drilla gädda!?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

drilla gädda!??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• drilla gädda!??

vill ha svar på en mystisk fråga. oftast när man får gäddor på runt 7- 10 kg så brukar dom flesta få drilla dom i flera minuter, nu kommer problemet, vrf får jag in mina gäddor på max 2 min? dom drar kanske 3 meter 4ggr sen följer dom med in: tkr de e skit tråkigt att inte få fightas . gäddan ska ju också vara våran favorit sportfisk.

Håller med dig, det är flätlinans och jerkspöts/gäddpåkens förbannelse !
    Testa 0.25 nylon och ett 10-30gr spö så ska du få se på fight.
    Sedan är det ju stor skillnad på en vårgädda och en från varmare årstider....

Kommentera

inte ens en 10+ är kul på jerk!
      för den rusar ju inte så långt med bromsen i boten eller lite släpt!
      JERK ÄR ETT DYRT TRÄSK Å FASNA I
      <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/likebox.php?href=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fp latform&amp;width=292&amp;colorscheme=light&amp;sh ow_faces=true&amp;stream=true&amp;header=true&amp; height=427" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:292px; height:427px;" allowTransparency="true"></iframe>

Kommentera

Nackdelen med jerkbait är att drill-egenskaperna försvinner helt. Du skulle kunna drilla ett helt fartyg med dom äckliga påkarna utan att få hyfsad spöböj Men som sagt, skaffa dig lite lättare grejer så ska du få se på fight. -30g spö, liten multirulle och Baby Busters. Samma sköna känsla med jerkbait - men längre och brutalare fighter!

Kommentera

Fick mitt längd PB på ul-spöt...

118cm utan tafs med 0.12 flätlina och en liten Bomber.

Den fighten var mer spännande än vad jag önskade!!

Men jag kan hålla med om att det inte brukar va så spännande fighter på jerk-spöt!!

Robban.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerk_kjellis Visa inlägg
            vill ha svar på en mystisk fråga. oftast när man får gäddor på runt 7- 10 kg så brukar dom flesta få drilla dom i flera minuter, nu kommer problemet, vrf får jag in mina gäddor på max 2 min? dom drar kanske 3 meter 4ggr sen följer dom med in: tkr de e skit tråkigt att inte få fightas . gäddan ska ju också vara våran favorit sportfisk.
            Hej Kjell-Michael Kristiansen; Din 14-kilos MonsterGädda fångad i september borde ha bjudit upp till en riktig fight om den fångats på ett vekare spö och haspelrulle eller mindre spinnrulle. Med ett 6-fots urstyvt jerkspö och en Ambassadeurwinch kan även en större Gädda kännas liten. Av din bild ser det ut som om Gäddan kan ha skadats i gälarna. Med en avsliten gälbåge blir vilken Gädda som helst spak.

Tidigt på våren i mars-april brukar de romstinna Stora Gäddhonorna inte bjuda på något särskilt motstånd utan följer ofta snällt med in till båten och kroklossaren.

I slutet av juni och långt in i augusti brukar de Stora Gäddorna ute på de friliggande grynnorna bjuda till både fighter och luftsprång.
            Go for the next Monster Pike!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

tackar för svar, ska köpa mig ett 8-9 fots spö som e lite mjukare och annan lina och ha till andrahand, känns så tråkigt utan fight, min 14 kilos madam drogs upp på 4 min bara, höstgäddorna brukar ju vara lite griniga å bjuda upp till dans men inte med ett jerkspö. blir å köpa nytt i slutet på månaden sedan blir de fight

Kommentera

tog mitt pb , ingen jätte men 7 kilo mitt i sommaren med -30 grams spö med 0.20 nylon och en liten 12 gramsspinnare de var lite väl spännande
                Tackohej leverpastej :}

Kommentera

Det är ju känslan av brutal kraft rakt in i ryggraden som är så vansinnigt gutt med styva spön o stenhårda bromsar, tycker det är helt oslagbart!

Kommentera

De går ju även köpa ett jerkspö i längden 7- 7.3 fot med lite mjukar klinga så är de roligare att fiska. jag ska göra de.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 014 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art