Ursprungligen postat av Spy
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lägga nät i Sthlms ström
Collapse
X
-
Du behöver inte ha det. Jag använder själv löjnät i skärgården, snabbdoppar där löjorna finns. Min text var tagen från handledning för fisktillsynsmän där ett exempel på ringa fall som ej döms till ansvar var tillfällig fångst av betesfisk. Alltså åklagaren tar inte upp det iom lagtexten en anpassning av fiskelagen till vad som gäller annars vid andra brott. ...det går inte att döma straff (böter eller fängelse)Här är fiskelagen se 37§ och 40§..
Senast ändrad av Hemi; 2009-10-09, 15:00.
-
Dåligt samvete för löjnät i skärgården??Ursprungligen postat av Spy Visa inläggIntressant, kan du utveckla (länk?)
Har haft lite dåligt samvete ibland när jag lagt löjnätet i skärgården.....
Finns nog värre saker att begå i så fall.
I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ok då, inte har jag mått särskilt dåligt över mitt löjfiske,Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggDåligt samvete för löjnät i skärgården??
Finns nog värre saker att begå i så fall.
men jag har funderat på om man kan "åka dit" eftersom jag inte kände till denna "tolkning"....
Kommentera
-
[QUOTE=Hemi;487553]Du behöver inte ha det. Jag använder själv löjnät i skärgården, snabbdoppar där löjorna finns. Min text var tagen från handledning för fisktillsynsmän där ett exempel på ringa fall som ej döms till ansvar var tillfällig fångst av betesfisk. Alltså åklagaren tar inte upp det iom lagtexten en anpassning av fiskelagen till vad som gäller annars vid andra brott. ...det går inte att döma straff (böter eller fängelse)Här är fiskelagen se 37§ och 40§..
Då jag inte fattar ett jota av vad som står skrivet med juridisk svenska så vill jag veta om detta gäller i alla vatten eller enbart där det fria handredskapsfisket gäller. Tyvärr är ju juridisk svenska svårare att förstå än en blandning av tyska, mandarin och japanska. Tacksam för svar.
Kommentera
-
[QUOTE=Fiskarn0383;487634]Jag är själv amatör, bara knegare, men om jag fattat det rätt: Prova att googla "inte dömas till ansvar" så ser du flera exempel på vad som menas.Ursprungligen postat av Hemi Visa inläggDu behöver inte ha det. Jag använder själv löjnät i skärgården, snabbdoppar där löjorna finns. Min text var tagen från handledning för fisktillsynsmän där ett exempel på ringa fall som ej döms till ansvar var tillfällig fångst av betesfisk. Alltså åklagaren tar inte upp det iom lagtexten en anpassning av fiskelagen till vad som gäller annars vid andra brott. ...det går inte att döma straff (böter eller fängelse)Här är fiskelagen se 37§ och 40§..
Då jag inte fattar ett jota av vad som står skrivet med juridisk svenska så vill jag veta om detta gäller i alla vatten eller enbart där det fria handredskapsfisket gäller. Tyvärr är ju juridisk svenska svårare att förstå än en blandning av tyska, mandarin och japanska. Tacksam för svar.
Så min tolkning är : Om du tillfälligt tar några betesfiskar avsett vatten i Sverige där fiske i övrigt är tillåtet på den platsen och den tiden, du bryter inte mot någon annan lag, kommer inte åklagare dra det till domstol, alltså du kommer inte att få något straff, alltså dömas till böter eller fängelse.
Som grund för den tolkningen har jag exemplet från Fisketillsyn, handledning för tillsynsmän, Upplaga 8.,skriven i samarbete med Fiskeriverket. Där det tydligt står att tillfällig fångst av betesfisk är ett ringa brott. Och att det i Fiskelagen 40§ 3:dje stycket står att " till ansvar skall ej dömas om gärningen är ringa". Åklagare kommer inte att dra målet till domstol..
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 150 visningar