlöst prispåslag som grabbarna i Malung kommer att lägga på.
                Man får hoppas på en positivt överraskning denna gången även om det inte är så troligt.
                Här är flera nya modeller som är tillverkade idet nya Ci 4 materialet från shimano:
                http://www.youtube.com/watch?v=tCrle...eature=related
                Jag syftade på den andra filmen på samma sida, där dom går igenom deras nya frambromsade baitrunner.

Denna -> http://www.youtube.com/watch?v=PJ5HF8E6XIo
                Senast ändrad av lethul; 2009-10-18, 09:03.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 022 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art