framtidens motorer ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

framtidens motorer ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Harry Coma Visa inlägg
    Hur länge har bilbatterier funnits och hur ser dom ut idag..?

Är lite skillnad på en elmotor och en mobbe..

Klart det kommer bli bättre, men det kommer ta bra mkt längre tid än det gjort med tex mobilbatteri..
    Nu beror väl det säkert en hel del på hur mycket pengar det finns i branschen också. Det är ju ofta det som styr och att utveckla mindre bilbatterier när de inte finns något större behöver har nog inte varit någon prio.

Man kan ju inte direkt vänta tills de kommer en bättre strömkälla innan man börjar bygga miljövänligare motorer. Och man kan som sagt välja miljövänlig EL redan nu.

Kommentera

nu kan jag inte så mycket om bilbatterier, men jag är övertygad om att dom som sitter i dom nyare bilarna idag är bra mycket kraftigare än dom som användes i bilarna för 20år sen..

främst pga att bilarna idag förbrukar mkt mer el än dom gamla, eftersom att bilarna har mer och mer elektriska finnesser..
      förut sköttes allt mekaniskt, nu sköts det elektroniskt.
      men som sagt jag kan ha fel..
      aircondition, abs bromsar och såna påhitt kanske styrs mekaniskt

Kommentera

Ursprungligen postat av Holme Visa inlägg
        Nej men elmotorn är ingen lösning på problemet anser jag!
        Elmotorn är det enda sättet att få rotationsenergi ur lagrad energi utan att tappa massa på förluster. Många elmotorer har en verkningsgrad på över 90%. Bensinmotorn som ligger på 40% om jag inte minns helt fel. Och vilken av dessa har enklast konstruktion? Väger minst? Service och tillverkningskostnader?

Elmotorn ÄR en del i lösningen. Problemet är att lagra energin. Men batterierna blir bättre och bättre samtidigt som andra lagringslösningar finns tillgängliga t.ex. Bränsleceller. Och hela tiden kommer det ny lösningar som är bättre än de föregående.
        "Old enough to know better, young enough to do it anyway."

Kommentera

Ursprungligen postat av dannan Visa inlägg
          Elmotorn är det enda sättet att få rotationsenergi ur lagrad energi utan att tappa massa på förluster. Många elmotorer har en verkningsgrad på över 90%. Bensinmotorn som ligger på 40% om jag inte minns helt fel. .

ÄR en sanning med modifikation. Det finns lösningar på äckligt effektiva förbränningsmotorer.. Problemet är att dom stora oljebolagen köper upp rättigheterna för att förpassa det hela till malpåsen... Varför... Jo dom vill sälja olja.. Och dom måste sälja olja.. Vilka effekter skulle den globala ekonomin få om världen helt plöttsligt minskade sin oljeförbukning med Tja... 40% ????

Ett annat problem med tex elbilar är det garanterat urusla andrahandsvärdet... Låt säga att du köper en splitt ny miljövänlig elbil för ex 350K.. Vad tror du den bilen är värd när batteripacket är 10 år, och behöver bytas??

//Abel..
          http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Ett annat problem med tex elbilar är det garanterat urusla andrahandsvärdet... Låt säga att du köper en splitt ny miljövänlig elbil för ex 350K.. Vad tror du den bilen är värd när batteripacket är 10 år, och behöver bytas??
            Det problemet är också relaterat till lagringen. Inte motorn.

Den bästa lösningen enligt mig idag är hybrider. En mindre diesel (eller bensin) med en eller två elmotorer som används under normal drift. Dessa fungerar också som generatorer vid inbromsning.

ÄR en sanning med modifikation. Det finns lösningar på äckligt effektiva förbränningsmotorer.. Problemet är att dom stora oljebolagen köper upp rättigheterna för att förpassa det hela till malpåsen... Varför... Jo dom vill sälja olja.. Och dom måste sälja olja.. Vilka effekter skulle den globala ekonomin få om världen helt plöttsligt minskade sin oljeförbukning med Tja... 40% ????
            Kan du visa nån källa på detta? Det vore intressant att läsa.
            "Old enough to know better, young enough to do it anyway."

Kommentera

Ursprungligen postat av Holme Visa inlägg
              Nej men elmotorn är ingen lösning på problemet anser jag!
              Hur bra för naturen var förbränningsmotorn när den kom? självklart behövs det tid för att förbättra motorer och batterier. Och som pasi skrev "framtidens motorer ? " Vi kan ju inte hålla på att köra bensinmotorer i all framtid.
              Parsun får komma i från vilket land dom vill. jag tycker dom gör ett bra försök till att göra framtidens motorer.
              I tried sniffing Coke once, but the ice cubes got stuck in my nose.

Kommentera

Ursprungligen postat av dannan Visa inlägg
                Det problemet är också relaterat till lagringen. Inte motorn.

Har heller aldrig förkastat själva elmotorn.. Finns det "sladd" till den är den förträfflig..

Den bästa lösningen enligt mig idag är hybrider. En mindre diesel (eller bensin) med en eller två elmotorer som används under normal drift. Dessa fungerar också som generatorer vid inbromsning.

Kan du visa nån källa på detta? Det vore intressant att läsa.

Detta har synts i media vid flera tillfällen under mitt relativt korta vetande...
                Det jag kommer ihåg färskast är en inslag i programmet "Zigma" En amerikan som utvecklade en lite 3 cyl Asiatisk bil.. Vill minnas att det var en Daihatsu .. Hela grejen gick ut på att öka motorn arbetstemp avsevärt.. Där ligger mycket av energiförlusterna.. Dessutom förvärmde han bränslet ( bensin) till ångform, för att därefter under överladdning förbränna gaserna på traditionellt vis.. Kommer inte ihåg siffrorna... Men energiförbrukningen vs Effekt var imponerande.. Orka inte lägga ner energi på att hitta "hård fakta" men är du intresserad så är kvällen räddad.. Börja med att googla på Zigma..

//Abel
                http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

En annan variant är en högoptimerad bensin/etanol/disel-motor som används för att generera ström till ett batteripack/kondensatorer samt givetvis en elmotor. På så vis kan man öka verkningsgraden väsentligt i bränslet.
                  C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                  Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                  Fiskesnacks regler hittar ni Här
                  Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Den teoretiska verkningsgraden en i förbränningsmotor blir inte alls äckligt hög vid måttliga temperaturer. Kanske upp mot 50-60 % knappast mer.
                    Verkningsgraden i kärnkraftverken är inte heller särskilt hög, inte över 40 % iaf, och det är ju trots allt därifrån hälften av vår el kommer.

Kommentera

Jag har faktiskt funderat på om det inte kommer att dyka upp någon liknande motor, vore rätt tufft med en motor på 20-30 hk som går på el. Problemet är ju att det drar en del ström och om ström utvinns på fel sätt förstör det ju bara mer ändå. Ska bli intressant att se vad som blir av det där med protonkollisioner...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 371 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art