Brygg bygge! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brygg bygge!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Brygg bygge!

Visste inte var jag lägga in denna tråd så blev här, (många besökare)

Jag ska bygga en brygga en lång en ca 25 meter skulle jag tippa på. Problemet är att jag hela vänern ligger rakt in i min vik. Har byggt spångar förrut men dom tar isen hela tiden eller blir sönder blåsta varje år, jusst nu har jag en flyt brygga som drar ut till båten men det är ganska drygt o omständigt. Förtöjning har jag gjort igenom att fylla ett traktor däck med cement och lina nerifrån det till båten, det fungerar bra så hade tänkt att ha kvar den förtöjningen. Men vill ha en fin brygga ut till båten som tål mycket hård sjö samt vatten stånds variation och is säker.

Kom gärna med förslag.

\\Oskar

En gammeldags stenkista är väl det som funkar bäst
    Men då behövs nog bygglov mm

Kommentera

stenkista är inte ett altenativ tyvärr

Kommentera

En första fråga är u hur ser botten ut där bryggan skall ligga? Hur djupt är det?
        ... everything else is baitfish.

Kommentera

det är sand/ler botten som är runt 0,5m dom första 10 metrarna sen blir det djupare i slutet där båten ligger är det strax över 2 meter.

Kommentera

Svårt läge för brygga om inte stenkista funkar, men om botten är hård nog att påla i så kan du driva ner långa rör typ byggnadsställning parvis och sen ett liggande rör mellan dem som själva bryggan vilar på.
            Bygg bryggdäcket i sektioner som kan plockas bort när vintern kommer så är det bara rören kvar och de får inte isen så bra fäste i och plocka gärna bort de liggnade rören och fästena annars fryser de fast eller isen får tag i dem vid vattennivåändring och då går det åt skogen iaf.

Kommentera

Vi har pålat vår brygga med järnvägsräls, de kostar juh en slant normalt, men vi kända en kille som ville bli av med 4 st från tomten

Hur som helst så är inte vår brygga lika lång som din.. 12meter. Vi har kapat varje räls i två delar och slagit ner. Dvs det sitter 8 räls i backen längst ut på bryggan. De sitter fyra och fyra i liksidiga kvadrater under vardera sida av bryggan. Mellan rälsen är det cirka 3dm. När vi väl fått dem på plats spännde vi ihop dem för att sedan svetsa vilket innebär att de ser ut som ramverket till en "indianhydda" detta förebygger att isen kan lyfta dem, dessutom blir konstruktionen stark i alla leder eftersom rälsen lättare kan ta tryck och dragkrafter än rena moment som det hade blivit om de stod enskilt.

Mellan de två samlingarna med vardera 4 pålade räls har vi svetsar fast en "I"-balk som bärlina för aluminiumbalkar (i) som ligger på konstruktionen och betongplintar inne på land. I både bärlina och betongplintar har vi svetsat/gjutit fast gängstänger som används för att spänna fast aluminiumbalkarnas flänsar. Denna konstruktion har klarat rejäla islossningar, och borde även klara vänern. Det svåra är egentligen bara att få tag i någorlunda billiga räls/balkar!

Lycka till!

Humm.. mja inte så snygg bild jag vet, men hoppas ni fattar den!
              Bifogade filer
              Senast ändrad av Grävlingen; 2009-10-13, 14:29.
              Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Låter nästan som en upptagningsvagn på räls med winsch överst är ett billigare alternativ.
                Annars verkar det som du behöver en vågbrytare mer eller mindre...
                Låter som en dyr historia, kanske båtplats i närheten vindskyddat är ett bättre och billigare alternativ lycka till inte roligt om man ständigt ska vara orolig för båten ligger den på land känns det iaf bättre! (då på vagn inte uppkastad av vågorna!!)
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jag vet flera i Vänern som har typ dävert tror jag det heter som dom har på stora fartyg där livbåtarna hänger i, suveränt bra är det i varje fall båten hänger i luften lätt att vincha upp och ner lätt att underhålla båten på våren,sedan kan det vara vilket väder som helst jag skulle satsa på det i varje fall.
                  Senast ändrad av Fishing Feber; 2009-10-14, 17:47.

Kommentera

Allt blir så dyrt tack för alla svar har lite att fundera på

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 132 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art