därför dör och skadas många hummerfiskare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

därför dör och skadas många hummerfiskare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• därför dör och skadas många hummerfiskare

Man läser ju i tidningarna om olyckor med hummerfiskare, jag förvånar mig att det inte är fler. I det område jag fiskade idag såg man från fiskeplatsen flera skrämmande saker, i en liten båt var dom 4st som envisades att stå upp trotts att det var svårt i den hårda vinden. Sedan kom det en båt in i ett område där det var tätt med tinor, så slalomkörning var ett måste, men trotts två personer i båten lyckades dom få in linorna från två tinor i propellern. I majoriteten av alla båtar jag såg hade man inte flytväst eller flyoverall vad jag kunde se. Såg flera småincidenter som kunde slutat med folk i vattnet. Vissa av dessa gav sig också ut mot öppnare vatten för att troligen dra fler tinor. Flera av dom jag såg borde inte vara ute på sjön när det blåser, verkade inte ha riktig sjövana, tog vågorna oerhört klantigt ingen smidighet i körningen . Men så har det ju blivit populärt med hummerfiske, så folk kommer ju från hela landet för att få lägga några tinor.
    Såg dessutom i ett område där det var oerhört tätt mellan tinorna att flera ej hade sträckt lina och dom hade flytlina som knapp syndes i vågorna. Där skulle
    inte jag vilja gå in med motorn igång. Med antalet tinor så måste det finnas gott om hummer i området om alla åtminstånde skall få en per tina.
    Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
    Nu även blog på gylta.blogspot.com
    Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

men är man en vuxen människa så får man ju fan skylla sig själv..
    [FONT="Book Antiqua"]Det är tur man har en hobby [/FONT]

[FONT="Lucida Sans Unicode"]Esox Lucius[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
      Man läser ju i tidningarna om olyckor med hummerfiskare, jag förvånar mig att det inte är fler. I det område jag fiskade idag såg man från fiskeplatsen flera skrämmande saker, i en liten båt var dom 4st som envisades att stå upp trotts att det var svårt i den hårda vinden. Sedan kom det en båt in i ett område där det var tätt med tinor, så slalomkörning var ett måste, men trotts två personer i båten lyckades dom få in linorna från två tinor i propellern. I majoriteten av alla båtar jag såg hade man inte flytväst eller flyoverall vad jag kunde se. Såg flera småincidenter som kunde slutat med folk i vattnet. Vissa av dessa gav sig också ut mot öppnare vatten för att troligen dra fler tinor. Flera av dom jag såg borde inte vara ute på sjön när det blåser, verkade inte ha riktig sjövana, tog vågorna oerhört klantigt ingen smidighet i körningen . Men så har det ju blivit populärt med hummerfiske, så folk kommer ju från hela landet för att få lägga några tinor.
      Såg dessutom i ett område där det var oerhört tätt mellan tinorna att flera ej hade sträckt lina och dom hade flytlina som knapp syndes i vågorna. Där skulle
      inte jag vilja gå in med motorn igång. Med antalet tinor så måste det finnas gott om hummer i området om alla åtminstånde skall få en per tina.

Prata med ägarna om det eller dra upp skiten å bränn de istället för å gnälla här

Kommentera

Ursprungligen postat av marcuslundborg Visa inlägg
        Prata med ägarna om det eller dra upp skiten å bränn de istället för å gnälla här
        Måste säga att jag inte förstår ditt svar, vilka ägare skall jag prata med vadå gnälla????? Klarar du inte att läsa fakta om händelser som är aktuella just nu så hoppa över inläggen.

Kommentera

Väldigt moget inlägg av marcuslundborg ,är det någon som gnäller är det väl du. Sluta skriv eller väx upp

Kommentera

Antar att "fiskarna" även kan ha en och annan stänkare innanför västen..? Typ mer än 0,2 promille ;-)

Kommentera

Vad jag har märkt när det gäller olyckor med hummerfiskare inblandade som lett till dödsfall är medelåldern på de omkomna väldigt hög. Är säkert inte lätt att sluta med ett intresse o en livsstil när inte kroppen längre vill vara med riktigt. Tror dock att att dessa personer levde lyckliga ända in till slutet när de fick syssla med sin kära hobby istället för att sitta på någon vårdinrättning

Kommentera

Att man får skylla sig själv om man är vuxen håller jag med om också att vissa kanske fått det bättre på ålderns höst än att hamna på ett hem.
                Men det drabbar ju fler än den som omkommer anhöriga m.m. Om alla haft flytväst så hade åtminstånde i dom flesta fall sökandet efter kroppen gått fortare, Detta skulle ju leda till att behövliga resurser kan användas till annat och annhöriga fortare får svar om vad som hänt än att gå i ovisshet.

Personligen skulle jag nog hellre se flytvästtvång (overall eller annan flythjälp) än det så kallade båtkörkortet man debatterar. Ser man på sommaren när man kan överleva länge i vattnet och om man spolats upp på en ö då håller man igång sökandet länge, kanske i onödan för att personen sjunkit. Med flythjälp kanske man kunde ha avbrutit efter någon timma oavsett om personen lever eller avlidit.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 181 visningar
                1 gilla