Man läser ju i tidningarna om olyckor med hummerfiskare, jag förvånar mig att det inte är fler. I det område jag fiskade idag såg man från fiskeplatsen flera skrämmande saker, i en liten båt var dom 4st som envisades att stå upp trotts att det var svårt i den hårda vinden. Sedan kom det en båt in i ett område där det var tätt med tinor, så slalomkörning var ett måste, men trotts två personer i båten lyckades dom få in linorna från två tinor i propellern. I majoriteten av alla båtar jag såg hade man inte flytväst eller flyoverall vad jag kunde se. Såg flera småincidenter som kunde slutat med folk i vattnet. Vissa av dessa gav sig också ut mot öppnare vatten för att troligen dra fler tinor. Flera av dom jag såg borde inte vara ute på sjön när det blåser, verkade inte ha riktig sjövana, tog vågorna oerhört klantigt ingen smidighet i körningen . Men så har det ju blivit populärt med hummerfiske, så folk kommer ju från hela landet för att få lägga några tinor.
Såg dessutom i ett område där det var oerhört tätt mellan tinorna att flera ej hade sträckt lina och dom hade flytlina som knapp syndes i vågorna. Där skulle
inte jag vilja gå in med motorn igång. Med antalet tinor så måste det finnas gott om hummer i området om alla åtminstånde skall få en per tina.
Såg dessutom i ett område där det var oerhört tätt mellan tinorna att flera ej hade sträckt lina och dom hade flytlina som knapp syndes i vågorna. Där skulle
inte jag vilja gå in med motorn igång. Med antalet tinor så måste det finnas gott om hummer i området om alla åtminstånde skall få en per tina.
Kommentera