gäddspö? hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gäddspö? hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• gäddspö? hjälp

har inte fiskat gädda på en herrans massa år, men nu är det äntligen dags igen. till häckeberga i skåne bär det av nästa vecka. när jag började plocka lite med utrustningen i förrådet häromdan, slog det mig att jag inte äger något riktigt gäddspö ( tror jag...). Det jag har att välja på är ett 15-40 grams 10 fots Kinetic Seatrout, ett 9 fots ron thompson stealhead 7 - 25 gram samt ett ABU conolon, typ 2 - 20 gram. har rullar i olika storlekar att matcha de olika spöna med, så detta ska inte vara något problem. (Och ja, jag vet att det inte är några monsterprylar jag sitter inne på, vet inte hur prylkåt den genomsnittliga fiskasnackare.com-aren är...)

Så till frågan, vilket spö hade ni valt för gäddfiske ifrån båt? kommer i huvudsak fiska med lättare wobblers och skeddrag, garanterat inte över 40 gram och troligtvis knappt över 30 heller. Kan tillägga att 10fotsspöt är ganska styvt, varför jag tvivlar på att det lämpar sig särskilt väl för båtfiske. Conolonspöt är tvärtemot otroligt mjukt och jag fruktar att det inte ska hålla, medan stealheadspöt har väldigt många år på nacken och var mitt första allroundfiskespö, varför det känns lite billigt och tråkigt att gå tillbaka till.

(betestips för er som känner till häckeberga är naturligtvis också väldigt välkommet =))
    Skitfiske på er/ Perchman

Haspelversion du söker med andra ord?! Jag antar det i alla fall, finns en rad schyssta spön för beten upp till 40-60 gram till haspel.
    Tica Pike är ju prisvärt men inte bästa rullfästet enligt mig.
    Savage Gear MP Pro (föredetta MP Predator) är ju ett riktigt schysst spö som finns i olika typer att köpa, 15-50 är riktigt schysst men även 40-100 på 9 fot är bra. Priset ligger runt tusenlappen för dessa spön tror jag.

Zalt skulle jag kunna nämna men har inte testat deras haspelversioner själv och har hört att nån serie haft problem med att klingan inte varit tillräckligt kraftig och gått av, men det ska nog nån annan ta och skriva om för jag vet inte säkert.
    Skitfiske då!!!

Kommentera

tack för svaret, men jag tror du missuppfattade mig lite. jag tänkte alltså inte köpa ett nytt spö, utan undrade snarare vilket av de tre jag har (som jag nämner i förstainlägget) som skulle vara att föredra till gäddfiske ifrån båt...
      Skitfiske på er/ Perchman

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
      64 svar
      15 209 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg .art