Twinpower eller Stradic ?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Twinpower eller Stradic ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Twinpower eller Stradic ??

Vilken rulle är bäst Shimano Twinpower eller Shimano Stradic ?

Jag lägger min röst på Stradic. Carlos S. håller säkerligen med!

Kommentera

Twinpowern och stradic är väl nästan samma rulle, Twinpowern har väl lite fler kullager och lite annat lull-lull kanske. Men den kostar ju en slant mer också så något skall man väl få för lite extra deg.

Har en jobbarkompis som har flera twinpowers i olika storlek upp till 8000 och han är grymt nöjd. Förra modellen av Stradic´en hade en rätt sunkig vev för prisklassen och har några jag känner som pajjat den vid tungt fiske.

Alltså, Twinpower om du är beredd att hosta upp degen.
      Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Alltså snackar vi svenska eller amerikanska? Jag tycker Stradic är en av de mest prisvärda rullarna på marknaden. Så länge man inte ska ha en rulle som är större än 4000 är det utan tvekan den bästa rullen. Är i princip samma som Twin Power. Något kullager och så, annars är vikt, bromsstyrka m.m. samma har jag för mig.
        Jag har själv en Stradic som UL och är grymt nöjd. Toppen rulle! Den är inte top of the line, men för de pengarna hittar du inte bättre. Då är jag ändå Daiwa-fantasr!
        Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Kommentera

Alltså snackar vi svenska eller amerikanska? Jag tycker Stradic är en av de mest prisvärda rullarna på marknaden. Så länge man inte ska ha en rulle som är större än 4000 är det utan tvekan den bästa rullen. Är i princip samma som Twin Power. Något kullager och så, annars är vikt, bromsstyrka m.m. samma har jag för mig.
          Jag har själv en Stradic som UL och är grymt nöjd. Toppen rulle! Den är inte top of the line, men för de pengarna hittar du inte bättre. Då är jag ändå Daiwa-fantasr!
          Det är större skillnad mellan stradic och twinpower än några kullager. TWP har i det närmaste samma tekniska prestanda som stella medan stradic saknar en del funktioner som Bla 2-speed oscillating system och titanförstärkt spole.
          Och även om inte skillnaden är så där dramatisk när man kollar in specifikationerna för respektive rulle så är det kan man nog att efter en säsong och framförallt år vid fiskevattnet märka en tydlig skillnad mellan de här två rullarna och hur de presterar.
          Men stradic är en bra rulle och klart en av de mest prisvärda rullarna från shimano, jag har haft den gamla FH och den var riktigt trevlig att fiska med och höll ihop riktigt fint i många år.
          En annan skillnad är också att stradic bara erbjuds i vissa storlekar medan TWP finns i ett större modellprogram. Stradic är skapad för den utländska marknaden, den finns inte i japan. Där heter motsvarigheten biomaster och har något mer avancerad teknik och annorlunda design än stradic.
          Sen är nya stradic FI lågpristillverkad medans TWP fortfarande är en japan-made. Det skvallrar också en del trots om de säkert kan meka ihop hyggliga rullar även i Malaysia.
          På tal om stradic så har det kommit en helt ny modell nu 09 av den som tillverkas i ett helt nytt material från shimano. Det heter CI4 och är en starkt och lätt kolfiberkomposit som tidigare använts för komponeter hos proffscyklar.
          För den som är intresserad finns en länk till Icast mässan där den presenterades:
          Senast ändrad av letsgofishingtoday; 2009-10-16, 07:14.
          sigpic

Kommentera

Stradic er den shimano rullan man får aller mest for pengene. Det finns flera shimano modeller som er dyrere, men der betaler man mere for det lille extra enn det man får tilbaka.
            ><)))(°>

www.aurebu.com
            www.countryfisher.org

<°()))><

Kommentera

Har en Stradic 4000 och en Twinpower 2500, båda frambromsade. Jag trivs bättre med Twinpower rullen även om båda är fantastiska rullar. Skulle jag köpa en till 4000 rulle idag så blev det en Twinpower utan tvekan.

Kommentera

Twinpower tror jag...

då jag har en Stradic 4000 bakbromsad som jag inte är riktigt nöjd med. Känns lite tung o otymplig jämfört med andra 4000 modeller jag använt, framför allt kräver min ett rejält nyp på veven för att bygeln ska slå ner.

Har varit tvungen att serva den tre gånger då den havererat vid lite tyngre fiske vilket är lite väl ofta... Kan ju vara så att jag lyckats få ett måndagsexemplar då många verkar nöjda med sina Stradic-rullar. Det skulle vara lite extra komiskt då jag fick rullen av MÅ-fiske efter att en av mina andra Shimano rullar havererat 3ggr på ett år...

Jag tycker dessutom att den är lite väl "uppväxlad" (kommer ej på den rätta termen..) vilket lätt gör att du tar hem betena för fort om man tappat koncentrationen lite grann. Det är möjligt att Twinpower har samma ratio men det har jag ej koll på. (obs! 4000 modellen)

Så vill nån byta en Twinpower mot en Stradic så är jag på
                Det ordnar sig!

Kommentera

Ursprungligen postat av donsko Visa inlägg
                  då jag har en Stradic 4000 bakbromsad som jag inte är riktigt nöjd med. Känns lite tung o otymplig jämfört med andra 4000 modeller jag använt, framför allt kräver min ett rejält nyp på veven för att bygeln ska slå ner.

Har varit tvungen att serva den tre gånger då den havererat vid lite tyngre fiske vilket är lite väl ofta... Kan ju vara så att jag lyckats få ett måndagsexemplar då många verkar nöjda med sina Stradic-rullar. Det skulle vara lite extra komiskt då jag fick rullen av MÅ-fiske efter att en av mina andra Shimano rullar havererat 3ggr på ett år...

Jag tycker dessutom att den är lite väl "uppväxlad" (kommer ej på den rätta termen..) vilket lätt gör att du tar hem betena för fort om man tappat koncentrationen lite grann. Det är möjligt att Twinpower har samma ratio men det har jag ej koll på. (obs! 4000 modellen)

Din rulle trenger sikkert en god service. den skal inte havarera. Annars så er den litt högvekslat. 4000 modell. da anvendar du nylon snöre annars har du mycke lina på rullen.
                  ><)))(°>

www.aurebu.com
                  www.countryfisher.org

<°()))><

Kommentera

Ursprungligen postat av donsko Visa inlägg

Du har rätt i att Stradicrullen har högre utväxling. Den har 6,0:1 jämfört med Twinpowern som har 5,0:1.

Enligt ett test i tidningen"Fiske för alla" nr 3 -09 så vinner Twinpower FC och Stradic FC kommer två i samma prisklass.

Lite fakta om rullarna, tagit från texten i testet:

STRADIC 2500 FC

Kullager: 4+
                    Vikt: 318 gr.
                    Utväxling: 6,0:1
                    linmängd: 160/0,25

BETYG:

Broms: 5/5
                    Linupplägg: 4/5
                    Känsla: 5/5

TWINPOWER 2500 FC

Kullager: 7+