har inte fiskat gädda på en herrans massa år, men nu är det äntligen dags igen. till häckeberga i skåne bär det av nästa vecka. när jag började plocka lite med utrustningen i förrådet häromdan, slog det mig att jag inte äger något riktigt gäddspö ( tror jag...). Det jag har att välja på är ett 15-40 grams 10 fots Kinetic Seatrout, ett 9 fots ron thompson stealhead 7 - 25 gram samt ett ABU conolon, typ 2 - 20 gram. har rullar i olika storlekar att matcha de olika spöna med, så detta ska inte vara något problem. (Och ja, jag vet att det inte är några monsterprylar jag sitter inne på, vet inte hur prylkåt den genomsnittliga fiskasnackare.com-aren är...)
Så till frågan, vilket spö hade ni valt för gäddfiske ifrån båt? kommer i huvudsak fiska med lättare wobblers och skeddrag, garanterat inte över 40 gram och troligtvis knappt över 30 heller. Kan tillägga att 10fotsspöt är ganska styvt, varför jag tvivlar på att det lämpar sig särskilt väl för båtfiske. Conolonspöt är tvärtemot otroligt mjukt och jag fruktar att det inte ska hålla, medan stealheadspöt har väldigt många år på nacken och var mitt första allroundfiskespö, varför det känns lite billigt och tråkigt att gå tillbaka till.
(betestips för er som känner till häckeberga är naturligtvis också väldigt välkommet =))
Så till frågan, vilket spö hade ni valt för gäddfiske ifrån båt? kommer i huvudsak fiska med lättare wobblers och skeddrag, garanterat inte över 40 gram och troligtvis knappt över 30 heller. Kan tillägga att 10fotsspöt är ganska styvt, varför jag tvivlar på att det lämpar sig särskilt väl för båtfiske. Conolonspöt är tvärtemot otroligt mjukt och jag fruktar att det inte ska hålla, medan stealheadspöt har väldigt många år på nacken och var mitt första allroundfiskespö, varför det känns lite billigt och tråkigt att gå tillbaka till.
(betestips för er som känner till häckeberga är naturligtvis också väldigt välkommet =))
Kommentera