16 kg gädda!!:) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

16 kg gädda!!:)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Det finns olika sorters fiskare.Jag själv tycker att man får stå sitt kast om man inte har vett att tjacka en sjyst våg och kamera stativ. Polarn ficken runt 14-15 pannor 130 lång troligen hanns dröm fisk, men ingen kamera eller våg stor nog. Den fick simma tillbaka, visst va det surt men känndes fan så mycket bättre än att bonka. Sann C&R fiskare

Kommentera

• Ursprungligen postat av Tomis Visa inlägg
      Satt o läste igenom alla inlägg och funderade på om alla som fiskar gör det för sin egen skull eller för andras, fiskar man för att det är kul och få en upplevelse i naturen och glädjen att lura upp en gädda ( eller en annan fisk) oavstt storlek.. Eller fiskar man för att få en trofe med bild och längd, omkretsmått och exakt vikt . Bara för att skryta för andra?
      Menar att upplevelsen man får när man fått drilla drömfisken och fått upp den försvinner väl inte , så att man behöver ha en bild åt sig själv för att komma ihåg ? Ne då är väl bilden till alla andra fiskare, bara för att få högre status eller vad?
      Ne för att någon ska tro en på forum eller liknande. Måste man ha bild och mått och helst ska man vara proffs fotograf så att man ser hur stor gäddan är och armarna får inte sticka ut för mycket för då har man fejkat storleken på fisken.

Har man ingen bild och skriver att man fick en stor fisk då kommer det genast folk och frågar efter bildbevis sen om man nu har en bild så är den antagligen fejkad eller så ser den inte ut som den skulle väga som man säger för att man inte hade råd att anlita en proffsfotograf.

Varför man bonkar en fisk som ni kallar det och tar hem den och fotar är för att ingen tror på än annars, det är pressen som gör att man gör så. Själv skiter jag i om man kör med CR eller bonkar fisken. Det är kul att bara få en fisk och självklart vill man ha en bild i sitt fotoalbum som man kan visa upp.
      Ett bottennapp är ändå lite spännande.

Kommentera

• Ursprungligen postat av anteqwerty Visa inlägg
        Ne för att någon ska tro en på forum eller liknande. Måste man ha bild och mått och helst ska man vara proffs fotograf så att man ser hur stor gäddan är och armarna får inte sticka ut för mycket för då har man fejkat storleken på fisken.

Har man ingen bild och skriver att man fick en stor fisk då kommer det genast folk och frågar efter bildbevis sen om man nu har en bild så är den antagligen fejkad eller så ser den inte ut som den skulle väga som man säger för att man inte hade råd att anlita en proffsfotograf.

Varför man bonkar en fisk som ni kallar det och tar hem den och fotar är för att ingen tror på än annars, det är pressen som gör att man gör så. Själv skiter jag i om man kör med CR eller bonkar fisken. Det är kul att bara få en fisk och självklart vill man ha en bild i sitt fotoalbum som man kan visa upp.
        Ok så då är det väl för andras skull man gör det då, personligen skiter jag nog i vad andra tror eller tycker .Det är ju inte för deras skull jag fiskar!
        Har jag möjligheten att kroka av fisken medans den ligger i vattnet så gör jag det istället för att tex släpa runt den halva sjön i en kasse för att leta efter en kamera .... Jag vet ju själv vad jag fångat ändå, oavsett vad andra tror , men vi är väl alla olika o tur är väl det

Kommentera

• Ursprungligen postat av Danne Johansson Visa inlägg
          Så du menar att det är värt att åka omkring på sjön med gäddan i en påse bara för att du själv skall synas på bilden?

tycker sådant beteende är tragiskt. Om man fiskar C&R så tycker jag att fiskens hälsa skall sättas först. ta ett kort på gäddan i vågsäcken eller på avkrokningsmattan och släpp tillbaka henne så fort som möjligt.

Att tjudra, säcka eller annat daltande med fisken känns så jäkla onädigt. Liksom det senaste otyget som var och varannan håller på med. Att åka in till land för att få den exakta vikten med 3 decimaler.... spelar väl ingen roll om gädan väger 11.2 eller 11.282 gram!

Mvh Danne
          Hade gjort precis som Jensa_H om jag hade fått mitt PB. Har själv säckat gäddor på 10+ och rott in till land med gäddan på släp för att väga ordentligt och få en hygglig bild. Blir lite omständigt för en annan men gäddorna har simmat iväg utan problem efteråt tack vare min karpsäck och försiktiga hantering Tycker det är mycket sorgligare att se bilder på gäddor som ligger i durken på båten för att fiskaren inte har kamera med smidigt stativ och självutlösare!!
          Har själv en Elektro Samson och i båten slår det på ett par hekto...och ja, det ÄR skillnad på 9,9 och 10,1 kg...i alla fall tycker jag det!
          Jag lägger så pass mycket tid på fisket att jag inte har råd att bara släppa tillbaka de största utan att väga och fota ordentligt. Tänker då på de fiskar som kan vara potentiellt PB.
          Nu har man ju grejor så man inte behöver plåga fisken i onödan men om du läser Jensa_H´s inlägg igen så ser du att även hans gädda simmade iväg utan problem igen, så tydligen var han ju tillräckligt varsam vid hanteringen av gäddan, trots att den låg i en IKEA-påse och inte karpsäck.
          Har blivit för mycket hysteri kring just gäddfisket med detta tjat om C&R tycker jag...trots att jag alltid praktiserar det själv eftersom jag inte äter fisk.
          Men alla är vi olika...och tur är väl det som någon sade.
          Senast ändrad av PederE; 2009-10-28, 02:42.

Kommentera

• Det är mycket snack om att sätta tillbaka fisken som sagt det ger plats för dom yngre förmågorna att växa till sig och gädda finns det hur mycket som helst av. Naturen försöker hjälpa till genom att tandköttet på gäddan sväller igen annars hade vi nog bara gädda i sjöarna

Kommentera

• Inte ett kilo över 10.. blir så less på folk som inte kan hålla sig till sanningen..

Kommentera

• Ursprungligen postat av Nirre Visa inlägg
                Inte ett kilo över 10.. blir så less på folk som inte kan hålla sig till sanningen..
                varför skulle jag ljuga om det?
                Bifogade filer

Kommentera

• Inte en aning det kan bara du svara på, kanon fisk stort huvud men klenkropp som sagt står kvar med mina 10kg..

Kommentera

• jaja tro va du vill

Kommentera

• 135 cm och väger under 10 kg säger du?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      14 965 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art